Decenijama unazad veliku većinu podmornica na svetu pokretao je i pokreće dizel-električni pogon. Tokom plovidbe po površini, dizel motori bi punili klasične olovne baterije, dok bi za kretanje pod vodom bili zaduženi električni motori.
I pored pojave dosta efikasnijih, ali i mnogo skupljih, nuklearnih podmornica, ova vrsta pogona je opstala i do danas, naravno uz određena tehnološka unapređenja tokom godina. Sada je, međutim, na redu još jedna revolucija.
Razičite zemlje i njihove vojne industrije imaju svoja naprednija rešenja od osnovonog dizel-električnog koncepta pogona. Za razliku do njih, novo napredno koja dolazi iz Japana moglo da se još više približi originalnom konceptu.
Sledeću generaciju japanskih podmornica "Soryu" klase pokretaće vrsta pogona koja vodi poreklo sa prvih plovila toga tipa nastalih još pre Prvog svetskog rata. Ono što ih, međetum, čini savremenim "high-tech" borbenim plovilia su moderne litijum-jonske baterije.
Podmornice "Soryu" postoje poslednji desetak godina i najmodernije su u japanskoj floti, odlikuje ih izuzetna pokretljivost i najveće su koje je Japan konstruisao još od Drugog svetskog rata.
Japan sada želi izmeni pogon ovih podmornica (zasnovan na principu "nezavisne vazdušne propulzije") i da u njih instalira nekoliko hiljada litijum-jonskih baterija, u kombinaciji sa moćnim dizel motorima i generatorima.
Prednost litijum-jonskih baterija, odnosno akumulatora, u odnosu na klasične olovne, je u tome što mnogo lakše, zauzimaju manje mesta, mogu da napajaju motore i pri niskom niskom nivou napunjenosti, čuvaju mnogo više struje i izuzetno brzo se pune. Upravo zbog ovog poslednjeg podmornice će dobiti snažnije dizel motore i električne generatore.
Takođe, litijum-jonske baterije su stanju da omoguće mnogo veću izlaznu snagu motorima, pa će podmornice moći mnogo brže da se kreću pod vodom, nego do sada.
Negativna strana litijum-jonskih baterija je to što lako mogu da se pregreju, kao i da se zapale. Tada proizvode veliku temperaturu, otrovna isparenja i prašnu.
Ipak, njihova težina ih čini izuzetno pogodima za napajanje elektomotora podmornica, pa japanski stručnjaci sada rade na rešenjima koja će smanjiti rizik od paljenja baterija i potecijalo katastrofalnih ishoda.
(Telegraf.rs)
Video: Comtrade System Integracije prvi u regionu koristi naprednu OpenXDR platformu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.