A sad jedna tako stara a tako ambijentalna: "Magla padnala v dolina"
"Magla padnala v dolina
od njuma se ništo ne vidi,
samo eden grm zelen,
pod njim mi sedi terziče,
terziče, mlado komšiče.
Terziče, mlado komšiče,
da mi sašiješ elečeto,
so aršin da go ne meriš,
so noškiti da gi ne režeš,
so igla da go ne bodeš,
od oko da go sašiješ!
Božana, momo ubava,
Božano, će ti sašijem elečeto,
al' da mi umesiš pogača:
kroz trepki brašno da seješ,
so s'zi da go zamesiš,
na grudi da go razviješ,
so duša da go ispečeš."
(narodna)
Ovu pesmu ne može baš svako da otpeva, niti može baš svako da je sluša. Na ovakvim pesmama se pokazuje i kultura pevanja i kultura slušanja. "Magla padnala v dolina" je biser narodne muzike Južne Srbije, jedna od najlepših ljubavnih pesama svih vremena.
- I danas dok sviram ovu pesmu osećam svu lepotu pevanja Danice Obrenić. To je jedna od retkih pesama koju sviram zatvorenih očiju - kaže maestro Ljubiša Pavković, koji je snimio instrumentalnu verziju pesme "Magla padnala v dolina".
- U muzici ne može da se svira samo legato, ali ne treba preterivati ni sa stakatom. Nije štos svirati samo neke uragane i takmičiti se ko će brže. Tehnika nije brzina. Tehnika je kad najsporije odsviraš neku pesmu, kad joj udahneš dušu, kad joj oblikuješ frazu da mogu da te slušaju i oni koji razgovaraju.
Pesma "Magla padnala v dolina" daje najvišu, u stvari mističnu moć ljubavnom osećaju. Sve ključa od iskrenosti i emocije, stilskih ukrasa i bogatstva arhaizama našeg Juga.
- Trebalo mi je sto puta da je čujem i makar još toliko puta da je otpevam da bih shvatio svu lepotu ove pesme. Dugo mišljah da od Borine "Koštane" nema ništa jače u mom kraju, a onda sam čuo kako Danica peva "Magla padnala" - pričao je "tatko za Vranje", legendarni Staniša Stošić.
- Od Danice sam naučio kako se akcentuju ne samo pojedinačne reči nego i smisaoni elementi pesme. Tako se pesmi daje dramatičnost koji ovakvi stihovi svakako zahtevaju. Pesma "Magla padnala v dolina" mi je za sva vremena utkala ljubav prema našoj tradicionalnoj narodnoj muzici. Takve stilske ukrase i takve metafore ne sretoh ni u jednoh drugoj pesmi. Zato i nisam imao potrebe da tražim motive u nekim stranim arijama kada ih već imamo u svom podneblju.
Legendarni Vlastimir Pavlović Carevac snimao je ovu pesmu sa čitavom plejadom svojih radio pevača. Jedna od najčešće emitovanih snimaka je verzija Danice Obrenić iz 1966. uz Narodni orkestar RTS-a pod upravom Miodraga Jašarevića.
- Zapis ove pesme sačinjen je prema pevanju Danice Obrenić. Takođe, zapisan je i instrumentalni uvod kao ilustracija Carevčevog muziciranja. Carevac je zahtevao od svojih muzičara da osećaju ruho pesme kako bi mogli da odsviraju njen uvod ili intermeco između strofa, a da ne naruše njeno muzičko jedinstvo i celovitost. Zbog prilagođavanja melodije tekstu, što je osobina Carevčevog izraza, melodija se razlikuje od strofe do strofe - pričao je Boki Milošević u Muzičkoj apoteci.
Ova antologijska pesma, možda i "pesma nad pesmama" srpske narodne muzike, snimljena je u desetak vrhunskih verzija (Danica Obrenić, Vasilija Radojčić, Merima Njegomir, Goca Lazarević, Vesna Dimić. Danka Stojiljković, Bilja Krstić, Ivana Tasić, Danica Crnogorčević). Nažalost, u eri sveprisutne "koverizacije" i "ulepšavanja" starih narodnih pesama prema standardnom književnom jeziku, ima i primera zamenjivanja arahaičnih i lokalnih izraza nekim "modernim".
- Kada sam snimala "Magla padnala" za fonoteku Radio Beograda, imala sam retku bojazan: kako da ostanem na nivou Danice Obrenić a da joj udahnem i nešto svoje. Sa pozicije urednika u RTS-u pokušala sam da je popularišem i sa simfonijskim orkestrom i horom. Mislim da ovakava pesma zaslužuje da se izvodi i na najvećim scenama zato što ima plemenitu emociju za sve meridijane - pričala je diva narodne muzike Merima Njegomir.
(Goran Milošević)
Video: Radiša Marković gost Muzičke apoteke: "Narodnjački Džeger" i neznanac što peva "Neznanku"
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.