Zašto većina zemalja teško gasi 2G mrežu

N. M.
N. M.    
Čitanje: oko 4 min.
  • 0

Dok se svet ubrzano kreće ka 5G tehnologiji, još uvek stotine miliona ljudi koristi osnovne 2G mobilne telefone. Iako su mnoge zemlje najavile gašenje zastarelih mreža, realnost je mnogo komplikovanija – pokazuje najnovija analiza globalnog telekomunikacionog tržišta.

Vijetnam se izdvojio kao jedan od svetlih primera uspešnog gašenja 2G mreže. Njihov pristup je bio jednostavan ali efikasan: ponudili su besplatne 4G telefone korisnicima sa niskim primanjima. Rezultati su bili impresivni – broj 2G pretplatnika u Vijetnamu je smanjen sa preko 18 miliona u januaru 2024. na svega 143.000 u novembru iste godine.

"Razmišljala sam o kupovini novog telefona, ali nemam novca," izjavila je sedamdesetrogodišnja Ngujen Ti Kue, prodavačica ledenog čaja iz Hanoja, koja je ostala bez mobilne usluge kada je 2G mreža ugašena. Ipak, u roku od mesec dana, dobila je novi, besplatni 4G telefon od operatera.

Prema istraživanju GSMA Intelligence, oko 61 zemlja je već planirala ili započela proces gašenja 2G mreža. Među njima su i neke od najvećih svetskih ekonomija poput SAD, Brazila, Indije i Kine. Australija, Japan, Južna Koreja, Tajvan i Ujedinjeni Arapski Emirati su među zemljama koje su već u potpunosti ukinule ovu tehnologiju.

Digitalni jaz kao glavna prepreka

Problem sa ukidanjem 2G mreže nije samo tehnološke prirode – to je prvenstveno pitanje digitalnog jaza i socijalne uključenosti. Za 2,5 milijarde ljudi širom sveta, posebno u Aziji i Africi, kupovina čak i najjeftinijeg pametnog telefona predstavlja trošak od oko 30% njihovog mesečnog prihoda, pokazuje istraživanje organizacije Alliance for Affordable Internet.

"Telekomi ne mogu sami sprovesti ovu tranziciju. To je zajednička odgovornost vlade i industrije, koja zahteva obimno podizanje svesti, obuku digitalnih veština i programe finansijske podrške," ističe Dženet Vajt, šefica javne politike za Azijsko-pacifički region u GSMA.

Južna Afrika je dobar primer zemlja koja je morala odustati od ambicioznih planova za gašenje starih mreža. Iako je 2022. godine postavila cilj da ukine 2G do sredine 2024, taj plan je ubrzo napušten jer bi ostavio oko 20 miliona ljudi bez mogućnosti komunikacije.

Neki od najprodavanijih telefona u Južnoj Africi i dalje su oni koji rade isključivo na 2G mreži, a mogu koštati svega 8 dolara. Zanimljivo je da čak i korisnici pametnih telefona, poput vozača Uber-a, često kao rezervu imaju običan 2G telefon. Razlog je jednostavan – osnovni telefoni "nisu meta lopova" zbog svoje niske vrednosti, objašnjava Melitemba Mnguni iz E-Hailing Partners Council-a, udruženja koje zastupa vozače.

Inovativna rešenja za premošćavanje jaza

Viettel, najveća telekomunikaciona kompanija u Vijetnamu, nije samo ponudio jeftine pametne telefone već je poslao osoblje u udaljena sela da ubede ljude da pređu na nove uređaje. Kompanija je potrošila oko 12,2 miliona dolara na besplatne 4G telefone za 700.000 svojih 2G pretplatnika.

Indijski telekom gigant Reliance Jio primenio je sličnu strategiju kako bi privukao oko 250 miliona 2G korisnika sa konkurentskih mreža. Njihov "praktično besplatni" JioPhone, lansiran 2017. godine, bio je fenomenalan uspeh – u samo 10 meseci zauzeo je prvo mesto na globalnom tržištu običnih telefona sa preko 18 miliona prodatih uređaja.

"Reliance Jio nastoji da potpuno ukine 2G mrežu prvenstveno zbog svog poslovnog interesa, jer je cela njihova infrastruktura zasnovana na 4G i 5G," objašnjava Osama Manzar iz organizacije Digital Empowerment Foundation. "Međutim, ovaj pristup bi mogao dovesti do još veće digitalne isključenosti ako se primeni prerano."

Zanimljivo je da u Indiji 2G telefoni i dalje čine čak 73% od ukupno 55-60 miliona običnih telefona prodatih u 2024. godini. Mnogi korisnici jednostavno nisu spremni za prelazak na nove tehnologije.

Prodaja običnih telefona takođe je pod uticajem društvenih faktora u zemljama poput Indije i Pakistana. Mnoge žene koriste osnovne telefone zbog patrijarhalnih stavova prema kojima pametni telefoni omogućavaju "preteran pristup informacijama". Stručnjaci upozoravaju da bi napuštanje 2G bez rodno osetljivih politika moglo dodatno pogoršati digitalni jaz između polova.

Tajvanska kompanija CloudMosa ponudila je inovativno rešenje – Cloud Phone tehnologiju koja omogućava 4G običnim telefonima pristup popularnim aplikacijama poput TikTok-a, Facebook-a i YouTube-a. Do kraja 2024. više od milion takvih uređaja našlo se na tržištu širom sveta.

Osnivač i direktor CloudMosa-e, Šiopin Šen, ima ambiciozne planove – želi da u naredne dve godine dostigne 200 miliona uređaja. Kompanija već pregovara o lansiranju svojih proizvoda u Južnoj Africi, Keniji, Tajlandu, Bangladešu i Pakistanu.

Iskustvo Ngujen Ti Kue, prodavačice iz Hanoja, pokazuje sve izazove ove tranzicije. Iako je dobila novi 4G telefon, priznaje: "Ne znam ništa, samo znam kako da obavljam pozive." Ironija je postala očigledna kada joj je kupac ponudio da plati limunadu putem QR koda – tehnologije koja joj je potpuno strana.

Dok se svet kreće ka sve naprednijim mobilnim mrežama, jasno je da gašenje 2G nije samo tehničko pitanje već složen socio-ekonomski izazov koji zahteva pažljivo planiranje i sprovođenje da bi bio uspešan.

(Telegraf.rs)

Video: NBA ne pamti ovakvu bravuru bez gledanja, iza leđa! Nikola Jokić izveo asistenciju sezone!

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA