Veselin Jevrosimović: Baterija automobil krasi

 ≫ 
  • 0

Sećam se kako sam početkom devedesetih godina prošlog veka sa jednim prijateljem raspredao o tehnološkoj budućnosti posle dvehiljadite.

Premda su nam se mišljenja po mnogim temama razilazila, složili smo se da će automobili na električni pogon obeležiti prvih nekoliko decenija novog veka. Još i više, bili smo sigurni da će pre njegove polovine klasični automobili na organska goriva potpuno nestati iz upotrebe.

Sada je već očigledno da smo bili previše optimistični jer su automobili na baterije još uvek retkost.

Veselin Jevrosimović Foto: Nikola Tomić

Rekao bih da za to ima više razloga.

Jedan je svakako nedostatak pristupačnih modela koji bi zadovoljili potrebe prosečne porodice. Proizvođači su svesni da još uvek nije moguće proizvesti potpuno električni automobil koji bi cenom mogli da pariraju klasičnim verzijama, pa se mahom trude da konstruišu ekskluzivne modele sportskih karakteristika.

Čak i ako bismo isključili cenu kao faktor, ostaje relativno kratak domet od 400 do 500 kilometara sa jednim punjenjem. Tačno je da postoji sve više mesta za dopunu baterija, čak i potpuno besplatno, ali se ona uglavnom nalaze u urbanim centrima.

Problem je i vreme potrebno za dopunu, što produžava trajanje puta. Srećom, sve je više brzih punjača koji sate punjenja svode na tridesetak minuta, ali je to i dalje duže nego što je potrebno za točenje benzina.

Mnogi rešenje vide u razvoju takozvanih čvrstih baterija (eng. solid state).

Umesto tečnih elektrolita, koriste se čvrsti, što ima broje prednosti. Najpre, povećana je bezbednost jer ne može doći do curenja. Dalje, ovakve baterije su mnogo lakše, što utiče na težinu i karakteristike vozila. Možda i najvažnije je što čvrste baterije ne gube kapacitet vremenom, a dopuna je neuporedivo brža. Pri tome su jeftinije i bolje funkcionišu pri niskim temperaturama.

Čini se da će, pre nego što budu razvijena rešenja za električne automobile koja prevazilaze pomenute izazove, u masovniju upotrebu ući hibridni modeli kao prelazno rešenje.

Na žalost, i kod njih je još uvek cena presudni faktor pošto su po pravilu osetno skuplji od klasičnih verzija istog modela bilo kog proizvođača. Nadam se da će tehnološki napredak omogućiti masovniju proizvodnju i bolje karakteristike, što će uticati i na navike kupaca, ali i na zdravlje planete.

(Telegraf.rs/Veselin Jevrosimović)

Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA