Po ugledu na Teslu: Munje, gromovi i zvuci moždanih talasa na izložbi "Drugi svet" u Bioskopu Balkan
Poslednjeg dana izložbe Drugi svet, 10. oktobra od 20h, koja je organizovana u Bioskopu Balkan, nakon promene datuma otvaranja, sa 10. jula (datum kojim se obeležava nacionalni Dan nauke i rođendan Nikole Tesle) na 15. septembar, izmenile su okolnosti, učesnici, delimično postavka.
Iz tog razloga se performans Miroslava Miše Savića sada organizuje kao događaj koji prati zatvaranje izložbe - Teslin kalem, pozajmica Muzeja Nikole Tesle, nalazi se u središtu zvučnog performansa koji najavljuje munje, zvuke moždanih talasa, gromova i električnih pražnjenja... Performans Moždana i vremenska oluja MIX sadrži fragmente kompozicija iz ciklusa Muzički hologram: Nikola Tesla.
Učesnici su Ivan Kirn (oboa) i Dragana Udovičić (video kamera).
Moždana i vremenska oluja MIX Miroslava Miše Savića ujedno podrazumeva i preispitivanje sopstvenog rada rekompozicijom elemenata (fragmenata) koji su inspirisani delom Nikole Tesle.
Tonski materijal Moždane i vremenske oluje sadrži fragmente kompozicija iz ciklusa Muzički hologram: Nikola Tesla, premijerno izvedenog u Sali Gvarnerijus 2006. godine povodom 150-godišnjice Teslinog rođenja. Deo tog materijala predstavljale su i ritmičke petlje koje su za tu priliku napravili Vektor i Faktor. Osim toga tu su transformisani zvuci Teslinog kalema za proizvođenje viskonaponskih impulsa, uređaja koji je bio deo plana za bežičnu rasvetu. I konačno, zvuci električnih pražnjenja napravljeni kompjuterom. Zvuci moždanih talasa i gromova.
Strukturalna semiotička paradigma rada zasnovana je na dovođenju u istu ravan ekstremno malog i ekstremno velikog. Zvuci biostruja i munja stoje u relaciji milivoltnih (10-6 mV, biostruje) i nekoliko stotina megavoltnih (108 MV, gromovi). Ovaj par suprotnosti dovodi se u relaciju sa drugim parom zvukova, ritmičkim i harmonsko-melodijskim koji su nastali na muzičkim instrumentima. Na ovaj način, parovi elemenata (zvučno-semiotičkih znakova) se odnose homologijski: male struje se odnose prema velikim kao ritam prema melodiji.
Aranžman kompozicije je organizovan po principu nagomilavanja zvučnih blokova uz dosta improvizacije poput eksperimentalnog DJ-inga.
Diskurs Moždane i vremenske oluje Mix-a predstavlja eskapizam od svih vrsta tiranije, naročito onih koje su nastajale kao negacija prethodnih (tiranija – antitiranija = nova tiranija). Funkcionalnost tonaliteta zamenjena dodekafonijom jednako je tiranska koliko i zamena serijelne organizacije anarhijom slučaja. Ova pitanja više nisu muzička, niti bitna pitanja. Šta preostaje?
Preostaje odbacivanje svih sistema i pitanja vezanih za njih sa ciljem da se arheologijom sopstvenog rada njim samim uspostavi novi poredak. Ne univerzalan, ne nad-poredak, već običan poredak određenih stvari u određenom trenutku. Sistem vrednosti sam po sebi i u samo jednom slučaju. Pozajmljeni znaci iz sopstvene muzičke sintakse postaju znaci i u novim delima ali semiotika tih znakova nema dodirnih tačaka sa prethodnom. Generalizacija principa komponovanja ne utiče samo na prirodu kompozicije već i na sam materijal od kojeg je sastavljen. A taj materijal je opet kompozicija. Arhitektura muzike.
Pored Miše Savića, na izložbi Drugi svet su učestvovali: Selman Trtovac, Ana Ćuzović, Iva Ćirić, Milan Ličina, Nenad Gajić, Žarko Aleksić, Iva Atoski, Stevan Kojić, Nataša Teofilović, Branislav Brkić i Jasna Jovićević.
Zvučni performans Moždana i vremenska oluja MIX, Miroslava Miše Savića, kao i druge umetničke radove, možete pogledati u subotu, 10. oktobra u 20h u Bioskopu Balkan.
Video: Srbija ima šansu da bude lider 4. industrijske revolucije
(Telegraf.rs)
Video: Gužve na hrvatsko-srpskoj granici: Kilometarske kolone
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.