Kako veštačka inteligencija doprinosi bezbednosti avio saobraćaja?

N. M.
N. M.    
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Najsavremeniji sistem veštačke inteligencije (AI) prolazi kroz testove na aerodromu Hitrou kako bi poboljšao upravljanje vazdušnim saobraćajem u najprometnijem vazdušnom prostoru Velike Britanije.

Hitrou, četvrti najprometniji aerodrom na svetu, obavlja oko 500.000 letova godišnje, sa prosečno 90 letova na sat tokom dana. Efikasna koordinacija je ključna za održavanje bezbednosti i minimiziranje kašnjenja u tako zagušenom okruženju. AI sistem, nazvan „Ejmi“, integriše radarske i 4K video podatke kako bi stvorio sveobuhvatnu vizualizaciju kretanja aviona preko aerodroma.

Ovaj napredni sistem omogućava kontrolorima letenja da nadgledaju avione čak i kada su van vidokruga, pružajući informacije u realnom vremenu o brojevima letova, tipovima aviona i da li su letovi dolazni ili odlazni. Brzim dostavljanjem tačnih podataka, Ejmi omogućava kontrolorima da brže i efikasnije donose kvalitetne odluke. Prema NATS-u (National Air Traffic Services), organizaciji koja nadgleda kontrolu vazdušnog saobraćaja, AI funkcioniše preko digitalnog kontrolnog tornja.

Za razliku od tradicionalnih tornjeva sa analognim pogledom na aerodrom, digitalno podešavanje obrađuje vizuelne podatke, omogućavajući napredne AI funkcionalnosti. Ova digitalna transformacija čini osnovu za planirani digitalni toranj za nepredviđene slučajeve, za koji se očekuje da će biti u potpunosti operativan do 2027. Ovaj rezervni sistem bi obezbedio nastavak rada tokom vanrednih situacija, čak i bez direktnog vizuelnog pristupa pistama.

Ejmi je već́ testirana na preko 40.000 letova na Hitrou aerodromu, pokazujući svoj potencijal da revolucioniše upravljanje vazdušnim saobraćajem. Međutim, stručnjaci upozoravaju da sistemi veštačke inteligencije imaju određena ograničenja. Prvo, veštačkoj inteligenciji nedostaje kontekstualno rasuđivanje i može se boriti da protumači nijansirane ili složene situacije koje zahtevaju ljudski uvid. Drugo, AI sistemi se obično obučavaju na standardnim, rutinskim scenarijima, što može ograničiti njihovu efikasnost tokom ne rutinskih ili neočekivanih događaja.

Potrebno je nagla važnost AI rada u tandemu sa ljudskim kontrolorima kako bi se postigli najbolji rezultati. Uprkos ovim izazovima, NATS zamišlja Ejmi kao alat za saradnju koji dopunjuje ljudsku stručnost, a ne da je zamenjuje. Aerodromi u Singapuru, Njujorku i Hong Kongu istražuju slična rešenja za digitalni vazdušni saobraćaj, naglašavajući globalni interes za korišćenje veštačke inteligencije za modernizaciju operacija na aerodromima.

Kako vazduhoplovna tehnologija nastavlja da napreduje, pionirsko usvajanje veštačke inteligencije na aerodromu Hitrou odražava širi pomak ka integraciji digitalnih sistema u kritičnu infrastrukturu.

Dok veštačka inteligencija obećava poboljšanje efikasnosti i pouzdanosti, stručnjaci naglašavaju stalnu potrebu za ljudskim nadzorom kako bi se obezbedila bezbednost i prilagodljivost u suočavanju sa izazovima. Kako će izgledati kontrola na aerodromima uz asistenciju AI, pokazaće bliska budućnost.

(Telegraf.rs/Goran Lazarov)

Video: Cifra govori koliko je Slovenci obožavaju: Nećete verovati koji put Ceca večeras peva u Sloveniji

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA