STALJINGRADSKA MADONA: Nacrtao nemački vojnik tokom rata, a Srbi će pljuvati dok ne čuju šta Rusi misle (FOTO)
Staljingradska Madona je crtež nemačkog vojnika, poručnika Kurta Rojbera, koji je nastao u Staljingradu decembra 1942. godine, tokom prelomne bitke koja je odlučila ishod Drugog svetskog rata, a koja se okončala trijumfom Crvene armije tek nešto više od mesec dana docnije.
U pitanju je obični grafitni crtež veličine 90 x 120 centimetara. Uz desnu ivicu Rojber je napisao "Svetlost, Život, Ljubav", iz Jevanđelja po Jovanu. Levo, napisao je "Božić tokom opsade 1942", a na dnu "Tvrđava Staljingrad".
Reč za opsadu koju je Rojber upotrebio bila je "kessel", što doslovno znači "kotao", a što je u nemačkoj vojnoj terminologiji uobičajeni pojam za opkoljeno područje. Što se tiče ovog poslednjeg, "Tvrđava Staljingrad" se u nacističkoj štampi koristila da podigne borbeni duh i nacije i vojnika na frontu.
Rojber je napisao u pismu porodici: "Dugo sam se dvoumio šta da nacrtam, i na kraju sam se odlučio za Madonu, ili majku i dete. Svoju rupu u smrznutom blatu pretvorio sam u studio. Prostor je toliko mali da ne mogu da vidim sliku jasno, pa se penjem na hoklicu i gledam je odozgo, da bih stekao pravu perspektivu.
Sve neprestano obaram i moje olovke nestaju u blatu. Nemam ništa na šta bih mogao da naslonim svoju Madonu, osim na nagnuti stočić pored kojeg jedva prolazim. Nema podesnih materijala i koristim rusku kartu kao papir. Ali voleo bih da ti kažem kako sam zadubljen u slikanje svoje Madone, i koliko mi ona znači".
Rojben je završenu Madonu nosio kroz sve bunkere i pokazivao ljudima, a oni su sedeli i gledali, "kao da su u svojim dragim domovima sa majkama za praznik". Na kraju je u bunkeru sa svojim vojnicima okačio sliku, a to je opisao ovako:
"Kada sam po drevnom običaju otvorio vrata za Božić, vratanca našeg bunkera, i kada su saborci ušli, stali su kao obuzeti, pobožni i previše potreseni da bi pričali pred slikom na glinenom zidu... Čitava proslava se odigrala pod utiskom slike, i pažljivo su čitali reči: svetlost, život, ljubav".
Madona je izvučena iz Staljingrada od strane dr Vilhelma Grosea, komandanta Rojberovog bataljona u sklopu 16. pancer-divizije, i to poslednjim avionom koji je uspeo da se izvuče iz obruča u kome se nalazila nemačka 6. armija.
Kada su se opkoljeni Nemci predali početkom februara 1943. godine, Kurt Rojber je dopao zarobljeništva, i umro je 20. januara naredne godine u sovjetskom logoru (pre toga je naslikao i tzv. Zatvoreničku Madonu).
Ali, Madona i njegova pisma su dostavljena porodici, gde su ostala sve dok predsednik Savezne Republike Nemačke Karl Karstens nije početkom osamdesetih godina ubedio naslednike da Staljingradsku Madonu doniraju Spomen-crkvi cara Vilhelma u Berlinu, gde se nalazi i dan-danas.
Ova je slika tokom Hladnog rata postala moćni simbol mira, ali u nemačkom društvu na neki način i oruđe za mitologizaciju Staljingradske bitke i događaja iz Drugog svetskog rata.
Zvanične kopije postoje i u Berlinskoj, Koventrijskoj i Kazanjskoj katedrali u Volgogradu, bivšem Staljingradu, i simbolišu pomirenje tri naroda: nemačkog, ruskog i engleskog. To dovoljno govori o tome šta ruski narod misli o Staljingradskoj Madoni i koliko ceni hrišćanski duh iz kojeg je nastala.
(O. Š.)
Video: Ogromne gužve na granici sa Hrvatskom: Kilometarske kolone
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Neca
Jako dobra prica. Pred Bogom smo svi isti...sem sto On gleda iskljucivo svoj lik i delo u necijem srcu. Ja bih rekao da je ovaj momak...iako nacista...ovu prelepu sliku nacrtao srcem
Podelite komentar