Magla padnala v dolina": Da li je ovo "pesma nad pesmama" srpske narodne muzike?

 
 
  • 0

- Trebalo mi je sto puta da je čujem i makar još toliko puta da je otpevam da bih svhatio svu lepotu ove pesme - rekao je Staniša

"Magla padnala v dolina" je biser narodne muzike iz Južne Srbije, jedna od najlepših ljubavnih pesama svih vremena.

"Magla padnala v dolina,

od njuma se ništo ne vidi,

samo eden grm zelen,

pod njim mi sedi terziče,

terziče, mlado komšiče.

Terziče, mlado komšiče,

da mi sašiješ elečeto,

so aršin da go ne meriš,

so noškiti da go ne režeš,

so igla da go ne bodeš,

od oko da go sašiješ!

Božano, momo ubava, Božano,

će ti sašijem elečeto,

al' da mi umesiš pogača:

kroz trepki brašno da seješ,

so s'zi da go zamesiš,

na grudi da go razviješ,

so duša da go ispesčeš!"

(narodna)

- Trebalo mi je sto puta da je čujem i makar još toliko puta da je otpevam da bih svhatio svu lepotu ove pesme. Dugo mišljah da od Borine "Koštane" nema ništa jače u mom kraju - pričao je "tatko za Vranje", legendarni Staniša Stošić.

- Ova pesma mi je za sva vremena utkala ljubav prema našoj tradicionalnoj narodnoj pesmi. Takve stilske ukrase i takve metafore ne sretoh ni u jednoj drugoj pesmi. Zato i nisam tražio motive u nekim stranim arijama kad ih imamo u svom podneblju.

"Magla padnala v dolina" daje najvišu, u stvari mističnu moć ljubavnom osećaju. Sve ključa od iskrenosti i emocije, stilskih ukrasa i bogatstva arhaizama našeg Juga.

Prelep tekst je nadograđen veoma složenom melodojom koja je čini možda i najprestižnijom u srpskoj narodnoj muzici, pesmom koju retko ko može dobro da otpeva. Zbog prilagođavanja melodije tekstu, što je odlika Carevčevog muzičkog izraza, melodija se razlikuje od strofe do strofe.

- Od Danice sam učio kako se akcentuju ne samo pojedine reći, nego i smisaoni elementi pesme. Tako se pesmi daje dramatičnost koju ovakvi stihovi svakako i zahtevaju - pričao je Staniša.

Legendarni Vlastimir Pavlović Carevac snimao je ovu pesmu sa čitavom plejadom svojih radio pevača. Jedan od najčešće emitovanih snimaka je verzja Danice Obrenić uz Narodni orkestar Radio-televizije Beograd pod upravom Miodraga Jasarevića iz 1966.

- I zapis ove pesme je sačinjen prema pevanji Danice Obrenić. Takođe, zapisan je i instrumentalni uvod kao ilustracija Carevčevog muziciranja. Carevac je zahtevao od svojih instrumentalista da osećaju ruho pesme kako mogli da odsviraju njen uvod ili intermeco između strofa, a da ne naruše njeno muzičko jedinstvo i celovitost - pričao je Boki Milošević u Muzičkoj apoteci.

Ova antologiska pesma, možda i "pesma nad pesmama" srpske narodne muzike, snimljena je u desetinama vrhunskih verzija (Danica Obrenić, Vasilija Radojčić, Merima Njegomir, Goca Lazarević, Vesna Dimić, Bilja Krstić...). Nažalost, u eri sveprisutne "koverizacije" i "ulepšavanja" starih pesama prema standardnom književnom jeziku, ima i primera zamenjivanja arhaičnih i lokalnih izraza nekim "modernim".

(Goran Milošević)

Video: Seka Aleksić progovorila o Ceci i Tei, pa spomenula 3. dete i koncert na Ušću

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA