Retrospektivna izložba Goranke Matić, kultne srpske fotografkinje
Tokom osamdesetih godina, najznačajniji je njen rad u oblasti rok fotografije, naročito u okviru neformalnog pokreta nazvanog Novi talas. Tada nastaju neki od kultnih omota ploča vodećih muzičara tog perioda
U Muzeju savremene umetnosti Beograd od 24. marta do 24. maja održaće se retrospektivna izložba fotografkinje Goranke Matić, pod nazivom "Iskustvo u gužvi".
Goranka Matić prisutna je na umetničkoj i fotografskoj sceni već 40 godina. Od samih početaka, osamdesetih godina prošlog veka, njen rad paralelno se odvijao u domenima novinske, reportažne i umetničke fotografije.
Dvostrukost i diferenciranost unutar njenog profesionalnog angažmana kao, sa jedne strane, novinskog hroničara muzičkih i likovnih a kasnije i političkih događaja i, sa druge, posvećenog umetničkog fotografa, doprinele su kompleksnom autorskom opusu koji se najprimerenije može sagledati kroz prizmu žanrovskih podela.
Iako su se teme i žanrovi razlikovali u zavisnosti od angažmana ali i prirode interesovanja, to nije uticalo na kreativnu poziciju Matićeve već, upravo suprotno, na ujednačavanje vizuelnog i semantičkog pristupa, koji se ogleda pre svega u jednako jasnoj autorskoj koncentrisanosti kako na ljude tako i na događaje i situacije. Otud i naziv ove retrospektivne izložbe Iskustvo u gužvi, čija je namera upravo da se nepretenciozno, pomalo i poetično, imenuje proces rada Matićeve.
Do njenog profesionalnog angažmana kao fotografa došlo je spontano, a sve je pratila i velika doza lične znatiželje i hrabrosti, pa i sklonost ka određenoj vrsti aktivizma, želja da se pri važnim kulturnim i društvenim dešavanjima deluje ne samo kao fotograf na zadatku i posmatrač već kao aktivni učesnik.
Fotografisanje unutar gužve aktuelnog trenutka, bilo da se radi o rok koncertima osamdesetih ili političkim protestima devedesetih, osposobilo je Matićevu da na autentičan način prenese dramatiku događaja i psihologiju pojedinca, ali i da istovremeno poetiku prilagodi tada savremenim kretanjima u fotografiji i umetnosti.
Izložba "Iskustvo u gužvi", koju čini više stotina fotografija i materijala druge vrste (arhiva, dokumentacija, foto - eseji), nije strukturirana hronološki već prema tematskim celinama koje se kod autorke izdvojaju kao dominantne. A to su: 1) prve autorske izložbe i radovi realizovani u mediju fotografije, 2) fotografije rok koncerata i protagonista Novog talasa zajedno sa akterima likovne scene nastale osamdesetih godina u čijem je središtu bio Studentski kulturni centar (rok fotografija, način života aktera rok i umetničke scene, dizajn omota muzičkih albuma), 3) portreti (umetnici, reditelji, pisci, političari i dr.), 4) 10 godina protiv (fotografije sa političkih skupova, manifestacija i protesta u Beogradu 1990 - 2000), 5) umetnički projekti (intimni autoportreti, projekti Moravice, Matrilinearno ogledalo, Memorabilije, Portreti sa prijateljicama, Ožiljci, autorski projekat i deo ranije realizovane izložbe Tiho teče Sutjeska).
Goranka Matić svojevrsna je hroničarka zbivanja na umetničkoj, kulturnoj, društvenoj i političkoj sceni ove zemlje, čiji se opus, prezentovan ovako u celini, može nezavisno od autorstva tretirati i kao problemska izložba koja omogućuje uvid u društvene i kulturne okolnosti nekadašnje države Jugoslavije, Srbije i Beograda, od početka osamdesetih pa do početka dvehiljaditih godina.
Izložba "Iskustvo u gužvi" posredno teži da ukaže i na dinamične i mnogostruke pozicije i uloge medija fotografije.
Goranka Matić rođena je 1949. godine u Mariboru (Slovenija). Završila je studije istorije umetnosti na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Od 1971. godine bila je stalni saradnik Studentskog kulturnog centra kao jedna od urednica likovnog programa i kustos galerije Srećna nova umetnost. Od 1978. do 1980. vodila je Galeriju 45 na Novom Beogradu.
Fotografijom se aktivno bavi od 1980. godine. Profesionalnu karijeru započela je u časopisu Džuboks, zatim Startu, Svijetu. Njene fotografije izlazile su u gotovo svim vodećim časopisima bivše Jugoslavije (Duga, Politika, Omladinske novine, Beorama, Ritam, Liberation, Polet, (New)Moment, Delo).
Bila je urednica fotografije u nedeljniku Vreme (1990 - 2006), u dnevnom listu Politika (2006 - 2010) i na Radio - televiziji Srbije (2011 - 2015).
Tokom osamdesetih godina, najznačajniji je njen rad u oblasti rok fotografije, naročito u okviru neformalnog pokreta nazvanog Novi talas. Tada nastaju neki od kultnih omota ploča vodećih muzičara tog perioda (Idoli, U škripcu, Bajaga i instruktori, Đorđe Balašević i dr). Pored toga, njen fotografski opus sadrži i portrete umetnika, pisaca, reditelja, glumaca (ljudi sa umetničke i kulturne scene), ali i političara, snimljenih za izborne i razne druge vrste kampanja. Autorka je brojnih fotografija sa društveno - političkim temama nastalih tokom turbulentnih devedesetih.
Predavala je na Fakultetu političkih nauka i Fakultetu za medije i komunikaciju u Beogradu (foto - žurnalizam i dokumentarna fotografija). Prva je žena fotograf član foto - sekcije ULUPUDS-a. Tokom svoje umetničke karijere učestvovala je na brojnim kolektivnim i samostalnim izložbama u zemlji i inostranstvu. Njeni radovi nalaze se u kolekciji Muzeja savremene umetnosti u Beogradu.
Dobitnica je nekoliko značajnih nagrada.
U skladu sa odlukom Kriznog štaba o uvođenju novih mera zaštite za suzbijanje zarazne bolesti Covid-19, neće biti zvaničnog otvaranja, ali će posetioci moći da pogledaju izložbu od 12 do 20 časova. Istovremeno u Muzeju može boraviti najviše 50 posetilaca, pa Vas molimo za strpljenje na ulazu.
Ulaz je besplatan, a dezinfekcija ruku, merenje temperature i nošenje maski uz fizičku distancu su obavezni.
(Telegraf.rs)
Video: Vučić: Vozom Beograd - Budimpešta od marta 2026. godine za 2 45 minuta
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.