Udarac pri brzini od 60 km/h ubije 80 % ljudi, a pri 80 km/h ginu svi: Ako se ublaže kazne za prekoračenje, staviće se na kocku mnogi životi
Izmenama je predviđena novčana kazna za prekoračenje do 30 kilometara u naselju, a oduzimanje dozvole za prekoračenje preko 31 kilometra, stručnjaci traže da se vozačka oduzima po starom - za 21 kilometar preko
Ministar unutrašnjih poslova Nebojša Stefanović obrazložio je danas u Skupštini Srbije izmene i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja, a stručnjaci apeluju na poslanike da ne smeju nikako da glasaju za član 332a odnosno ublažavanje kazne za prekoračenje brzine u naselju jer bi to, kako ističu, najverovatnije dovelo do povećanja broja poginulih i povređenih u saobraćajnim nezgodama u naseljima.
Predsednik Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović prvi je putem društvenih mreža uputio apel poslanicima.
On za Telegraf.rs podseća da je trenutno za prekoračenje do 20 kilometara na čas u naselju predviđena samo novčana kazna, a od 21 kilometra pa nadalje slede novčana kazna, poeni i dozvola. Prema izmenama i dopunama Zakona, naime, predviđeno je da se granica sa 21 podigne na 31 kilometar.
- Odnosno, predviđeno je da novčana kazna bude za prekoračenje do 30 kilometara, a novčana kazna, poeni i oduzimanje dozvole za prekoračenje preko 31 kilometra. Šta je tu problem? Problem je što se masa vozača plaši samo za dozvolu, ne zanima ih novac. Tako da ako mi njima kažemo da mogu da zovu do 70 kroz naselje on će da vozi tačno 70, neće preko jer čuva dozvolu, a sada će da podigne brzinu na 80 kilometara na sat - navodi Okanović.
Pri udaru od 80 kilometara na sat, male su šanse da pešak preživi.
- Generalno, sa svakim kilometrom povećanja brzine raste rizik od nastanka saobraćajne nezgode i rizik od teških povreda i smrtnog stradanja. A, ako sada poručiš vozačima da im do 80 kilometara na sat niko neće dirati dozvolu, veliki broj njih će odmah da podigne brzinu baš na 80 - mišljenja je Okanović.
Profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić kaže da se usvajanjem ovog člana stavljaju na kocku životi građana i to Zakonom koji treba da ih štiti što je suprotno njihovim interesima.
- Ne pristajem ni na kakvo ublažavanje već samo na poštravanje kazne ko prekorači brzinu u naselju. To je predložio neko ko se ne razume u bezbednost saobraćaja i kome interes građana i smanjenje broja poginulih nije bitan. Ako se usvoji ovakav predlog će povećati broj naplaćenih kazni i broj para u budžetu države, ali će povećati i broj nastradalih. Umesto da poprave zakon u smislu u kojem smo mi preporučivali oni sad ublažavaju kaznu za nekog ko u gradu vozi brže i izlažu time građane većoj mogućnosti pogibije - primećuje Vujanić.
On navodi koliko u procentu ljudi gine na određenoj kilometraži, i podseća da broj poginulih u saobraćajkama od 2013. godine ponovo raste.
- Ako se udari pri brzini od 30 kilometara na sat pogine ih 10 odsto, pri udaru od 40 kilometara na sat prosečno 20 odsto pogine, sa 50 na sat gine 40 odsto, sa 60 - 80 odsto, a sa 80 ginu svi. Mi smo zbog toga smanjili brzinu u naselju sa 60 na 50 i verovatnoću od 80 odsto da neko strada smanjili na 40 sa manjim ograničenjem od samo 10 kilometara. Tako smo sa 1274 poginulih u 2001. došli do 536 stradalih u 2013. i od tada opet raste broj poginulih - kaže Vujović za Telegraf.rs i navodi primer Japana koji ima ograničenje u gradu 40 kilometara na sat samo zbog pešaka, a mnogo su kulturniji narod.
MANJA TOLERANCIJA NA ALKOHOL, STROŽE KAZNE ZA PREKRŠAJE
Ako se izmene ovog Zakona usvoje, maksimalna količina alkohola u krvi za vozače biće smanjena sa 0,3 na 0,2 promila, uz veće sankcije za prekoračenje brzine, dok će kazne za nevezivanje pojasa biti duplirane.
Ministar Stefanović je, obrazlažući izmene tog akta u Skupštini Srbije, rekao da su predviđene strože kazne za nasilničku vožnju.
Tako je, prema njegovim rečima, za preticanje kolone preko pune linije, dva ili više prolazaka kroz crveno svetlo za manje od 10 minuta, vožnju sa više od dva promila alkohola u krvi - predviđena zatvorska kazna od 30 do 60 dana ili kazna rada u javnom interesu od 240 do 360 sati, kao i 14 do 16 kaznenih poena i devet meseci zabrane upravljanja vozilom.
Prema predlogu, kazna za nevezivanje pojasa, ubuduće će umesto 5.000 biti 10.000 dinara.
Predviđeno je da se mališani mogu prevoziti samo u odgovarajućem bezbednosnom sedištu, odnosno na podmetaču za sedenje, u zavisnosti od uzrasta i visine deteta.
Stefanović je naveo i da su za pojedine prekršaje smanjene kazne, poput vožnje u zaustavnoj traci, ili ako je vozačka dozvola istekla za više od šest meseci, jer se smatra da je to propust koji vozač može da napravi, a koji nema veze sa vozačkim znanjem i sposobnostima.
- Pojedine radnje se više ne smatraju prekršajem - preticanje bicikala, radnih mašina, tarktora, motokultivatora, odnosno zaprežnog vozila, preko pune linije, pod uslovima propisanim zakonom, jer smo uočili da leti to utiče na stvaranje kolona, što smanjuje bezbednost na putevima - rekao je Stefanović.
MLADI VOZAČI
Kada je reč o mladim i neiskusnim vozačima, Stefanović je naveo da su pooštreni uslovi pod kojima oni mogu da dođu do vozačke dozvole, kao i uslovi u pogledu vozila kojima mogu upravljati. Tako će mladi vozači moći da upravljaju vozilom snage motora do 80 kilovata, sve dok po proceni stručnjaka ne steknu zrelost i iskustvo za samostalno upravljanje ostalim kategorijama vozila.
- Za mlade vozače predviđena je nulta tolerancija na alkohol, telefoniranje, kao i zabrana vožnje između 23 i šest sati, a moći će da prevoze najviše tri osobe, uključujući i osobu pod čijim nadzorom voze - naveo je Stefanović.
Takođe, predviđene su i nove mere kontrole za auto-škole, kako bi se povećao kvalitet obuke, i to kroz jedinstveni informacioni sistem u koji će se “slivati” svi podaci vezani za osposobljavanje kandidata, uključujući i audio i video zapis polaganja ispita. Time se sprečava manipulativno ponašnje bilo kog učesnika u obuci.
Kada je reč o tehničkom pregledu vozila, predviđeno je obavezno uspostavljanje video nadzora prilikom vršenja tehničkog pregleda koji će posebnim programom biti povezan sa MUP-om.
- Važno je da vozač bude sposoban, ali važno je da i vozilo bude bezbedno”, podvukao je Stefanović i dodao da se posebno propisuju uslovi za kontrolore tehničkog pregleda - njihov broj, radni status, ali i nespojivost poslova, odnosno to da neće u radno vreme moći da se bave održavanjem, popravkom, osiguranjem i registracijom vozila.
(Ljubinka Račić / lj.racic@telegraf.rs)
Video: Dragana Mirković sagradila kuću porodici sa Golije
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
goxy
Ne znam da li su ti nasi strucnjaci, strucnjaci za saobracaj ili za punjenje budzeta, a nisam siguran ni da li imaju vozacku dozvolu uopste! Bolje uradite reviziju ogranicenja, a ne na obilaznici sa pupinovog mosta gde je 6 traka i gde nema kuce na vidiku bude ogranicenje 50kmh, a i biciklisticka staza da se zavrsava u njivi!
Podelite komentar
Lale
A da li neko razmislja o neznanju mnogih vozaca.Samo jedan primer,najmanje 60% vozaca kada naidje na kruzni tok nema pojma gde ce i sta treba da rade.
Podelite komentar
Delija26
A da guram auto do mora i nazad?
Podelite komentar