Ljubiša Pavković - pola veka umetničkog rada (1): "Medeno" i ostala kola velikog majstora
Ljubiša Pavković, višedecenijski solista i šef VNORTS-a, čuvar našeg folk blaga, uspeo je da sačuva i dostojanstvo narodnog umetnika i da ga ne proda za jeftinu popularnost.
- Često čujem da sam nekakav čuvar narodnjačkog blaga, kažu "onaj ozbiljni harmonikaš sa televizije". A stvar je mnogo jednostavnija - meni je narodna muzika u genima i moja velika ljubav. I dok sviram solo i dok vodim orkestar ja uživam u tim zvučnim slikama, i nisam tako strog kao što izleda.
Primera radi, snimio sam jedno bugarsko oro, još kao mlad harmonikaš na mojoj prvoj ploči u duetu sa Tomicom Miljićem. Odsvirali smo dva kruga, a ljudi koji su merili vreme konstatovaše da u drugom krugu sviramo šest sekundi brže. Znači, muzika je nešto što leluja, nije stvar šablona i puke matematike - poručuje maestro.
Prvom snimljenom narodnom kolu nadenuo je svoje ime. "Ljubišino kolo" beše ulaznica u VNORTS-a.
- Primljen sam u Narodni orkestar 1970. godine. Posle dva neseca korepeticije sa autoritetima Radio Beograda, moj šef Miodrag Jašarević predloži da odsviram nešto svoje. Naslovio sam ga po svom imenu i snimio na prvoj ploči '72. godine prošlog veka - kaže maestro.
Ljbiša je rođeni Beograđanin, posleratno dete bogomdanog komšiluka.
- Imao sam sreću da živim vrata do vrata sa Mijom Krnjevcem, u istom dvorištu. Kad sam napunio pet godina, jurio sam niz stepenice, ometao Mijine učenike. U jednom momentu Mija reče mom ocu Bogdanu da mi obavezno kupi harmoniku. Tata mi kupi klavirku, i to u okruženju sve samih dugmetaraca. To je i danas tajna - zašto mi je nabavio klavirku? Iako sam izgradio svoj stil, čika Miju cenim najviše na svetu. Tek što sam primljen u Narodni orkestar, dolazi čika Mija sav u belom, kao filmski glumac. Taj pogled nikad neću zaboraviti, kao najiskreniji očinski pogled. Miji je bilo milo što sam tu - seća se Pavke svojih početaka.
Odrastajući uz "Muzikante" i "Ljubav na seoski način", možda nismo ni svesni čiju smo harmoniku slušali u desetinama narodnih pesama i kola tokom trajanja legendarnih serija:
- Te serije su pečat jednog vremena, vrhunac iskonskog seoskog humora. Sa orkestrom Vlaste Jelića uleteo sam u snimanje sa najvećim humoristima tog doba. Ja sam, u stvari, bio zvučni "Lepi Cane". Zare je stajao iza i gledao kako ja sviram. Kako ja pomeram prste i ruke, on mene imitira na harmonici koja ne proizvodi zvuke.
Svoje najpoznatije kolo snimio je 1984. godine i nazvao ga "Medeno kolo":
- To kolo je omiljeno i kod publike i kod mojih kolega. Možda i zato što ima samo četiri fraze. U tom kolu je sve rečeno. Nema mu se šta dodati, niti se ima šta oduzeti. Kad sam ga svirao u Moskvi, jedan od najvećih harmonikaša sveta Fridrih Lips je rekao: "Ovo je poezija". Svojim kolima sam uglavnom davao imena svojih bližnjih, članova porodice i rodbine (Ljubišino, Milanovo, Mirjanino, Peđino, Majino). I kad je došao red da ga nazovem po imenu supruge (Zorica), neko mi je rekao: "Kolo ti je toliko medeno". Tako je postalo "Medeno" umesto "Zoričino" - priča Pavke za Muzičku apoteku.
Nebrojeno puta je pokazao šta sve može harmonika - u studiju, na koncertu, u kafani, na "Kolarcu".
- Harmonika je instrument - orkestar. U šali kažem drugarima - ja sviram desnom, a vi ste mi u levoj ruci. Tu radim neke harmonske radnje i čujem šta mi radi čelo, bas, viola... Mogućnosti harmonike su ogromne, od najobičnije pesmičice do klasičnh komada. S obzirum na toliku moć, harmonika je predmet česte zloupotrebe, naročito neznalica koji bi sve da pipnu, i to što jače. E, onda se to pretvori u instrument koga ja zovem "opštinski". Harmonika i svira, i igra, i peva, i plače. Važno je primiriti jednu ovakvu telesinu - poručuje istinski umetnik na harmonici.
(Goran Milošević)
Video: Mina Vrbaški upozorila na prevare sa dojavama fudbalskih utakmica
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Boža zemunac
Za mene je Ljubiša Pavković najveći umetnik- harmonikaš na ovim prostorima,a i šire.Čovek jednostavno razbija i udara u dušu i srce. Imao sam čast i zadovoljstvo da radimo jednu svadbu u Domu JNA u Beogradu. Ženio se jedan član grupe " Poslednja igra leptira". Nikada nisam zakasnio ni na jednu svirku,pa ni ovde. Kada sam došao sat vremena pre svatova, Ljubiša je već bio sa svojim orkestrom i probao ozvučenje. Upoznali smo se i seli za sto. Razgovarali i po malo pili. Ljubiša " Užičku kleku ", a ja " Rubinov vinjak". I svatovi su počeli da pristižu, vreme je da se radi. Popili smo malo više za to kratko vreme i Ljubiša me pita " Da li ću moći da pevam ?" a ja mu onako mlad i malo drčan idgovorih " A da li ćeš ti moći da sviraš ? ". Ljubiša se simpatično nasmejao i krenuli smo da radimo. Šta reći, to mi je bila jedna od omiljenijih svadbi. Odradili smo pošteno i sve se lepo završilo. Gosti su bili više nego zadovoljni. Na kraju smo se Ljubiša i ja srdačno pozdravili,on me je pohvalio a ja sam bio na sedmom nebu. Ovo je jedan deo jedne lepe male priče moje saradnje sa najboljim harmonikašem na ovim prostorima ( a i šire ), Ljubišom Pavkovićem. Živ bio svetski majstore i Bog te čuvao.
Podelite komentar
Branka
Nemam komentara. Imam samo jednu molbu. Zelim da ispunim želju jednom decaku(opsednut je Ljubosom i harmonikom). Ima samo sedam godina. Kako i na koji način da dečak uživo vidi i čuje LJubisu. Unapred zahvalna.
Podelite komentar