Radijske bravure Tome Čolovića: "Ja sam estradni Maradona, dajem golove sa klupe" (PLEJLISTA)
"Ja sam seljak od posla izgaram, mnogo radim a malo odmaram,
u proleće, leto ili jesen, poslovima uvek sam zanesen.
A kad dođe zima, zima, nema mira seljacima,
svuda svadbe svud se pije, svuda pune odžaklije,
šubaru nakrivim, pa živim i živim,
šubare mi moje, pravi život to je.
Morne, morne, seljačke su ruke, pune znanlja, pune milovanja,
vrela srca kao žege letnje, ne zna seljak ni za kakve smetnje.
Lepi momci puvaju od snage, prigrlili sebi cure drage,
nadmeću se u igranju kola, misliš zemlja prepuć će na pola."
(Miki Mitrović - Dragoljub Hadžić)
Ovom pesmom iz 1972. godine Tomislav Toma Čolović je zakoračio u diskografiju i počeo da niže pesme koje će ga nadživeti. Onako sićušan, sa svojih 50-ak kila žive vage, nije smatran ozbiljno u svetu medija, naročito beogradskih.
Kada sam Aci Kostiću, mom prijatelju i uredniku Studija B, predložio da pozovem Tomu Čolovića u emisiju Sabor, kratko je prokomentarisao: "Ako nešto zabrlja, letimo obojica sa radija".
- Znam da sam sve ove godine na Studiju B grejao klupu za rezereve. Ali, ja kad uđem na teren dam gol, ja sam estradni Maradona - počeo je Toma Čolović svoju bravuru na Studiju B, 1. decembra 1998.
- Još u srednjoj školi sam osetio da mogu da pevam. Prijavio sam se na audiciju "Studio 6 vam pruža šansu". Nisam pobedio, al' sam ušao u uži izbor. Dobio sam podršku od mog zemljaka i hitmejkera Mikija Mitrovića. Da nije bilo Mikija možda se ne bih bavio ovim poslom. On je bio taj koji je prelomio, uveo me u PGP i komponovao moje prve tri singlice
Posle Mikija Mitrovića snimao je Toma i sa Predragom Vukovićem Vukasom, Predragom i Novicom Negovanovićem, Raškom Spasojevićem, Časlavom Đokovićem, Svetom Tomićem.
Bilo je tu mnogo lepih pesama i pre i posle "Malog mrava": "Budi jako srce moje", "Sećaš li se srce šta je nekad bilo", "Naša ljubav nije čaša vode", "Volesmo se milo moje", "Profesore danas me ne pitaj", "Skočio bih u Moravu sa staroga mosta", "Žena koju srce sanja", "Ostao mi šešir na prozoru", "Crn je gavran, a ja crnji", "Sudbinu mi nije još niko proreko", "Ja na sever, ti na jug", "Dano dušo", "Ja ne bacam uspomene", ...
- Od 1972. pa narednih dvadesetak godina snimao sam ploču jednom godišnje. Kad se zaratilo napravio sam pauzu, sačekao da protutnji val turbo folka, sačekao povratak pravih autora, uradio remiksovane snimke i kompilacije mojih starih hitova.
U pesmi se nije štedeo, proživljavao je svaki ton i svaku reč. Takav je bio i u retkim intervjuima, iskren do bola, oštar u oceni kolega i estradnih fenomena.
- Nađe se i danas poneka lepa pesma ili poneki talentovan kolega, ali toliko ih je malo da ih ne vredi pominjati. Među onim što pevaju tzv. folk, ne bih nikog izdvojio, jer to i nije narodna muzika nego neki hibrid - strane arije, a domaći tekstovi. Svaki mladi kolega koji se reklamira godinu dana, pa nestane, ne zaslužuje da ga pomenem.
Kad je 1983. godine snimio "Malog mrava" obeležio je i svoje ime u mravinjaku ljudi ovog sveta. "Mali mrav" je pobedio Tomu Čolovića, Toma Čolović je posato "Mali mrav".
- "Mali mrav" je primer kako se može napraviti moderna pesma na narodnim temeljima. Zasmetao je muzičkim stručnjacima, a ja sam znao da će da bude megahit. To nije uvozna pesma, nego autentična melodija Predraga Negovanovića na tekst Ruždije Krupe. "Mali mrav" je bio i ostao hit, znači ima moć regeneracije.
- Do pojave "Malog mrava" malo njih je znalo ko je Tomisalv Čolović, a onda sam i ja postao "Mali mrav". Pevali su ga u našem okruženu, snimali na slovenačkom, albanskom, rumunskom, engleskom ("Majhna majhna", "Bubreci vogelj", "Mika furnjka", "Litl ent").
- Jedan menadžer iz Švedske je pokušao da i ja snimim "Malog mrava" na engleskom, ali, i pored vežbanja od mesec dana, nisam uspeo. Mrzelo me da lomim jezik, i tako mi propade međunarodna karijera.
"Mali mrav" je otvorio čitav ciklus erotsko-šaljivih i vrcavih pesama u Tominom opusu: "Lepa Sneža nagazila ježa", "Majka Muju šišala na struju", "Crni Grga iz Mokroga luga", "Crna mačka stala mi na put", "Bela vrana", "Deda babu gleda", "Prešla voda preko poda"...
- Zbog "Malog mrava" sam bio oporezivan, skidan sa programa. A kad sam postao popularan, hteli su da se okite mojim perjem. Oni koji su me pljuvali hteli su da se ogrebu o "Malog mrava".
- Pokušale su neke kolege i da presnime "Malog mrava" u nekom drugom ruhu (Dušan Dančuo), ali neuspešno. Težak je ovo posao! Prvo se o mene ogrešiše, pa se onda ispravljaše, proglasiše za hit pevača i hit pesmu svih vremena. Ovo je vreme kolega plagijatora: ja skočim sa mosta, a onda se pojavi kolega koji skače sa solitera.
I pored briljantnog scenskog nastupa, te urođene vrcavosti duha, prelepih pesama i boje glasa, Toma Čolović se nije nametao i gurao na medije.
- Televizije su počele da kvare poimanje pesme. Čim te nema mesec dana na tv, pitaju se jesi živ. Mene u ovom poslu drže moje pesme, i ja trajem zajedno sa njima. Prezirem muzičke urednike koji me znaju samo po "Mravu", "Muji" i "Ježu", a ja imam toliko lepih pesama. Ja uvek imam poneku pesmu da odigram i drugo poluvreme.
- Za trideset godina u ovom poslu nikad nisam podvalio publici. Ja sam stalno sa svojom publikom, na terenu, a ne na televiziji. Nikad nisam platio da bih se pojavio u nekoj emisiji, pa makar bila i najgledanija. Nije štos samo uzeti mikrofon i otpevati, treba malo publiku šarmirati.
Teško su urednici Studija B prihvatili Tomu u emisiju. Posle emisije, međutim, priznali su mi da se telefon nikad tako nije usijao i da su slušaoci bili oduševljeni. Poslednji slušalac koji je uspeo da se uključi u program upita ga šta smatra svojim najvećim uspehom, a šta najvećim neuspehom. Odgovorio je kao iz topa:
- Bilo je u mojoj karijeri i uspeha i promašaja. Ali, ja uvek idem dalje, izjednačim uspeh i promašaj, i uvek nastavljam od nule.
(Goran Milošević)
Video: Bivši rijaliti učesnik i voditelj Dejan Dragojević pronašao novac
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.