72. rođendan legendarnog tekstopisca Miodraga Ž. Ilića: Svedok i stvaralac istorije jugoslovenske diskografije

  • 1

- Tipičan primer koliko je pevač bitan je pesma "Oj, jarane, jarane". Tu pesmu sam napisao u jednom cugu, u kafani, u gomili veseloj i bučnoj. Na moje stihove pesmu je komponovao Radoje Mitrović Barajevac a prvi snimio Slobodan Trifunov. Četiri godine kasnije, pesmu je u sasvim drugom ruhu komponovao Bora Višnjički a snimio Halid Muslimović

"Lepotica grada" je ponos pesma legendarnog tekstopisca Miodraga Ž. Ilića, hit koji ne bledi, ubitačan sentiš u nekoliko briljantnih verzija (Muharem, Šaban, Ljuba, Darko Lazić).

"Polako dolaze, odlaze jeseni i leta,

veneš k'o pupoljak od najlepšeg cveta,

nekada si bila lepotica grada,

sredovečna žena, ti si, ti si sada.

Suze su mi pošle kad te juče videh,

gde je ona mladost i ona lepota,

bilo mi je žao što je život zao,

lepotice grada iz naših vremena,

sredovečna ženo, sliko uramljena.

Sećam se, voleh te beskrajno,

al' uzalud beše,

ruke nekog drugog meni te uzeše,

sretosmo se sada sa kosama sedim,

ova nova ljubav da li više vredi."

(Mića Nikolić - Miodrag Ž. Ilić)

- Tipičan primer koliko je pevač bitan je pesma "Oj, jarane, jarane". Tu pesmu sam napisao u jednom cugu, u kafani, u gomili veseloj i bučnoj. Na moje stihove pesmu je komponovao Radoje Mitrović Barajevac a prvi snimio Slobodan Trifunov. Četiri godine kasnije, pesmu je u sasvim drugom ruhu komponovao Bora Višnjički a snimio Halid Muslimović.

- Hit se dogodi il' ne dogodi. Pesma je magla, a hit je zbir mnogih faktora: stihova, melodije, aranžmana, pevanja, harizme pevača, sreće, trenutka - ističe Miodrag Ž. Ilić, najplodniji tekstopisac u istoriji jugoslovenske diskografije.

Ovaj multitalentovani Šapčanin (poeta, ekonomista, marketinški stručnjak, matematičar, šahista) je dete mnogih ulica i kafana, svedok i stvaralac istorije jugoslovenske diskografije. Bio je prvak Jugoslavije u matematici i šahu, a izgleda da je i prvak po broju snimljenih pesama sa svojim potpisom (oko 4000!).

- Moj prvi komšija u Šapcu bio je Đorđe Novković, najveći hitmejker zabavne muzike u bivšoj Jugi. Otisnuo se dve-tri godine pre mene u Sarajevo, a za njim sam pošao i ja.

- Đole je znao da kaže - idemo da krojimo, ali da vodimo računa da ne bude "Armani" koji će da žulja. Od Đorđa Novkovića sam naučio da se pesma kroji po pevaču i da se dobar autor prilagođava pevaču.

Ove godine Miodrag Ž. Ilić obeležava redak jubilej - 50 godina od prvog napisanog i snimljenog hita "Neću drugu ljubav" na singlu Nade Obrić.

- U diskografiju sam ušao iz Sarajeva, tog velikog muzičkog centra, pravog jugoslovenskog i kosmopolitskog grada. U "šeheru" sam studirao i postao jedan od "sarajevske škole". Prve tekstove sam snimio u saradnji sa Damjanom Dašom Babićem, kompozitorom i profesorom muzike.

- Dašo je pored mog imena i prezimena dodao i ono "Šapčanin", iz poštovanja prema muzičkim velikanima iz mog rodnog kraja. Tako sam još kao klinac postao član sarajevske diskografsko-estradne škole. Desetak godina kasnije, kad sam počeo saradnju sa Miletom Basom, saznao sam da se i on zove isto kao i ja - Miodrag Ilić. Kad smo se potpisivali na prvom Šemsinom albumu, odlučili smo da napravimo razliku makar u srednjem slovu. Tako sam postao Ž.

Posle studija u Sarajevu Miodrag Ž. Ilić dolazi u Beograd i postaje udarni tekstopisac produkcije Diskos, hitmejker sa stotinama večitih hitova: "Lepotica grada", "Ne dam te nikom" (Šaban) "Božanstvena ženo", "Balada o nama" (Miroslav), "Ružo moja najmiliji cvete", "Verujem u tebe", "Samo jednom voleo sam ja" (Jašar), "Hej, kafano, neću više", "Oj, jarane, jarane" (Halid), "Plavo oko plakalo je" (Keba), "Bolna ti ležim" (Nada Obrić), "Dobro veče izgubljena nado" (Zoran Kalezić), "Verna u ljubavi", "Stani da se pozdravimo" (Šemsa), "Ne zaboravi ovaj grad", "Dajte mi da živim" (Mitar), "Izađi na pet minuta" (Sinan), "Svirajte mi za Željanu" (Ljuba), "Idi, široko ti polje" (Vesna Zmijanac), "Moj život je moje blago" (Luis), "Moja dušo čista" (Mira Škorić i Zoran Mladenović), "A gde smo ja i ti" (Vera Nešić), "Dodi pod moj prozor" (Branka Ručnov), "Sama sa sinom", "Dve smo sestre, dve sudbine" (Branka Stanarčić), "Pomirenja nema", "Ja bih tebe milovala" (Vida), "Budi mi prijatelj", "Kome naša ljubav smeta" (Slavica Mikšić), "Volimo se, al' se ne viđamo" (Miroslav Radovanović), "A ja momak Moravac" (Zoran Jovanović), "Svi pevaju, samo majka plače" (Golub), "Putuješ svetom, al' Bosne nema" (Enes Begović), "Plitak potok, a voda duboka" (Bilja Jevtić), "Rodio se sin, mali gospodin" (Nada Topčagić), "Jesen stigla, ogolele grane" (Milan Babić), "Ti si moja šljiva ranka" (Era), "Nisam bio dete sreće" (Hasan), "Samo malo treba" (Verica Šerifović), "Bol do ludila" (Marija Šerifović)...

- Došao sam u Beograd sredinom 70-ih, baš u vreme ekspanzije diskografije. I kod autora je postojao prelazni rok, tako da sam ja došao u Diskos posle odlaska Predraga Vukovića Vukasa u PGP. Diskosu su nedostajali autori da bi mogao da uđe u ravnopravnu trku sa Jugotonom i PGP-om. Prvi pik Diskosa bio je Radoje Mitrović Barajevac, koji je tek formirao svoj orkestar i ekipu pevača oko Lipovice i sa Ibarske magistrale.

- Krenuli smo u lov na talente po kafanama i hotelima širom bivše Juge. Trebalo bi mi nekoliko sati samo da nabrojim sve kafane u kojima smo pronalazili talente. Pomenuću samo one izabrane: Mitar Mirić i Branka Ručnov iz kafane "Kod Teče" u Jarku, Branka Stanarčić iz "Zelenog venca", Ljuba Aličić iz "Kićuline čarde" na putu Šabac - Valjevo, Šemsa Suljaković iz "Barake", Nataša Vladetić iz hotela "Sloboda"..

Miodrag Ž. Ilić je jedan od retkih tekstopisaca koji se oprobao i u narodnoj i u zabavnoj muzici, prepevima, obradama izvornih pesama, filmskoj muzici, od Šabana i Safeta preko šargijaša do Cece i Marije Šerifović.

- Bile su to godine kad je i sirotinja bila veliki pokretač. Pevali su i svirali uglavnom siromašni ljudi, talentovani a siromašni. I ja i svi ti sarajevski studenti, sadašnji veliki autori, nismo imali ni za kafu u "Galeriji". Zato smo i napravili večita dela. I Bregović je kao klinac svirao do šest ujutru, i Aca Lukas godinama nije znao kad je dan kad je noć.

- U novije vreme ptisustvujemo i potpuno novom soju muzičara. Naime, sve je više bogatih a netalentovanih. To se čuje i vidi, to se oseća, i to nije dobro. Nije dobro ni za muziku, nije dobro i za takve "muzičare".

I posle pola veka diskografsko-estradnog sataža, Miodrag Ž. Ilić je izuzetno tražen i od strane novih pevača i kompozitora. Stihove Miodraga Ž. Ilića komponovalo je više od sto kompozitora i snimilo više od trista pevača! Jednostavno, u pitanju je legenda čije se umetničko ime izgovara jednim slovom - Ž!

- Snimio sam mnogo, a nikad u životu nisam nudio svoje stihove kao neku robu na pijaci. I pesma je rezultat druženja, atmosfere, saradnje i dogovora. Ako se ne spoje energije i razmišljanja, tu ne pomaže i najveće pijaca. Jednostavno, ne prihvatam da učestvujem na estradnom buvljaku, iako sam po struci ekonomista.

- Napisao sam mnogo sentiša, ali bez crnjaka i mračnih poenti. Odrasatao sam na partizanskim i kaubojskim filmovima. Bilo je tu mnogo pucnjave i vatre, a na kraju niko ne ubi Batu Živojinovića i Garija Kupera. Kao što se u filmu ne ubija glavni glumac, tako i u najelegičnijoj pesmi ne treba ubijati nadu u život. Čovek je mukino dete, ali stvoreno da prevaziđe svaku muku. I u pesmi pobeđuje pozitiva.

(Goran Milošević)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA