
Da li biste plaćali za Facebook i Instagram bez reklama? Meta razmatra uvođenje te opcije u ovoj zemlji
Meta planira da ponudi opciju pretplate bez reklama korisnicima u Velikoj Britaniji, nakon što je postigla nagodbu sa britanskom korisnicom koja je tužila Facebook zbog korišćenja njenih podataka za ciljano oglašavanje.
Kompanija nije saopštila tačan vremenski okvir za uvođenje ove nove usluge, ali je najavila da će "podeliti dodatne informacije u dogledno vreme", prenosi britanski list The Guardian.
Povod za ovu odluku je tužba iz 2022. godine koju je podnela Tanja O'Karol, viša saradnica organizacije Foxglove Legal koja se bavi odgovornošću tehnoloških kompanija, ljudskim pravima i društvenom pravdom. Ona je tvrdila da je Meta prekršila britanske propise o zaštiti podataka jer nije poštovala njeno pravo da od Facebook-a zatraži prestanak prikupljanja i obrade njenih podataka u svrhu personalizovanog oglašavanja.
Britanska agencija za zaštitu podataka (ICO) stala je na stranu O'Karol, navodeći u saopštenju da "ljudi imaju pravo da se usprotive korišćenju svojih ličnih podataka za direktni marketing, i da mogu podneti žalbu ako smatraju da organizacija ne poštuje njihov zahtev za prestanak obrade podataka".
Na društvenoj mreži X, O'Karol je izjavila: "Verujem da je ovo pobeda ne samo za mene, već za svakog građanina Velike Britanije i EU, jer otvara put ka korišćenju prava na prigovor kako bi se suprotstavili oglašavanju zasnovanom na nadzoru širom interneta".
Pretplata kao odgovor na regulatorne pritiske
Meta je saopštila da se "fundamentalno" ne slaže sa tvrdnjama O'Karol, ali da će razmotriti opciju pretplate kako bi izbegla slične prigovore u budućnosti, navodi The Guardian.
Kompanija je već uvela uslugu bez reklama u Evropskoj uniji u oktobru 2023. godine, nakon presude Evropskog suda pravde. Ova usluga košta oko 10,50 dolara mesečno za desktop korisnike, dok je pretplata na Android ili iOS uređajima nekoliko dolara skuplja.
Malo je verovatno da će Meta ponuditi pretplatu bez reklama u SAD ili drugim delovima sveta. Prema izveštaju Bloomberg-a iz 2023. godine, takva pretplata bi morala da košta oko 240 dolara godišnje kako bi nadoknadila izgubljene prihode od oglašivača. Bloomberg procenjuje da Meta zarađuje oko 220 dolara godišnje po korisniku u SAD i Kanadi kroz prodaju oglasa.
Drugi tehnološki giganti, poput TikTok-a, takođe su razmatrali ideju o uvođenju modela pretplate bez reklama poslednjih godina. Međutim, istraživanja pokazuju da je velika većina korisnika i dalje spremna da toleriše oglase ako to znači besplatno korišćenje. Anketa kompanije PrivacyHQ iz 2021. godine pokazala je da bi samo 27,1% korisnika bilo spremno da plati za iskustvo bez reklama.
(Telegraf.rs)
Video: Demonstranti upali u opštinsku zgradu u Čačku
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.