Sve tajne koje Facebook zna o vama - a potpuno nesvesno mu ih otkrivate svojim ponašanjem
Svi mi mislimo da je Facebook besplatan, ali često ne shvatamo da mu svojim ponašanjem svakodnevno otkrivamo brojne tajne koje mogu skupo da nas koštaju.
Iako nam je potpuno besplatno dao pristup svim svojim servisima, nemojte mislite da tvorac Facebooka, Mark Zakerberg, to dobro ne naplaćuje. Svaki naš pokret pomno se prati kako bi se naši klikovi pretvorili u novac, a najbolje se naplaćuju stvari koje potpuno nesvesno otkrivamo svojim ponašanjem.
Pitanje privatnosti i bezbednosti došlo u žižu javnosti nakon skandala koji je otkrio da vaši najličniji Facebook podaci vrlo lako mogu da završe u pogrešnim rukama. Kompanija Cambridge Analytic je uspela da dođe do poverljivih podataka preko 50 miliona Facebook korisnika koje je iskoristila kako bi uticala na njihovo mišljenje da glasaju za Donalda Trampa tokom predsedničkih izbora u SAD 2016. godine.
Svima je poznato da Facebook predstavlja kombinaciju sajta i raznih aplikacija. Korisnicima se nudi mogućnost da izvrše podešavanja vezana za privatnost podataka i odaberu ko sve i na koji način može da vidi delove njihovih profila, ali ne mogu da utiču na politiku kompanije koja definiše kome sve može te podatke prosleđivati i na koji način ih koristiti.
Jednom kada se aktivira profil na ovoj društvenoj mreži, svi podaci, slike kao i video sadržaj, postaju vlasništvo kompanije Facebook, a zastrašujuća je činjenica da čak i kada se profil deaktivira sadržaj ostaje sačuvan u Facebook arhivi.
Kako nas Facebook prati
Spisak svih internet adresa koje morate da blokirate ako želite da potpuno obrišete Facebook
Facebook koristi kolačiće (cookies) za praćenje aktivnosti korisnika, i na osnovu toga pamti na primer koje je sve proizvode korisnik gledao na nekom portalu. Na primer, ako korisnik pretražuje informacije o Tesla mobilnom telefonu u okviru određene e-prodavnice, njegov računar će poslati informacije o tome Facebook platformi i sugerisati da je ovom korisniku potrebno prikazati oglase ovog brenda.
Kolačići se automatski aktiviraju, bez prethodnog traženja dozvole od korisnika, jer se podrazumeva da je otvaranjem naloga, korišćenjem različitih aplikacija, upotrebom Share i Like dugmeta korisnik dao svoju saglasnost da bude praćen i analiziran.
Većina korisnika koja ima aktivan nalog na Facebook društvenoj mreži nikada ne pogleda prava korišćenja sa kojim su se automatski složili.
Jovan Šikanja, stručnjak za bezbednost na internetu i osnivač portala E-sigurnost kaže da kada ostavljamo lične podatke nekom servisu, moramo da imamo poverenja u njih, jer ih ostavljamo u verovanju da ih neće iskoristiti za loše stvari.
- Ipak, često to radimo bez trunke razmišljanja. Evo, već danima je popularna aplikacija koja vam pokazuje kako biste izgledali kao suprotan pol. To je jedna eksterna aplikacija koja za prikaz te glupe slike traži pristup svim vašim fotografijama na FB. A mi i ne znamo ko stoji iza nje, pa taj neko lako može da ih zloupotrebi. Mogu se iskoristiti za razne analize za uticaj na izbore, manipulaciju ljudima i ljudskom psihom - objašnjava
Stručnjak za društvene mreže i profesor na Visokoj školi strukovnih studija za informacione tehnologije dr Marko Vulić otkriva koje sve tajne Facebook može da sazna o nama kada jednom pristanemo na njegova pravila korišćenja:
- Osnovne lične informacije - ime i prezime korisnika, datum rođenja, e-mail adresa, imenik/adresar, broj mobilnog telefona
- Kako izgledate – Ako ste se ikada pitali kako Facebook zna ko je na fotografiji sa vama i predloži vam da ih tagujete – to je zato što sakuplja podatke o našim licima kako bi mogao da nas prepozna u masi. Facebook čak i javno priznaje ovo u svojim uslovima korišćenja.
- Gde se nalazite – Facebook ne prati samo gde pratite na internetu, već i u stvarnom svetu. Pristajanjem na uslove korišćenja, vi mu dozvoljavate da prati lokaciju vašeg uređaja putem GPS-a, Bluetootha ili WiFi signala.
- Status na društvenoj mreži - kada je i koliko aktivan korisnik
- Upotreba Share i Like dugmeta - kada se i gde upotrebljava, kako u okviru Facebook platforme tako i na nekom od sajtova treće strane (YouTube video klip, vesti, ocena ili komentar za određeni proizvod)
- U kojim se sve situacijama koriste meta i geo podaci (hashtag, check in) - Na primer korisnik želi da podeli informaciju sa svojim prijateljima o prisustvu na nekom muzičkom događaju ne samo kroz fotografiju već i prikaz trenutne lokacije na kojoj se nalazi
- Na kojim sve sajtovima korisnici upotrebe Facebook Log In funkciju za kreiranje naloga
- Kada su i kome poslate, ili kada su i od koga primljene poruke na četu, kao i koji je njihov sadržaj
- Facebook prati čak i postove koje ne objavite. Na svu sreću, algoritam koji Facebook koristi ne ume da čita, ali može da prepozna kada ste nešto otkucali, koliko reči ste otkucali i da li su one obrisane ili napuštene.
- U kojim aplikacijama ili video igrama je korisnik aktivan, koje dodatne fukcije i dodatke je preuzeo na svoj uređaj (na primer sticker), i kakva su mu iskustva/impresije
- Informacije o uređaju sa koga korisnik pristupa svom nalogu - naziv uređaja sa koga se pristupa, operativni sistem, IP adresa, jezik i vremenska zona, tip brauzera, naziv mobilnog operatora, broj mobilnog telefona, status baterije mobilnog uređaja, lokacija (GPS, Bluetooth, WiFi signal)
- U kojim grupama ste aktivni, sa kojim članovima ste povezani i aktivno komunicirate
- Prikupljaju se podaci o finansijskim transakcijama koje se realizuju u okviru Facebook platforme (na primer donacije, kupovina različitih dodataka u video igrama) - broj platne kartice i druge informacije koje se direktno odnose na platnu karticu i banku koja je izdala, adresa isporuke robe i računa, kontakt podaci korisnika, proizvod ili usluga koji su predmet trgovine itd.
Prema zvaničnim navodima kompanije Facebook sve ove informacije se prikupljaju najčešće zbog unapređenja sistema, realizacije promotivnih aktivnosti za potrebe kompanije ili neke od partnerskih firmi kojima se ovi podaci prosleđuju (prodaju), tehničkoj podršci, bezbednosnim protokolima, komunikaciji sa korisnicima...
- Svi ovi podaci pomažu da se o svakom korisniku kreira jedinstvena slika. Mnogim kompanijama ovakvi podaci (pol, starost, bračno stanje, stepen obrazovanja, zaposlenje, društveno-ekonomski status, etnička i verska pripadnost, motivacija, interesovanja) koriste u podeli tržišta u grupe potrošača sa različitim potrebama, željama ili karakteristikama, koji bi mogli ceniti proizvode ili usluge posebno namenjene njima - objašnjava dr Marko Vulić.
Ipak, na umu bi uvek trebalo da imate upozorenje da ti podaci mogu da padnu u pogrešne ruke i budu zloupotrebljeni. Zato, pažljivo klikćite.
Pogledajte kako najlakše možete da zaštitite svoje podatke na Facebooku:
(U. Jelić/G. Avalić)
Video: Zavirili smo u srce Zero Tenacity tima: Gejming na sasvim novom nivou
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Dusan
A i to me zabole sto znaju sve o meni. 😂😂😂😂😂😂 ako vec znaju sve znaju mi i adresu pa neka posalju jednu kovertu sa neki dolar.
Podelite komentar
Luka
Sve to isto radi i Google
Podelite komentar
DARKO 100%
Tajne su kao device, s njima se mora nežno… Bilo bi tako slatko naprosto im strgnuti bluzicu, a opet, čarolija je potpuna tek ako ih pustiš da se otkriju same.
Podelite komentar