![Robot provera Robot provera](https://xdn.tf.rs/2025/02/13/robot-provera-670x447.webp)
Svaki put kada štiklirate "Nisam robot", Google vas prati i zarađuje! Evo kako stvarno funkcioniše reCAPTCHA
Google reCAPTCHA, sistem koji je prvobitno osmišljen za zaštitu od botova, evoluirao je u jedan od najmoćnijih alata za praćenje korisničkog ponašanja na internetu, pokazalo je novo istraživanje koje je sproveo tim sa UC Irvine univerziteta.
Kada je Luis fon An 2007. godine kreirao reCAPTCHA sistem, ideja je bila plemenita - iskoristiti ljudsko vreme za digitalizaciju knjiga i novina koje računari nisu mogli precizno da obrade. Projekat je bio toliko uspešan da ga je Njujork tajms koristio za digitalizaciju svoje arhive od 13 miliona članaka. Međutim, nakon što je Google 2009. godine kupio ovaj sistem, njegova primarna funkcija je dramatično promenjena.
Današnja reCAPTCHA više nije efikasna u borbi protiv botova - veštačka inteligencija je toliko napredovala da sa lakoćom rešava ove testove. Uprkos tome, Google nastavlja da ih koristi jer su postali moćan alat za prikupljanje podataka o korisnicima.
Anatomija digitalnog nadzora
Dr Endru Sirls, bivši istraživač računarske bezbednosti sa UC Irvine univerziteta, u svojoj studiji "Dazed & Confused" detaljno objašnjava kako reCAPTCHA prati korisnike. Sistem uzima "digitalni otisak" vašeg pretraživača analizirajući:
- Način na koji vaš pretraživač renderuje canvas elemente
- Precizne pokrete miša i brzinu kucanja
- Rezoluciju ekrana i podešavanja prikaza
- Kompletan user-agent string (informacije o vašem pretraživaču i operativnom sistemu)
- Istoriju pretraživanja i postojeće kolačiće
- Vreme koje provodite na stranicama
Cena koju plaćamo
Istraživanje sprovedeno na više od 3.600 korisnika otkrilo je zabrinjavajuće podatke o vremenu koje gubimo na ovim testovima. Rešavanje zadataka sa slikama traje 557% duže nego jednostavno štikliranje kvadratića, što na globalnom nivou rezultira gubitkom od 819 miliona sati ljudskog vremena.
Još više zabrinjava finansijski aspekt - dok korisnici gube vreme vredno 6,1 milijardu dolara u radnim satima, Google kroz prikupljene podatke i kolačiće za praćenje generiše profit procenjen na fantastičnih 888 milijardi dolara. Ovi podaci se koriste za kreiranje detaljnih profila korisnika koji se zatim koriste u oglašavanju.
Kako da se zaštitite od praćenja?
Iako je nemoguće potpuno izbeći reCAPTCHA sistem ako želite da koristite moderne internet servise, postoje načini da smanjite količinu podataka koje delite:
- Koristite pretraživače fokusirane na privatnost poput Brave ili Firefox-a sa pojačanim podešavanjima privatnosti
- Redovno brišite kolačiće i keš memoriju nakon svake sesije
- Koristite VPN servis koji rotira vaše IP adrese
- Kada je moguće, birajte jednostavnu "checkbox" varijantu umesto testova sa slikama
- Razmotrite korišćenje različitih pretraživača za različite aktivnosti na internetu
(Telegraf.rs)
Video: Ana Nikolić sa dečkom na nastupu Vesne Zmijanac: Napravila haos a onda se i posvađala
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.