Bajkoviti radovi Pavela Surovog na Savskoj promenadi: Srpski fotograf njima je osvojio prvo mesto u Rusiji
Umetnik traga za kosmičkim poimanjem ženske lepote od prapočetka
Izložba fotografija "Corona-Kruna" umetnika Pavela Surovog ovih dana privlači veliku pažnju na najposećenijoj pešačkoj zoni na Savskoj promenadi u sklopu Beograda na vodi. Nova postavka prikazuje arhaične narodne nošnje u jedinstvenom spoju umetnosti i etnologije kroz modnu fotografiju, a organizuje je "Etnology Fest 2021" u saradnji sa "Belgrade Waterfront"-om, Kulturnim centrom "Kisac" i Slovackim kulturno-informativnim centrom.
Izložba “Corona - Kruna” prikazuje susret tradicije i modernog doba, kao i istorijsko - nacionalno obeležje u domenu modnog dizajna. Umetnik traga za kosmičkim poimanjem ženske lepote od prapočetka.
Upravo otkrivanjem tajanstvenosti i mističnosti narodnih nošnji i duhovnih verovanja i mitova kroz različite epohe vremena kruniše arhetip Afroditine božanske lepote. Stvara novi moderni etno art koncept kod slovanskog tradicionalnog nasleđa za budućnost. Koristi alegorije kao filozofski i umetnički izraz prošlosti i budućnosti.
Naziv izložbe “Corona - Kruna”, ima trojako značenje: s jedne strane ukazuje na period nastanka kolekcije fotografija, aludirajući na period korone, sa druge na odeću kraljevskog porekla, a sa treće da sam naziv izložbe “Corona - Kruna” sublimira filozofski aspekt fotografija, pošto u kolekciji dominiraju krune i oglavlja, a sama latinska reč Corona znači Kruna, jer kada se posmatra korona-virus COVID-19 pod mikroskopom podseća na krunu zbog šiljastih nastavaka.
Na fotografijama u prvom planu dominira arhaična slovačka narodna nošnja. Drugi nivo su krune - oglavlja (prava oglavlja, ali i virtuelni oreoli, utkani na starim prekrivačima i ćilimima), a treći nivo je ezoterično-duhovna alhemija koja otkriva sublimiranu sakrivenu priču i istorijsku pravu ili imaginarnu ličnost unutar same fotografije. Autor je etnografskim istraživanjem u svojim radovima pokušao da predoči podudarnost arhaičnih slovačkih narodnih nošnji sa kraljevskom evropskom odorom. U tom smislu motivi i materijali koji su se prožimali u krojevima tradicionalnih arhaičnih nošnji pod uticajem su trendova i mode Austrougarske, Rusije, Francuske, Amerike, Nemačke, Španije, Danske, Turske i drugih zemalja toga doba.
Sav umetnički scenario, scenografija, stajling, izbor ćilima i prekrivača, kombinacija nošnji, boja, sam čin fotografisanja i retuširanje, finalni rezultati projekta ’Corona – Kruna’ plod su autora Pavela Surovog tj. njegove kreativnosti, imaginacije i duhovnih i filozofskih razmatranja događaja i ličnosti kroz istoriju čovečanstva. Na projektu “Corona - Kruna” vredno je radila i Ana Čusova iz Bačkog Petrovca, koja je sve sakupljene nošnje najpre oprala, pripremila, uštirkala, ispeglala za fotografisanje i na kraju i oblačila sve fotografisane manekenke, dok je šminku radila Maja Pucovski iz Bačkog Petrovca a frizure Alena Palik
iz Kisača.
Inače, Pavel Surovi je sa ovom etno art izložbom „Corona - Kruna” osvojio prvo mesto na međunarodnom festivalu International Baltic Ethnic Fashion Festival IBEFF (Etnomoda) u Rusiji, u kategoriji modne fotografije.
O pobedniku je odlučivao 25-ni žiri koji je sastavljen od uglednih doktora i profesora primenjenih umetnosti univerziteta, modnih dizajnera i ljudi iz showbiznisa iz celog sveta. Surovi je dobio 141,5 od maksimalnih 150 bodova, što predstavlja i najbolji rezultat na celom festivalu.
Žiri je konstatovao da su fotografije Pavela Surovog kvalitetom u rangu svetskog modnog časopisa Vogue. Igra svetla i senki je po njima na nivou jednog Karavađa. Ceo žiri se složio da se vidi profesionalni i studiozni rad surovog umetnika, alegorije na istorijske ličnosti su odmah prepoznatljive, ali ih je najviše zantrigiralo, kako su urađene fotografije modela na pozadinama sa prekrivačima i ćilimima... Žiri je imao sumnju da su posebnim tehnikama manipulisanja na fotografijama dorađene pozadine što je umetnik odbacio i obrazložio alhemiju stvaranja svog rada, odnosno da je sve urađeno samo sa svetlom tj. igrom svetla.
Poznata imena u žiriju profesori i doktori primenjenih umetnosti kao Elena Petrova, Olga Surikova, Raisa Itina, Anna Demshina, Oleg Barinov iz Rusije. Maria Vytinidou, grčka modna dizajnerka i organizatorka modnih dana Grčke, Chen Bin profesor univerziteta umetnosti u Kini, Rafał Stanowski profesor primenjenih umetnosti u Krakovu i organizator FashionWeek-a iz Poljske, Yoon Kla osnivač brenda Yoonkla iz Indonezije, Meenu Prasad iz Katara, Seija Kiuru-Lavaste iz Finske, Giovanni Ottonello nagradjivani arhitekta i vizuelni umetnik iz Italije i mnogi drugi...
Srpski fotograf Pavel Surovi, sa svojim novim umetničkim etno art fashion projektom "Corona", predstavio je Srbiju na takmičenju u Rusiji. Projekat "Corona" prikazuje jedinstven spoj umetnosti i etnologije, tradicije i modernog doba, kao i istorijsko-nacionalno obeležje u domenu modnog dizajna.
Ovom pobedom je ujedno i afirmisao i profesionalni rad Kulturnog centra u Kisaču i Grada Novog Sada, jer osnivač Kulturnog centra Kisač je Skupština Grada Novog Sada. Angažman umetnika obuhvatio je sve: od ideje do realizacije, uključujući scenografiju, stajling, narodne nošnje, kombinovanje boja i odevnih predmeta, pa sve do fotografisanja i retuširanja. Suptilan, ali složen kroj, interesantni detalji i motivi na haljinama, kao i prefinjenost nošnji odaju utisak da je reč o fotografijama jednog svestranog i studioznog umetnika koji je pokušao da prenese na gledaoce eleganciju aristorkratije u kombinaciji sa modnim trendovima.
- Ovo je veliki uspeh za Grad Novi Sad, za celu Srbiju, za moju porodicu i mene lično jedna potvrda mog umetničkog rada, da na međunarodnom festivalu IBEFF visoke etno mode u Rusiji 25-ni žiri izabere baš moje fotografije kao najbolje. Puno sam uložio energije, ljubavi, sredstava u ovaj umetnički etno art projekat Corona, a zalaganje i ljubav se isplatila i uzvratila uspehom. Bez podrške Grada Novog Sada ne bih uspeo realizovati ovaj složen umetnički projekat. Raduje me što sam započeo rad na novom projektu za Evropsku prestonicu kulture - Novi Sad 2022 , koji će biti još grandiozniji i zanimljiviji, ali to je tajna... - izjavio je Surovi.
Žiri je doneo odluku da fantasmagorične fotografije Pavel Surovog budu ove godine ištampane na torbama sa nagradama za učesnike međunarodnog IBEFF festivala čime je na još jedan način nagrađen i prezentovan profesionalni umetnički rad srpskog fotografa.
Ko je Pavel Surovi
Pavel Surovi direktor je Kulturnog centra u Kisaču i poslanik slovačke manjine u Skupštini AP Vojvodine.
Autor je izložbe "Slovačka svadba", koja je prikazana prošle godine na Kalemegdanu u Beogradu. Svake godine učestvuje na međunarodnom Etnology Festu u Beogradu, na međunarodnom festivalu Biserna grana i na festivalima u Bratislavi. Svojim radovima predstavio je Slovake iz Srbije na Dan ustavnosti Republike Slovačke u galeriji na Bratislavskoj tvrđavi, sedištu Marije Terezije, gde je bila upriličena izložba "Slovačka lepota". Ove godine je imao samostalnu izložbu u Kisaču, Beogradu i Somboru. Dobitnik nagrade Slovak Multimedia PRIX 2003 u Slovačkoj republici, Zlatni fond 2004 za najbolji eshop i videoteku DVDRENT u Slovačkoj, pobednik HiiiBrand 2010 u Kini i dobitnik evropskog oskara Design Angel na AdPrintFestivalu 2012.
Video: Otvorena izložba .... i nebo i zemlja... umetnika Hristijana Pantelića
(Telegraf.rs)
Video: Vuk Vidor za Telegraf.rs o uzbudljivoj izložbi koja nas očekuje u Comtrade-u
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.