Veselin Jevrosimović: Skupa greška

 
N. M.
N. M.
 
 ≫ 
 
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Srećom, ovakve situacije dešavaju se relativno retko, a uigrani timovi programera i stručnjaka koji se bave sistemskom podrškom sposobni su da zastoj otklone u najkraćem mogućem roku

Mislim da je svakome jasno u kojoj meri savremeno društvo zavisi od tehnologije. Privreda, trgovina, transport, zdravstvo, mediji i sve druge delatnosti nezamislive su bez softverske podrške i baza podataka koje pokreću moćni serveri u data centrima širom sveta.

To istovremeno znači i da je poslovanje izuzetno osetljivo na svaki zastoj u radu ovih sistema, bilo da su problemi prouzrokovani slučajnim greškama ili zlonamernim napadima hakera.

Jedan dobar primer koliko može da košta nepažnja i izostanak detaljnog i sveobuhvatnog testiranja novih rešenja, mogli smo da vidimo sredinom prošlog meseca.

Naime, tokom vanrednog ažuriranja servera na kojima je instaliran jedan od softvera za sajber-bezbednost, došlo je do nenamerne greške koja je izazvala masovni prekid rada na globalnom nivou. Značajan deo servera na kojima se „vrti“ ova programska komponenta doživeo je pad, što je primoralo nekoliko avio kompanija da prizemlje svoje avione, dok britanski Skaj Njuz nije mogao da emituje program uživo tokom jutarnjih časova.

Bez obzira što serveri koji ne koriste pomenuti softver nisu bili direktno pogođeni, domino efekat i čvrsta povezanost različitih sistema prouzrokovali su zastoje širom sveta. U situaciji kada, na primer, jedna avio kompanija otkaže letove, automatski trpe aerodromi, ostali prevoznici, smeštajni kapaciteti u blizini aerodroma, kao i sami putnici.

Problem se osetio i u zdravstvu. Premda pacijenti nisu bili direktno ugroženi, proces zakazivanja pregleda, dijagnostike i izdavanja lekova doživeo je kolaps u nekim delovima sveta. Da je urađeno detaljnije testiranje pomenutih izmena i uvedena detaljna procedura za ovakve slučaje, gubici su mogli da budu izbegnuti.

Srećom, ovakve situacije dešavaju se relativno retko, a uigrani timovi programera i stručnjaka koji se bave sistemskom podrškom sposobni su da zastoj otklone u najkraćem mogućem roku. Naravno, gubici u novcu, ugledu i poverenju korisnika ostaju.

Zbog toga je neophodno da u lancu kompanija koje pružaju podršku informacionim sistemima svaki učesnik bude maksimalno stručan i posvećen bezbednosti i stabilnosti hardverske i softverske infrastrukture.

Čak i kada globalni proizvođači naprave grešku - kao što se to desilo ovoga puta - lokalne firme, koje najčešće predstavljaju poslednju kariku u lancu, su tu da nadziru rad sistema i na vreme reaguju. Upravo zbog toga je naša zemlja u julu prošla bez ozbiljnijih posledica.

(Telegraf.rs/Veselin Jevrosimović)

Video: Fantastičan gol Olajinke za ubedljivo vođstvo Zvezde protiv Čukaričkog

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA