Koristeći se ranijim inovativnim nacrtima američkih konstruktora, grupa kineskih naučnika uspela je da konstruiše avionski motor koji će biti u stanju da letelice budućnosti "potera" do neverovatne brzine od oko 19.000 kilometara na sat, odnosno 11.800 milja na čas ili 15,5 maha.
Revolucionarni motor nema pokretne delove, već se koristi prethodno dostignutom brzinom aviona koja "gura" vazduh u njegovu komoru. Tamo se odvija mešanje sa hidrogenskim gorivom i dolazi do detonacije, koja potom na zadnjoj strani motora proizvodi potisak koji pogoni letelicu.
To je princip na kome rade tzv. nabojnomlazni i nadzvučni nabojnomlazni motori (engl. ramjet / scramjet), koji se koriste za pogon raketa još od šezdesetih godina prošloga veka.
Kineski "sodramdžet" motor (engl. sodramjet) je modifikovana verzija tih motora kostruisana tako "umesto difuznog sagorevanja, koristi princip kose detonacije, koja predstavlja jedinstveni fenomen povećanja pritiska u prirodi".
Eksperimentalni podaci pokazuju da model "sodramdžet" motor radi stabilno, da kosa detonacija može da se zaustavi, kao i da sagorevanje motora može da se kontroliše. Istraživanja pokazuju da je "sodramdžet" perspektivan koncept avionskog motora budućnosti, sposobnog da radi stabilno sa visokom toplotnom efikasnošću u uslovima protoka pri hipersoničnim brzinama, prenosi South China Morning Post.
Jednostavnim jezikom rečeno, to znači da će ovaj motor moći da pogoni letelica do brzine od oko 16 maha, odnosno da će avion budućnosti u koji on bude ugrađen moći da obiđe planetu Zemlju za samo dva sata.
PHOTO | Chinese scientists test prototype hypersonic aircraft engine to go anywhere in 2 hourshttps://t.co/WST1z61QPb— Sputnik (@SputnikInt) December 2, 2020
Kineski list na engleskom jeziku navodi da su naučnici bili inspirisani proučavnajima svog američkog kolege Ričarda Morisona, nekadašnjeg inženjera NASA, koji je još 1980. godine predlagao neka rešenja koja je trebalo da reše probleme konvencionalnih nadzvučnih nabojnomlaznih motora.
Oni navode da su Morisonove ideje u velikoj meri potpuno zaboravljene od strane američke odbrambene industrije, budući da su američke vlasti prepustile istraživanja hipersoničnih tehnologija privatnim kompanijama kao što su Boeing i Lockheed Martin, umesto da ona ostanu pod okriljem NASA.
(Telegraf.rs)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Rade
Možda sam ja glup, ali ne vidim upotrebnu vrednost ovolike brzine. Kakve su manevarske mogućnosti pri tolikoj brzini i ko će da upravlja tim čudom?!
Podelite komentar
Sexo
Dajte kinezi one aute sto pravite raspadaju se na 100km/h a vi pricate o 19.000km/h
Podelite komentar
Tika
Trebace mu dva sata da se spusti.
Podelite komentar