Finansijska katastrofa: Kako je krah jedne fintech kompanije ostavio hiljade bez ušteđevine
Propast fintech kompanije Synapse u maju ove godine ostavila je više od 100.000 Amerikanaca bez 90 miliona dolara njihovog novca. Ovaj finansijski krah, koji je pokrenuo grupnu tužbu, pokazuje koliko ozbiljne posledice mogu biti kada fintech platforme funkcionišu bez adekvatnih regulacija i zaštite korisnika.
Mnogi pogođeni klijenti, poput bivše učiteljice Kajle Moris iz Teksasa, izgubili su ušteđevine za koje su mislili da su sigurne. Moris i njen suprug su nakon prodaje kuće 2023. godine položili 282.153 dolara u fintech aplikaciju Yotta, ali nakon kolapsa Synapse-a dobili su svega 500 dolara nazad. Sličan scenario zadesio je i Zaka Džejkobsa, koji je od svojih gotovo 95.000 dolara u depozitu dobio manje od 130 dolara, piše The Guardian.
Synapse, osnovan 2014. godine, poslužio je kao posrednik između banaka i fintech platformi poput Yotta i Juno. Ove aplikacije nisu imale bankarske licence, što znači da nisu bile zaštićene od strane Savezne korporacije za osiguranje depozita (FDIC). Korisnički nalozi na ovim platformama oslanjali su se na Synapse za vođenje finansijskih evidencija, ali nakon bankrota kompanije u aprilu, partneri Synapse-a izgubili su pristup ključnim podacima, ostavljajući korisnike bez mogućnosti da povrate sredstva.
Posledice propasti Synapse-a
Nakon bankrota Synapse-a, 265 miliona dolara korisničkog novca bilo je zarobljeno. Iako je deo sredstava vraćen, još uvek nije jasno šta se dogodilo sa između 65 i 95 miliona dolara. Problemi su dodatno produbljeni zbog neadekvatnog vođenja finansijskih evidencija, što je onemogućilo precizno utvrđivanje kome pripada koji iznos.
Kao odgovor na ovu situaciju, FDIC je u septembru predložio nova pravila za vođenje evidencija, zahtevajući od banaka da imaju stalan i neposredan pristup podacima o depozitima koje drže treće strane, poput fintech kompanija. Cilj ovih pravila je sprečavanje sličnih situacija u budućnosti, ali ona ne mogu vratiti izgubljeni novac pogođenim korisnicima.
Grupe korisnika pokreću tužbe
Korisnici aplikacija Yotta i Juno pokrenuli su grupnu tužbu protiv banaka partnera Synapse-a, optužujući ih za „grubo loše upravljanje depozitima običnih potrošača“. Među tuženim bankama su American Bank, AMG National Trust, Lineage Bank i Evolve Bank & Trust.
Evolve Bank & Trust je u novembru saopštio da je spreman da isplati 46 miliona dolara korisnicima Synapse-a, ali su mnogi klijenti dobili minimalne iznose. Neki korisnici su prijavili da su dobili samo 0,84 dolara na depozite od više od 10.000 dolara.
"Mnogi klijenti su ostali bez pristupa svom novcu i bez jasnih informacija o tome gde se on nalazi", navodi se u tužbi. Banke su i dalje u procesu vraćanja sredstava, ali mnogi pogođeni korisnici gube nadu da će ikada povratiti svoje ušteđevine.
(Telegraf.rs)
Video: Pogledajte poslednji napad Partizana kojim je mogao da se vrati u meč
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.