Kako izgleda prosečan kupac u Srbiji? Obožava promocije, retko menja radnju i sve manje kupuje svežu hranu
Zanimljiv presek navika i mogućnosti svih nas koji svakodnevno idemo u prodavnice
Kupovna moć u Srbiji je blago porasla u odnosu na prethodnu godinu, pokazuje index poverenja potrošača koji je ove godine dostigao najveću vrednost od kada se meri u Srbiji. Uprkos tome, mesečni izdaci za kupovinu hrane su u padu i, u odnosu na Evropu, i dalje dosta niži, pokazuje istraživanje kompanije Nielsen Srbija.
Gde se u Srbiji živi bolje od proseka?
Porastu kupovne moći su znatno doprineli pad inflacije na 4 odsto i pad stope nezaposlenosti na 13,6 odsto. Ipak, prosečna neto zarada iznosi 47.814 dinara, što je za 2,9 odsto manje u dnosu na prethodnu godinu.
Istraživanje dalje pokazuje da je BDP u prvom kvartalu 2017. godine u porastu od 1 odsto u odnosu na prethodnu godinu, kao i da spoljni dug iznosi 24,9 milijarde evra (69.2% BDP-a).
Urađen je i Indeks poverenja potrošača koji je indikator "raspoloženja" ili stava potrošača prema trenutnoj ekonomskoj situaciji, a on pokazuje da je došlo do rasta poverenja potrošača. Na pitanje kakva će situacija na tržištu biti u narednih 12 meseci 78 odsto ispitanika je odgovorilo da neće biti tako dobra ili da će biti loša, ali uz smanjen procenat, u odnosu na prošlu godinu, onih koji misle da će biti loša. Svoju finansijsku situaciju u narednih 12 meseci 55 odsto ispitanika procenjuje kao ne tako dobru ili lošu, ali uz vidno godišnje povećanje procenta ( 38%) koji prognoziraju svoju finansijsku situaciju kao dobru.
Iako se rezultati mogu činiti ne tako pozitivni, zapravo je uočljiva tendencija pozitivnog rasta i, od kada se meri u Srbiji, indeks potrošača ima najveću vrednost. Komparativno gledano, u svetu taj indeks iznosi 104 poen, u Evropi 85, a u Srbiji 69 poena.
MANJI MESEČNI IZDACI ZA KUPOVINU SVEŽE HRANE
Prosečna mesečna potrošnja na hranu, kućne potrepštine i higijenu iznosi 28.179 dinara (229 evra), što je 79 evra manje od evropskog proseka. Prosečna mesečna potrošnja na svežu hranu iznosi 14.352 dinara, što u odnosu na prošlu godinu (16.995) predstavlja drastično smanjenje.
Potrošači zapažaju trend poksupljenja cena, pa tako 69 odsto njih smatra da su one rastuće, a 31 odsto da su stabilne. Rešenje pronalaze u tome što aktivno traže prozvode koji su na akciji (47 odsto), kupuju samo neophodno i smanjuju kupovinu luksuznih proizvoda (40 odsto) i generalno kupuju manje (30%odsto). Tada se najmanje kupuju deterdženti za veš i sredstva za čišćenje domaćinstva, sveže i živinsko meso, riba i morski plodovi. Bez obzira na rast cena, građani ne pazare ništa manje kafu/čaj i slane grickalice.
Gotovo trećina ispitanika (27%) posećuje radnje sa ciljem da dopuni svoje zalihe proizvodima za domaćinstvo između redovnih velikih kupovina. Međutim, ta kupovna misija je u padu u odnosu na prethodnu godinu, dok su kupovina zbog pripremanja hrane (18%) i redovna velika kupovina (12%) u porastu.
Najviše kupuju žene i to u supermarketima.
SVEST O CENAMA RASTE TOKOM VREMENA
Prodavci se varaju ako misle da kupci ne prate cene namirnica koje kupuju jer je broj kupaca koji misle da znaju cene svih proizvoda u porastu.
Jedan od najučestalijih odgovora trgovaca i načina na koji pokušavaju da pridobiju nove i zadrže stare kupce su promocije proizvoda. S druge strane, dva dominantna bloka kupaca su oni koji kupuju na promocijama jedino ako im se zaista sviđa robna marka i oni koji retko menjaju radnje, ali aktivno traže promocije dok kupuju.
Tek svaki deseti kupac menja radnju usled boljih promocija.
(Telegraf.rs)
Video: Dragana Mirković sagradila kuću porodici sa Golije
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Pule
Boze ŠTO LAZU!
Podelite komentar
jovana
Izgleda siromasan...
Podelite komentar