Dugi beli šal i "bugatti" kao simbol feminizma: Kako je nastala čuvena slika, "himna moderne žene"

 
 ≫ 
  • 0

Zahvaljujući ovoj slici Lempicka je dobila nadimke „baronese sa kičicom” i „moderne Venere”

Tamara de Lempicka Tamara de Lempicka / Foto: Profimedia/THERESE BONNEY/AFP

Jednog toplog leta s kraja dvadesetih godina prošlog veka urednica nemačkog lifestyle magazina za žene Die Dame letovala je u Monte Karlu. Učinilo joj se da je na šetalištu kraj mora ugledala čuvenu glumicu Gretu Garbo, pa je potrčala da je upozna. Tek kada se približila ovoj lepoj dami obučenoj po poslednjoj modi, urednica je shvatila da je napravila istu grešku kao i mnogi. U pitanju nije bila Greta već njoj veoma slična slikarka poljskog porekla, Tamara de Lempicka.

Dve progresivne pripadnice lepšeg pola koje su se, svaka u svojoj oblasti, borile da promene sliku žene u javnosti, odmah su se dogovorile za saradnju. Godinu dana kasnije, 1929. na naslovnoj strani časopisa Die Dame osvanula je jedna od Lempickinih slika, urađena posebno za ovu namenu. Ta slika postaće jedno od najpoznatijih i najčešće reprodukovanih dela poljske umetnice. U pitanju je bio "Autoportret u zelenom bugatiju", piše "Časopis Kuš".

Tamara de Lempicka "Autoportret u zelenom bugatiju" / Autor: Tamara de Lempicka

Zahvaljujući ovoj slici Lempicka je dobila nadimke „baronese sa kičicom” i „moderne Venere”, a slika sama je nazivana „himnom moderne žene”. I zaista, prikazujući sebe za volanom sportskog automobila, sa kožnim rukavicama za vozače i šeširom nalik na šlem koji ukazuju da se ženska moda menja u korist praktičnog života, ali ne gubi na svojoj eleganciji i ekstravaganciji, Lempicka stvara ikoničnu sliku nove žene, madonu međuratne Evrope.

Pretpostavlja se da je za ove modne dodatke slikarka inspiraciju pronašla u fotografiji mlade žene za volanom, objavljenoj na naslovnoj strani nedeljnika Vu 3. oktobra 1928. godine. Autor ove fotografije bio je čuveni mađarski fotograf Andre Kertes, a u časopisu je bilo navedeno da devojka sa slike nosi rukavice i šešir modne kuće Erme (Hermes).

Osim modnih dodataka Lempicka i samim svojim likom odgovara slici femme fatale dvadesetih godina – oštre crte lica, duge tanke obrve, crvene usne i pogled usmeren u posmatrača odraz su samopouzdanja, samosvesti i drskosti ove moderne Venere.

Tamara Lempicka nikada nije posedovala zeleni "bugati" u kojem se predstavila na slici. Ona je zapravo vozila mali žuti "reno" koji joj je jedne večeri ukraden dok se umetnica provodila sa društvom u čuvenom pariskom lokalu Rotonda na Monparnasu.

Bugatti "Bugati" kakav je Tamara naslikala / Foto: Hmaag/Wikipedia

Oni koji znaju priču o tragičnoj smrti Isidore Dankan znaju i da su dvadesetih godina prošlog veka u modi bili dugi ženski šalovi, kao i to da su dame volele da njihovi krajevi lepršaju za njima usled brze vožnje u automobilima bez krova. Dramatičnu draperiju jednog takvog šala vidimo i na Lempickinom autoportretu, s tim što, osim uloge modnog aksesoara, šal na ovoj slici ima još jednu namenu. Lempicka, uglavnom prepoznata kao umetica art deco stila, tokom karijere eksperimentisala je i sa elementima kubističkog i futurističkog slikarstva kojima su se bavili njeni prijatelji umetnici.

Kult brzine i mašine bio je jedan od osnovnih zahteva futurističkih slikara koji su automobil proglasili „lepšim od antičkih statua”. Približavajući se načelima "Futurističkog manifesta" Filipa Marinetija, Lempicka lepotu i snagu brze vožnje na svom autoportretu predstavlja uskovitlanom draperijom šala koji slici daje potrebnu dinamiku.

Zanimljivo je i to da je slikarka za potrebe kompozicije slike modifikovala izgled automobila, smeštajući volan sa leve strane. Savremeni posmatrač, naviknut na takav izgled automobila, neće primetiti ništa neobično u ovome, ali treba napomenuti da je "bugati" tih godina proizvodio automobile kojima je volan uvek bio na desnoj strani.

Slikarkin potpis još jedan je skriveni detalj, smešten u mali pravougaonik iznad kvake. Potpis je stilizovan i neobičan, s obzirom na to da se Tamara uglavnom potpisivala kao De Lempicka, ali je ovog puta napravila izuzetak, smeštajući u okvir tri slova: TJL. Srednje slovo, J, odgovara reči Junosza koju slikarka uzima sa porodičnog grba svog muža.

Video: Otvaranje samostalne izložbe Svetlost identiteta autorke Teodore Micić

(Telegraf.rs)

Video: Podkast "Glasno", EP 3: Gost Marko Miljković

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA