Veselin Jevrosimović: Anatomija autonomnih automobila
Automobili bez vozača, odnosno autonomna vozila, tema su koja u poslednjih nekoliko godina zaokuplja pažnju inženjera, inovatora, ali i šire publike.
Uostalom, možda je upravo ovo oblast koja predstavlja očigledan dokaz da smo zagazili u tehnološku budućnost o kojoj smo maštali krajem prethodnog milenijuma.
Premda na osnovu svega što ovih dana možemo da pročitamo deluje kao da je samo pitanje dana kada ćemo u salonima automobila moći da vidimo nove modele sposobne da nas prevezu do odredišta bez našeg angažovanja, situacija je malo komplikovanija.
Naime, da bi vozila bez vozača nesmetano funkcionisala i bila bezbedna po sve učesnike u saobraćaju, treba da je budu omogućeni brojni preduslovi. U pozadini imamo izuzetno kompleksan infrastrukturni i hardversko-softverski sistem. Senzori u samom automobilu prvi su i osnovni element koji obezbeđuje da vozilo „vidi“ okruženje.
Ono što detektuje automobil potrebno je ali ne i dovoljno - mora da postoji pametna povezana saobraćajna infrastruktura koja će vozilima dostavljati neophodne informacije o široj situaciji. Takođe, ti isti sistemi, poput pametnih semafora i signalizacije, mogu da prihvate podatke od automobila i da ih proslede ostalim učesnicima u saobraćaju.
Prikupljeni podaci treba da budu smešteni u nekoj vrsti klaud okruženja koje je robusno i uvek dostupno. Jednako bitna je i brzina i pouzdanost veze koja će da omogući razmenu podataka. Tu na scenu stupaju mobilne mreže pete generacije. Softverska rešenja za upravljanje ovako kompleksnim sistemom zaslužuju poseban članak, o čemu ću pisati nekom drugom prilikom.
Na kraju, ali ništa manje značajna je i kompjuterska snaga, u samom vozilu i u klaudu, neophodna za pokretanje programa i obradu podataka u realnom vremenu. Na sve to moramo imati u vidu borbu proizvođača za ostvarenje što niže cene vozila i uspostavljanje standarda na globalnom nivou.
Dok svaka od pomenutih komponenti ne bude uklopljena u jedinstven sistem i dovoljno pouzdana, ne možemo da očekujemo masovnu primenu autonomnih automobila, dostavna vozila bez vozača i slična rešenja. Dobra vest je da se na svemu nabrojanom uveliko radi.
Osim toga, delovi ovako zamišljenog sistema omogućiće i brojne druge pogodnosti koje nude pametni gradovi, veštačka inteligencija i sveprisutan pristup internetu. Bezbednost saobraćaja, telemedicina, kvalitetnije obrazovanje i internet stvari samo su neke od njih.
(Telegraf.rs)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Zoki crnooki
Hoćemo li mi voziti te automobile i kakav će biti smisao uživanja ako lično ne budemo upravljali svojim makinama!? Jednoga dana prevozna sredstva neće ni biti u ličnom vlasništvu jer se ide na to da jedino zarađuju kompanije koje proizvode i one koje rentiraju.
Podelite komentar