
Veselin Jevrosimović: Bezbednost pre svega
Autonomna vozila bez vozača tema su bezmalo čitav jedan vek. Međutim, tek sa razvojem naprednih senzora, interneta stvari i veštačke inteligencije, ostvarenje ove ideje postaje realnost.
Zbog toga vodeća imena automobilske i IT industrije aktivno rade na projektovanju vozila koja će sama moći da nas prevezu sa jedne na drugu lokaciju - brzo, efikasno i bezbedno. E sad, upravo je bezbednost ključni pojam koji ljudi povezuju sa trendom autonomnih vozila.
Naime, nedavno su rađena globalna istraživanja javnog mnjenja, pre svega među populacijom vozača različitih životnih dobi. Ispostavilo se da je interesovanje za ovu vrstu vozila opalo u prethodnih nekoliko godina.

Kao jedan od glavnih razloga ispitanici navode strah. Tako se ispostavilo da bi svega 13 odsto ispitanika u SAD bilo spremno da sedne u automobil bez vozača. Ova brojka čak predstavlja skok u odnosu na prethodna merenja raspoloženja potencijalnih korisnika, ali smo očigledno još uvek daleko od spremnosti na masovnu upotrebu.
Osim toga, pretpostavlja se da će u prvoj fazi implementacije autonomnih vozila cena osiguranja i drugih troškova održavanja biti nešto viša, što bi takođe moglo da odbije potencijalnu publiku.
Sa druge strane, ono što korisnici očekuju od budućih modela automobila su pre svega dodatni mehanizmi koji će im pomoći u vožnji i podići nivo sigurnosti. Pošto su moderna vozila postala pravi računari na točkovima zbog brojnih senzora, čipova i softverskih komponenti, to ne bi trebalo da bude naročito teško.
Zbog toga pretpostavljam da će baš neka vrsta kombinacije pametnih mehanizama koji će pomoći vozačima biti prvi korak ka sticanju poverenja u vozila budućnosti.
Jedna od osnovnih komercijalnih primena automobila bez vozača, prema mišljenju eksperata za ovu oblast, mogao bi biti taksi prevoz. O robotaksijima, kako se popularno nazivaju, pisao sam na ovim stranama pre nekoliko meseci.
U pomenutim ispitivanjima se pokazalo da su ljudi generalno upoznati sa konceptom robotizovanog javnog prevoza, ali da većina ne bi htela da se njime vozi jer se ne oseća sigurno.
Ispada da će jedan od osnovnih zadataka kreatora autonomnih vozila biti sticanje poverenja korisnika i obezbeđivanje višestrukih mehanizama kontrole i bezbednosti. Do tada, ljudi će, prema svemu sudeći, radije verovati sopstvenim vozačkim veštinama.
(Telegraf.rs/Veselin Jevrosimović)
Video: Farbanje jaja na Veliki petak, domaćice i dalje preferiraju crvenu boju
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.