Izmena Zakona o prevozu putnika znači kraj za taksije i "kombi od vrata do vrata"
Predlog izmena Zakona o prevozu putnika, između ostalog, propisuju obavezu taksista da koriste taksimetar, izdaju račune i pečatiraju ga. Da li to onda znači i stop servisima koji omogućavaju naručivanje vožnje preko mobilnog telefona u Srbiji?
IT organizacije imaju niz primedbi na ovaj predlog zakonskih rešenja. Žale se da se isključuje mogućnost korišćenja savremenih tehnologija.
Međutim, u ministarstvu za saobraćaj ističu da to ne znači i zabranu upotrebe digitalnih aplikacija u delatnostima koje se bave prevozom putnika.
Nove zakonske mere, upozoravaju u IT firmama, ne idu naruku korišćenju savremenih tehnologija u prevozu putnika. To znači da bi građani mogli da ostanu bez mogućnosti da se jeftinije voze, naručuju vožnju preko jednostavne aplikacije, i bezgotovinski plaćaju po unapred poznatoj ceni, uglavnom nižoj od važećih taksi-cenovnika. Šta više, novim nacrtom zabranjuje se nuđenje usluge prevoza "po ceni koja nije u skladu sa odlukom jedinice lokalne samouprave".
Osam IT organizacija, podsetimo, predalo je prošle nedelje dopis ministarki saobraćaja Zorani Mihajlović u kome izražavaju zabrinutost zbog najavljenih izmena Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju. Navode da se njima "eksplicitno isključuje mogućnost korišćenja savremenih tehnologija u prevozu putnika, onemogućava unapređenje oblasti prevoza putnika i nanosi šteta krajnjim korisnicima".
CarGo, servis koji je bo u centru pažnje i zbog nedavnog protesta taksista, saopštava da izmenama Zakona o prevozu putnika u značajnoj meri ograničavaju dalji razvoj delatnosti prevoza putničkim vozilom, obeshrabruju korišćenje novih tehnologija, inovativno poslovanje i razvoj konkurencija ne srpskom tržištu.
Neke od najproblematičnijih stavki iz nacrta Zakona o prevozu putnika su, kažu u CarGo, da ne predviđaju digitalnu aplikaciju kao zamenu za tehnološki zastareli taksimetar, zatim insistiraju na pečatu što je suprotno Zakonu o privrednim društvima i naporima Vlade Srbije da se digitalizuje srpsko tržište. Njima su problematične i stavke po kojima je dozvoljen samo određen broj taksi prevoznika.
- Izmenama se insistira da taksi vozač ima završenu tačno određenu srednju školu, čime se ograničava sloboda rada drugim građanima koje nema utemeljenje u ZOBS, a ograničenjem „jedna dozvola, jedan vozač, jedno vozilo“ u Beogradu, troškovi neefikasnosti se svaljuju na građane. Izmenama Zakona je namerno i direktno onemogućena usluga iznajmljivanja vozila sa vozačem, osim u nekoliko određenih slučajeva, a odredbom da limo vožnja mora biti „dogovorena u sedištu prevoznika“ zakonski se zabranjuje dogovaranje telefonom, putem interneta ili na drugi način, što je suprotno Zakonu o obligacionim odnosima - saopšteno je iz CarGo.
Pitaju resorno ministastvo zašto važan sektor IT zajednice nije bio uključen u radnu grupu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture koja se bavila ovim izmenama, a u kojoj su učestvovali predstavnici Taksi udruženja.
Na pitanje da li je, i na koji način, novim nacrtom regulisano pitanje poslovanja kombi-prevoznika "od vrata do vrata", u Ministarstvu saobraćaja odgovaraju:
- Prevoz putničkim vozilima "od vrata do vrata" ne postoji kao vrsta prevoza, osim kada ga obavljaju taksi prevoznici. U novom Nacrtu zakona predložili smo uvođenje još jedne kategorije iznajmljivanja vozila sa vozačem, a to je limo servis. U ovom prevozu dozvoljeno je korišćenje putničkih vozila, koja ispunjavaju utvrđene kriterijume.
Ministarstvo, pak, u odgovoru Večernjim novostima demantuje navode ovih IT organizacija, tvrdeći da "postojeća zakonska rešenja omogućavaju korišćenje savremenih tehnologija i aplikacija i da su neke već u uspešnoj upotrebi u Srbiji".
Radna verzija novog nacrta zakona nije dostupna na zvaničnim sajtovima, a nije organizovana ni javna rasprava jer su u pitanju manje izmene. Tako se i IT sektor o najavljenim izmenama informisao na forumima taksi prevoznika, dok na zvaničnoj stranici Ministarstva saobraćaja i dalje stoji stara verzija nacrta tog istog propisa, koji je još 2015. godine usvojen.
(Telegraf.rs/B92)
Video: Ovo je kuća u kojoj je uhapšen Alija Balijagić
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
SrbskiBek
It organizacije!????? Sta je to!?? Ko su te "organizacije" !?? Gde im je sediste!? Koliko ih ima!?? Kome i kako placaju porez!? ...leba bez motike!! Bolje da se tako zovu !! Zar je" napredno"to da ne ulozis NISTA !!! i da uzimas procenat od nekog !??? kakve vozace nude te it organizacije" !? Mozda nekog studenta koji je dosao jutros u 6 sa tehno zurke!??? Mozda coveka sa 3 meseca iskustva u voznji!?? Mozda tek izaslog robijasa !?? Sve se svodi na to da neko ne radi nista i zivi od rada drugih koji moraju da rade pa makar i za te fantomske nazovi firme
Podelite komentar
Pera
Pre nekoliko dana sam se vozio taksijem čiji je vozač rezervisao sledeću vožnu preko aplikacije. Ali sam platio po taksimetru. A aplikacijom su bili umreženi vozači njegovog udruženja i dispečer. Cela ta priča se svodi na gubitak kontrole ko i kako vozi i koliko sa poreza plaća.
Podelite komentar
Danijel
Gledajte to malo i sa realne strane, svuda i u svakom poslu ima i ovakvih i onakvih ljudi ne treba ocrniti 100 ljudi zbog jednog.
Podelite komentar