Veselin Jevrosimović: Tehnologija promena

  • 0

Čitaocu se može učiniti da živimo u vremenu u kome su revolucionarne inovacije dešavaju bezmalo svakodnevno. I zaista, tehnološki napredak toliko je ubrzan da mnogi uređaji, sistemi i rešenja od pre samo desetak godina danas deluju zastarelo i zaboravljeno.

Zbog toga sve češće možemo da čujemo izraz „remetilačke inovacije“, u engleskom originalu „disruptive innovation“. Primeri ove pojave po pravilu su zanimljivi, anegdote o genijalnosti i uspehu inovatora veoma su uzbudljive, a mnogi koji rade u IT industriji sanjaju o tome da i sami postanu protagonisti jedne takve priče.

Pojam remetilačke inovacije nastao je sredinom devedesetih godina prošlog veka na univerzitetu Harvard. Prema definiciji, odnosi se na pojavu kada nova ili nepoznata kompanija uđe na neko tržište i u kratkom periodu vremena preuzme primat od velikih igrača. Pri tome to najčešće učini tako što uvodi nove usluge ili proizvode koji su zanimljivi i pristupačni široj publici.

Da bi se to desilo, inovatori moraju da prepoznaju potrebe i navike korisnika, da osmisle originalna rešenja, a zatim da kroz stalna unapređenja utiču na popularizaciju i postizanje nižih cena. Dobar primer su striming servisi za video i audio sadržaje koji su potpuno promenili način na koji ljudi širom sveta gledaju filmove i slušaju muziku. Pri tome su u zaborav potisnuli video klubove, CD i DVD medije.

Sa druge strane, aplikacije i sistemi za deljeni prevoz ne mogu se smatrati „remetilačkim“. Bez obzira na uspeh i popularnost Ubera, usluga prevoza bila je dostupna široj populaciji i pre, a taksi industrija nije nestala. Primera remetilačkih inovacija bilo je i ranije u istoriji, ali su tek ubrzani tehnološki napredak i rast IT industrije omogućili da se one dešavaju često i sveobuhvatno.

Premda, kao što smo videli, svaki uspeh neke aplikacije ili hardverskog uređaja ne možemo da podvedemo pod pojam „remetilačke inovacije“, činjenica je da živimo u interesantnim vremenima. Napredak tehnologije utiče na ljudske živote više nego ikada, a nova rešenja koja se svakodnevno pojavljuju dostupna su globalnoj publici praktično trenutno. Zbog toga je bitno da razumemo promene koje se dešavaju i da širimo tehnološku pismenost. Uostalom, to je i glavna tema tekstova koje pišem na ovim stranicama.

Video: Oblikujmo budućnost: Kako su sve kompanije postale IT kompanije

(Telegraf.rs)

Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA