Veselin Jevrosimović: Neki novi mediji
U poslednje vreme ova vrsta novog medija uzima maha i sve je popularnija, a predviđa se da će kao industrija u narednih godinu-dve dana vredeti čak četiri milijarde američkih dolara na svetskom nivou
Procene su da na svetu trenutno postoji bezmalo tri miliona podkasta koji redovno objavljuju epizode u audio ili video formatu.
U poslednje vreme ova vrsta novog medija uzima maha i sve je popularnija, a predviđa se da će kao industrija u narednih godinu-dve dana vredeti čak četiri milijarde američkih dolara na svetskom nivou.
Kod većeg dela publike, međutim, još uvek vlada izvesna doza konfuzije vezano za naziv i preciznu definiciju ovog globalnog fenomena.
Podkast je izvedenica od pojmova ajpod (eng. iPod) i emitovanje (eng. „broadcast“).
Ajpod je uređaj kompanije Epl originalno namenjen za slušanje audio fajlova. Ubrzo po njegovoj pojavi na tržištu, rodila se ideja kreiranja emisija, slično kao na radio kanalima, čije bi epizode korisnici mogli da preuzmu sa interneta i slušaju na svojim ajpod aparatima.
Nedugo potom, svi veliki proizvođači mobilnih uređaja prihvatili su i podržali ovu funkcionalnost. Podkasting je omogućio nezavisnim autorima da u okviru svojih interesovanja i ekspertize ponude publici interesantne sadržaje oslobođene uticaja globalnih medija i filtriranja tema koje nameću komercijalni interesi.
Masovna upotreba pametnih telefona omogućila je praktično svim ljudima da slušaju podkaste na bilo koju temu koja ih interesuje. U poslednje vreme podkasti su se preselili na Jutjub (eng. YouTube), ali je format emisija ostao takav da je fokus na razgovoru i moguće ih je slušati dok ste u pokretu.
Upravo se čini da je prelazak sa „radijskog“ na „televizijski“ tip emitovanja pomogao da podkasti - nakon skoro dvadeset godina od prvih koraka - dožive novu mladost.
Postoje i oni koji smatraju da će podkast kao vrsta medija uskoro nestati u svom izvornom obliku. Opasnost vide u tome što popularnost emisija sve više privlači ugledna imena iz sveta umetnosti, kulture i politike, ali i sve druge vrste javnih ličnosti.
Oni bi mogli da ugroze većinsku nezavisnost podkast kanala i dovedu do komercijalizacije koja podseća na klasične radio i televizijske stanice. To ne znači obavezno da će publika izgubiti na kvalitetu sadržaja, ali bi mnoge moglo da odbije od slušanja i gledanja podkasta.
Ko zna, možda se u međuvremenu oformi neka nova vrsta medija koja će održati duh nezavisnosti i postati kanal kojim se obični ljudi obraćaju običnim ljudima.
(Telegraf.rs/Veselin Jevrosimović)
Video: Comtrade System Integracije prvi u regionu koristi naprednu OpenXDR platformu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.