Detaljna analiza kobne situacije "ko ima prednost": Mladić je nastradao na pešačkom u Zemunu, ko je kriv za ovakve tragedije?
Saobraćajna nesreća koja se dogodila u Zemunu početkom ove nedelje, a u kojoj je smrtno stradao mladić iz Novog Pazara, pokrenula je pitanja bezbednosti u saobraćaju. Da li su pešaci dovoljno oprezni kad prelaze ulicu, zašto srpski vozači nemaju strpljenja za pešake i kada ćemo već jednom naučiti da cenimo svoj i tuđe živote?
Život je tada tragično izgubio student iz Novog Pazara. Na snimku koji je Telegraf objavio, vidi se mladić koji staje na pešački prelaz Ulice cara Dušana i automobil koji mu prilazi, ali ga ne propušta. Prolazi trakom udaljenijom od mladića. Iz suprotnog smera, u traci bližoj njemu, nailazi automobil koji ga propušta, ali beli automobil, čini se, velikom brzinom "briše" mladića sa kolovoza.
Ova tragična vest izazvala je veliki broj komentara na našem portalu. Najveći broj čitalaca slaže se da mladić nije kriv jer je prelazio ulicu na pešačkom prelazu.
- Dečko nije kriv definitivno. Prelazio je pešački prelaz i tu staje svaka priča. Ono što je ipak mogao, zbog sebe, da proceni da li je bezbedno. Ne kaže se, nažalost, da su groblja puna onih koji su imali prednost. Nažalost, nije dovoljno, pored bahatih poštovati propise, moraš da znaš da će uvek biti bahatih koji ih ne poštuju i mogu da te ubiju - kaže se u jednom komentaru.
Drugi su istakli kako je u pitanju "naseljeno mesto, ulica u kojoj se nalazi veliki broj škola", pa samim tim i dece.
- Ne znaš koliko je tu ograničenje? To je naseljeno mesto. 50 metara niže je srednja Saobraćajna škola. 100 metara više je još jedna škola, Viša medicinska. 150 metara odatle je i Policijska akademija, a odmah preko puta nje Osnovna škola za slepu i slabovidu decu "Veljko Ramadanović". Znaš li koliko tu dece dnevno cirkuliše? Ja znam, tu sam odrastao. Ovo je klasično ubistvo - istakao je jedan naš čitalac.
Mnogi su se složili da "vozača treba najoštrije kazniti za ubistvo".
- Ovo je strašno, u zoni pešačkog, vozač je bio u obavezi da uspori kretanje a kako je pešak već prelazio, morao je da zaustavi svoje vozilo, a on je leteo. Nema opravdanja, maksimalna kazna 20 godina i to je malo za mlad ugašeni život - napisao je čitalac.
Nakon što su pogledali snimak ove nesreće, čitaoci su istakli kako je vozač išao brzinom većom od dozvoljene.
- I ja sam vozač, nikad kroz naseljeno mesto nisam prošla iznad 50 km/h. Posle im kriv neko drugi kad ih kažnjavaju zbog brze vožnje. Da je ovaj vozač poštovao ograničenje brzine, ovo se ne bi desilo - istakla je jedna čitateljka.
Sve nas, od malih nogu uče da kad se prelazi ulica prvo se gleda levo, pa desno i tek se onda prelazi. Kad se dođe na sredinu puta, opet se osvrćemo desno i levo i prelazimo. Dakle, opreza nikad na odmet. To što je mladić bio na pešačkom prelazu, znači da on ima prednost. Uostalom, zar nas instruktori u auto-školama ne uče da kad vozimo, stajemo na pešačkim prelazima, čak i ako je pešak tek pokazao nameru da pređe ulicu?
OSMATRANJE KOLOVOZA
Kolovoz morate da osmatrate sve dok ne pređete na drugu stranu, to je ono što je tu najbitnije i što stalno podvlačimo, kada radimo s decom, kaže Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.
AMIN ZA VOZAČE
- Naš zakon kaže da ste dužni, pre nego što stupite na kolovoz, kao pešak, da se uverite da možete to da uradite odnosno da možete da pređete bezbedno kolovoz. A mi idemo i korak dalje i kažemo ne pre nego što stupite nego i sve vreme dok ne dođete na drugu stranu morate da gledate levo-desno. Dakle, nesporno je da pešaci imaju prednost na pešačkom prelazu, apsolutno nesporno. To je amin, što se kaže, za vozače. Ali, baš zbog toga što postoje nesavesni ili bahati vozači koji nastavljaju kretanje uprkos tome što se jedan od automobila zaustavi da vas propusti, stalno pričamo deci o tome. A ovde je baš ta situacija u kojima, nažalost, neretko stradaju pešaci, gde se jedno vozilo zaustavi da propusti pešake a drugo vozilo, u susednoj traci nastavlja kretanje i udara u pešaka - kaže Okanović.
Prema njegovim rečima, kada se približavate pešačkom prelazu, koji vam nije potpuno pregledan, iz bilo kog razloga, vi ste dužni da očekujete nailazak pešaka.
- Zakon kaže da ste vi, kada se približavate pešačkom prelazu dužni da se krećete takvom brzinom da po potrebi možete da se zaustavite da propustite pešaka. Znači, vas pešak na pešačkom, po pravilu ne može da iznenadi. Ne možete vi da vidite da se jedan auto zaustavio ispred pešačkog prelaza, a vi da nastavite kretanje susednom trakom i onda kažete "pa, ja nisam video pešaka na pešačkom"! Pa šta si očekivao!? Pešak na pešačkom prelazu nije neočekivana pojava.
Jako važna poruka vozačima, prema Okanovićevim rečima, je da kada vidite da je neko vozilo stalo ispred pešačkog prelaza dužni ste da pretpostavite da je to zbog propuštanja pešaka.
ZAKON ZABRANJUJE OBILAŽENJE ZAUSTAVLJENOG VOZILA
- Zakon vam zabranjuje da obilazite vozilo koje je zaustavljeno zbog propuštanja pešaka. Ne morate ni da vidite da li ima pešaka, kada vidite vozilo koje je zaustavljeno ispred pešačkog prelaza vi ste dužni da se zaustavite, ne smete proći pored tog vozila i to je jako strogo kažnjiv prekršaj, baš zbog tih situacija u kojima ginu pešaci. Za to je kazna od 100.000 do 120.000 dinara, 14 poena, kao i osam meseci zabrane. Ali i poruka za pešake, kada vas jedno vozilo propušta ne znači da će vas propustiti i drugo vozilo u susednoj traci. Uvek proverite da li je i susedna traka bezbedna. Možete da imate dve trake i da se u obe trake zaustave dva automobila, a onda da sredinom između njih naiđe motocikl. Ne samo da treba proveravati trake, već i prostor između automobila zbog motocikala ili bicikala - objašnjava Okanović.
VIDEO: Video stravične nesreće iz Zemuna u kojoj je poginuo Ernad Bakan
(J. V/j.vucic@telegraf.rs)
Video: Osuđenici u Okružnom zatvoru okitili jelku!
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
mihailovic
Da se uvede zakon da vozaci MORAJU DA STANU cim pesak zakoraci na pesacki prelaz i saceka da pesak predje ceo pesacki prelaz. Ko neispostuje oduzimanje trajni vozacke dozvole a kamere postaviti na vecim raskrsnicama i pesackim prelazima. Sva gazenja pesaka od strane vozaca na pesackom prelazu KRIV JE VOZAC trajno uzimanje vozacke dozvole i robijanje 20 godina be prevremenog poustanja ! ZIVOT JE U PITANJU I ZAKON MORA DA SE DONESE JER SVAKE GODINE GINE NA PESACKOM DESETINE LJUDI !
Podelite komentar
lemi
Eto sta je Srbija, raspravljamo o cistoj stuaciji.Vozac je kriv zbog pesackog i prekoracenja brzine. Ucesnik sam saobracaje nezgode kada ja na moj automobil iza zaustavljenog kamiona natrcalo dete od devet godina. Dete je imalo lakse povrede, ogrebotine od pada. Sudski vestak je utvrdio da sam vozio brzinom od cetrdeset tri kilometra na cas. Da je ovaj vozac vozio propisanom brzinom pokojni mladic bio bi ziv.
Podelite komentar
Vasa
A gospodo "vozaci"i pametni "pesaci" koji komentarisete saobracajne propise.Teorija je jedno praksa drugo.Sta nasa policija preduzima protiv nesavesnih vozaca koji koriste mobilne telefone. Na semaforu od 5.vozila u redu 4 visi na telefonu.Od tih 4 vozaca 3 su zene.Kolona vozila prvi ide usporeno ,a dozvoljeno 50.naravno opet telefon ili kucka poruke.Sta je sa pesacima koji negledaju ni levo,ni desno pa pravo na pesacki,a vozac neka stane,a ako je neko teretno vozilo i jos natovareno inercija sila pa ko prezivi prica ce.Sta je sa pesacima koji idu preko pesackog prelaza sa slusalicama u oba uha (dozvoljeno u jednom),a o telefonima da nepricamo.DRAGI MOJI PRVO NAUCITE ZAKON I PRATITE OBJAVE SEKRETERIJATA ZA SAOBRACAJ PA ONDA KOMENTARISITE.
Podelite komentar