
Vreme je da priznamo: Veliki VR eksperiment doživljava neuspeh
Imate li VR headset? Velike su šanse da je odgovor "ne", i verovatno se to neće uskoro promeniti. Kao neko ko sebe smatra "VR entuzijastom", počinjem da gubim nadu.
U svetu gde tehnološki giganti godinama obećavaju da je virtuelna realnost budućnost, izgleda da ta budućnost nikako da stigne. Uprkos velikim ulaganjima kompanija poput Meta, Sony, HTC i Apple, VR industrija se suočava sa sve većim izazovima koji dovode u pitanje njenu dugoročnu održivost.
Najnoviji podaci istraživačke kompanije Omdia pokazuju pad prodaje VR uređaja od čak 10% tokom 2024. godine, uz prognozu da će se pad nastaviti i u 2025. godini. Ovo je zabrinjavajući trend za industriju koja je obećavala eksponencijalni rast.
Uprkos godinama razvoja, VR tržište ostaje fragmentirano, skupo i nedovoljno pristupačno prosečnom korisniku. Da li je vreme da priznamo da VR jednostavno nije spreman za masovno tržište?
Developeri slikaju sumornu sliku budućnosti VR industrije
Istraživanje koje je sproveo Game Developer Collective krajem 2024. godine otkrilo je poražavajuće podatke: više od polovine ispitanih developera smatra da je VR tržište u opadanju ili stagnaciji. Samo nešto manje od četvrtine veruje da tržište još uvek raste.
Manje od polovine developera koji trenutno ne rade na VR projektima može zamisliti da će njihov studio preći na razvoj VR naslova u budućnosti. Čak ni prisustvo velikog igrača poput Apple nije imalo značajan uticaj na ispitanike.
Ali nisu potrebna istraživanja i podaci o prodaji da bismo uočili takav trend - nedostatak velikih VR igara nije pružio dovoljno razloga da se oni koji nisu ljubitelji VR-a uzbuđuju oko stavljanja hedseta na lice.
Valve još uvek nije objavio nastavak igre Half-Life Alyx sa nečim jednako privlačnim, umesto toga fokusirajući se na pouzdane multiplejer projekte poput Counter-Strike 2 i Deadlock. "Killer" aplikacija za VR je i dalje igra objavljena 2020. godine, koja postoji samo na jednoj VR platformi.
Čini se da je i Sony propustio priliku. Njihov PSVR2 headset je verovatno najpristupačniji na tržištu u pogledu jednostavnosti i cene. Potencijalno, svaki vlasnik PS5 konzole mogao bi biti i vlasnik PSVR2. Nažalost, Sony PSVR2 ponuda bila je razočaravajuća od lansiranja. Većina igara koje Sony reklamira za svoj headset bile su tu od lansiranja (Gran Turismo 7) ili su VR verzije postojećih naslova (Resident Evil 4 VR Mode).

Ograničenja VR tehnologije koja ne nestaju s vremenom
Često se dešava da ograničenja tehnologije postaju manje izražena s vremenom, ali izgleda da se to nije dogodilo sa VR-om. Možda najočiglednije ograničenje sa kojim će se potencijalni vlasnici VR uređaja suočiti jeste prostor.
U zavisnosti od VR postavke koju odaberete, prostor će biti problem. Ako se odlučite za skup PC VR setup, trebaće vam prostor za svetlosne stanice. Čak i ako odaberete nešto jeftinije poput Meta Quest 3 ili PSVR2, i dalje ćete možda otkriti da vaš stan jednostavno ne nudi dovoljno prostora za mahanje svetlosnim mačem ili za fizičke aktivnosti.
Sa izuzetkom Meta Quest platforme, VR je i dalje relativno skup hobi. PC i konzolna VR rešenja zahtevaju i headset i uređaj na koji ćete ga priključiti. PC VR zahteva pristojan gejming računar i headset poput HTC Vive Pro 2 koji košta oko 1.200 dolara. Sonijeva cena je malo lakša za varenje, zahtevajući "samo" PSVR2 headset od 399 dolara i PlayStation 5 od 499 dolara.
Kada potrošite ovaj novac, bolje se nadajte da vam headset neće izazvati mučninu. Problem "motion sickness-a" ostaje nerešen kod značajnog broja korisnika, što predstavlja značajnu prepreku za šire usvajanje VR tehnologije.
Drugi problem sa VR-om je onaj koji ima tendenciju da u nekom trenutku utiče na svu tehnologiju: fragmentacija. Kupovina igre na Steam platformi ne znači nužno da joj možete pristupiti na PSVR2 na PlayStation-u, dok Meta ide potpuno svojim putem.
Način na koji su se stvari odvijale čini se da je sve podelio u kampove: PC entuzijasti troše veliki novac na SteamVR headsete, vlasnici konzola zaglavljeni su sa Sonijevim oskudnim katalogom i nesumnjivo se osećaju pomalo napušteno, a Meta Quest 3 radi iznenađujuće dobar posao prikupljajući ostatak VR casual publike.
Ako se niste zainteresovali do sada, kada ćete?
Ako već imate VR headset i zadovoljni ste njime, zavidim vam. Ali za ostatak nas, vredi postaviti pitanje: šta će nas navesti da se uključimo?
VR i dalje deluje kao hobi za entuzijaste, morate to želeti. Nije kao Nintendo Switch koji je vaša snaha kupila pre COVID karantina da igra Animal Crossing, a zatim ga uzima vikendom za Mario Kart sa decom.
Problem sa kojim se industrija i dalje suočava, sve ove godine kasnije, jeste kako da me ubedi da mi zapravo treba headset i da ću želeti da nađem dovoljno sati u prosečnoj nedelji da dobijem oznojeno lice i mahnito mašem rukama. Poput mnogih koji ovo čitate, jedva nalazim vremena da uzmem običan kontroler.
Počinjem da se pitam da li je VR nespojiv sa modernim životom za velike delove ciljne publike: odrasle sa jakim interesovanjem za video igre i raspoloživim prihodom.
Moderni VR deluje analogno nečemu poput volana i pedala za trkačke igre, a ne konzolama, prenosnim uređajima poput Steam Deck-a, ili čak projektu izgradnje računara. Svi znaju da su volan i pedale zabavniji, nude bolju kontrolu i osećaj veće uronjenosti, ali koliko nas zapravo ide napred i gradi takvu postavku?
VR nije mrtav, postoji uspešno jezgro entuzijasta koji ga guraju napred (iako polako). Meta je došla najbliže tome da tehnologiju učini mainstream, i bilo bi laž reći da nisam razmišljao o kupovini Meta Quest 3S.
Ali za sada, čini se da je VR eksperiment u krizi, a pitanje je da li će ikada postati ono što su nam obećavali godinama - nova era računarstva dostupna svima.
(Telegraf.rs)
Video: Ovo je Fiat Panda koji se proizvodi u Kragujevcu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.