Veselin Jevrosimović: Kako do informacija
U digitalnom prostoru, lavina podataka i sadržaja svakog sekunda postaje sve veća bezoblična gomila u kojoj je teško pronaći tačne, precizne i istinite odgovore, pogotovo u odnosu na konkretne potrebe.
Zbog toga su pretraživači, poput Gugla, postali najvažnija polazna tačka na internetu. Na početku nove decenije dešavaju se brojne promene koje će redefinisati način na koji dolazimo do informacija.
Budući da onlajn svet postaje sve dinamičniji i interaktivniji, pre svega zahvaljujući novim društvenim mrežama i popularizaciji video sadržaja, vodeći pretraživači već nekoliko godina unazad pokušavaju da osmisle nove postavke za tačnije odgovore i bolje korisničko iskustvo pri pretrazi.
Na primer, prepoznali su nekoliko osnovnih tipova pretrage (traženje sajta, pronalaženje odgovora, onlajn kupovina…) ukrštenih sa vrstom sadržaja koji se traži (tekstovi, fotografije, video klipovi…).
Pri tome već danas možemo da pretražujemo ne samo unosom ključnih reči, nego i glasom i slikama. Na osnovu toga prilagođeni su i mehanizmi pretrage. Ovih dana, usled neverovatne popularnosti ChatGPT sistema veštačke inteligencije i drugih sličnih servisa, postavlja se pitanje da li je klasičnoj pretrazi interneta došao kraj.
Naime, Majkrosoft, koji ima udeo u OpenAI organizaciji, tvorcu ChatGPT modela, najavljuje da će sledeća generacija njihovog Bing pretraživača biti bazirana na veštačkoj inteligenciji.
Prema njihovim rečima, biće to sistem neuporedivo moćniji od danas javno dostupnog. Rezultati pretrage bi trebalo da budu relevantniji, tačniji i bezbedniji, a pri tome koncizni i izrečeni prirodnim jezikom.
Naravno, čeka se odgovor Gugla kao najvećeg konkurenta, koji trenutno „drži“ preko osamdeset procenata tržišta pretraživača. Verujem da nećemo čekati dugo jer je već najavljena Guglova verzija AI jezičkog modela.
Time je označen početak borbe za budućnost pretrage podataka, u koju će se sigurno uključiti i brojni drugi igrači.
Originalan pristup je svojevremeno omogućio Guglu da preuzme primat u oblasti pretraživanja interneta. Trka kojoj svedočimo mogla bi da izrodi neke nove pobednike i da promeni odnos snaga.
Pri tome ne mislim samo na IT gigante.
Moguće je da će neka nova inovativna kompanija umeti da iskoristi turbulentni period i uspon veštačke inteligencije da postane novo centralno mesto na kome tražimo informacije.
(Telegraf.rs/Veselin Jevrosimović)
Video: Zavirili smo u srce Zero Tenacity tima: Gejming na sasvim novom nivou
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.