Van Dajkov "TROSTRUKI PORTRET ČARLSA I" budi monarhistu u vama: Kratka priča iza velikog umetničkog dela (FOTO)
Veruje se da je ovakav portret bio inspirisan "Trostrukim portretom zlatara" Lorenca Lota iz 1530. godine, slike koja se tada nalazila u Kraljevskoj zbirci. Sa druge strane, Van Dajkov je rad možda inspirisao "Trostruki portret kardinala Rišeljea", rad Filipa de Šampanja iz 1642. godine
Antonis van Dajk (1599-1641) je bio flamanski slikar iz epohe baroka, jedan od najboljih Rubensovih učenika, koji je živeo u stvarao u svojoj rodnoj Flandriji, potom u Italiji te konačno poslednjih deset godina svog života u Londonu gde je držao atelje i uz pomoć velikog broja pomoćnika praktično štancovao portrete svih istaknutih ličnosti Engleskog kraljevstva.
Među njegovim mušterijama bili su i najistaknutiji i najuticajniji ljudi u tamošnjoj politici i društvu, a svakako je najvažniji bio kralj Čarls I iz škotske dinastije Stjuart, sin Džejmsa I čijim su dolaskom na tron Engleska, Škotska i Irska ušle u personalnu uniju i postavile temelj budućeg Ujedinjenog Kraljevstva.
Danas se precizno zna koji je portret isključivo njegovo delo, a koje je izašlo iz kičice nekog od njegovih učenika, budući da su ti radovi vidljivo nižeg kvaliteta. Tako znamo da je on i samo on tvorac slike pred vama. U pitanju je "Trostruki portret kralja Čarlsa I" iz 1635-1636. godine, nazvan tako iz očiglednog razloga: suveren Engleske, Škotske i Irske prikazan je iz tri različita ugla, i to puni profil levo, spreda u sredini i tročetvrtinski profil desno.
Na svakom od tri Čarlsa nalaze se različite haljine i obrasci čipkastog okovratnika, ali je na sva tri logično ista vrpca Reda vitezova Podvezice.
Veruje se da je ovakav portret bio inspirisan "Trostrukim portretom zlatara" Lorenca Lota iz 1530. godine, slike koja se tada nalazila u Kraljevskoj zbirci. Sa druge strane, Van Dajkov je rad možda inspirisao "Trostruki portret kardinala Rišeljea", rad Filipa de Šampanja iz 1642.
Narednih su vekova pristalice Kuće Stjuart naručivale izradu mnoštva kopija ove slike, ali je original dugo bio u Italiji, budući da je neposredno nakon dovršetka poslat u Rim čuvenom Đanu Lorencu Berniniju kako bi ovaj izradio mermernu bistu po njoj. Papa Urban VIII ju je poklonio Čarlsovoj supruzi Anrijeti Mariji, nadajući se pomirenju Katoličke i Anglikanske crkve, i svi su se slagali da je bila spektakularna.
Međutim, onda je izbio Engleski građanski rat, došlo je do pobede parlamentaraca, kralju Čarlsu su u Vestminsteru 1649. sudili za izdaju a potom mu i odrubili glavu, proglašena je republika i nove vlasti su bistu prodale. Kada je monarhija obnovljena deset godina kasnije, otkupljena je ali je stradala u požaru koji je zahvatio palatu Vajthol januara 1698.
Sama slika je ostala u vlasništvu Berninija i njegovih naslednika sve do 1802. kada su je kupio jedan engleski trgovac umetninama; za Kraljevsku zbirku kupljena 1822. godine i od tada nije menjala mesto (a Kraljevska zbirka je kolekcija britanske kraljevske porodice, najveća privatna zbirka umetnina na svetu).
(O. Š.)
Video: Dušku iz sela Metaljka migranti uništili domaćinstvo, meštani potpuno nemoćni i u strahu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Grof Luna
Van Dajk - najbolji Rubensov ucenik i najveci portretista aristokratije u istoriji slikarstva.
Podelite komentar