BEOGRAĐANKE KAO U "SENKAMA": Rani radovi Milene Pavlović-Barili dokazuju da je Bjela sve pogodio! (FOTO)

  • 5
Rani radovi Milene Pavlović-Barili, crteži, akvarel i tuš, Beograd 1925-1926. godine. Foto: arhiv-beograda.org

Izvanredna žena za koju kažu da je bila jedna od najzanimljivijih slikarki, pa i slikara uopšte, u međuratnoj Evropi, Milena Pavlović-Barili, rođena je u Požarevcu 5. novembra 1909. godine kao dete italijanskog oca i kompozitora Bruna Barilija i majke Danice Pavlović, dalje rođake vladajuće dinastije Karađorđević.

Slikarstvo je studirala u Beogradu početkom i sredinom dvadesetih godina, a potom i u Minhenu. Jugoslaviju je napustila 1930. godine, živeći u Španiji, Rimu, Parizu i Londonu, družeći se sa umetničkom elitom Starog kontinenta, izlažući svuda.

1939. godine prelazi Atlantski okean i nastanjuje se u Njujorku, gde će 6. marta 1945. godine, nakon pada sa konja tokom jahanja, prerano i iznenada umreti u svojoj 36. godini života.

Rani radovi Milene Pavlović-Barili, crteži, akvarel i tuš, Beograd 1925-1926. godine. Foto: arhiv-beograda.org

Za sobom je ostavila preko tri stotine radova, skica, crteža. Promene kroz koje su u to doba između dva svetska rata prolazili Srbija, Jugoslavija, i Beograd kao centar svega, savršeno su predstavljeni u liku i delu Milene Pavlović-Barili jer stepen civilizacijskog razvoja jednog društva nužno zavisi od položaja žene u njemu i od njenog učešća u procesima koji se odigravaju.

Raskid sa patrijarhalnim ustrojstvom bio je dramatičan, ali je emancipacija tekla sporo i nailazila je na niz prepreka koje su žene rušile hrabro i odvažno.

Rani radovi Milene Pavlović-Barili, crteži, akvarel i tuš, Beograd 1925-1926. godine. Foto: arhiv-beograda.org

Počelo je to već pre Prvog svetskog rata — posebno pionirskim delovanjem naše slavne arhitektice Jelisavete Načić koja je za sobom ostavila Malo stepenište na Kalemegdanu, Crkvu Aleksandra Nevskog, zgradu Osnovne škole "Kralj Petar I" i mnogo šta drugo — ali se posebno nakon njega zahuktalo.

Upravo taj period krajem dvadesetih godina pokriva serija "Senke nad Balkanom" u kojoj istaknutu ulogu igraju emancipovane i moderne žene, posebno Maja Davidović (tumači je Marija Bergam) i patološkinja Bojana (tumači je Jovana Stojiljković).

Rani radovi Milene Pavlović-Barili, crteži, akvarel i tuš, Beograd 1925-1926. godine. Foto: arhiv-beograda.org

Mnogi drugi sporedni ženski likovi, posebno prijateljice Maje Davidović koje ne izbijaju iz njenog stana, potpuno se uklapaju u procese koji su se odigravali: one su divlje i neobuzdane, one ruše sve stege, one su slobodne i pune života, one preziru društvene norme, one se oblače kako žele, one se ne pokoravaju muškarcima koji se svim silama trude da od "ženskinja" sačuvaju poluge vlasti i da nastave da ih drže zatočenima između kuhinje i spavaće sobe.

U ovom tekstu možete videti neke od ranih akvarela Milene Pavlović-Barili — nastalih u poslednje dve godine njenih studija slikarstva u Beogradu, u periodu 1925-1926. — na kojima su prikazane ondašnje Beograđanke koje lako mogu da uskoče u bilo koji kadar "Senki nad Balkanom".

(O. Š.)

Video: Srušio se plafon i povredio pacijente: Bizarna nezgoda u bolnici

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Više sa weba

Komentari

  • Ana

    26. novembar 2017 | 17:43

    Haha. Emancipacija je upropastila zene. Umesto da budu voljene, mazene i pazene one su uzele da komanduju. I sta imamo: nezadovoljne zene, bolesne, umorne od zivota. Zalosno i tragicno

  • Mica

    28. novembar 2017 | 22:27

    Nesretne,nezadovoljne..sto pored sebe imaju lose muskarce...da ne nabrajam dalje!

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA