Veselin Jevrosimović: Pandemija i infodemija

 
  • 1

Kao što se protiv epidemije korona virusa borimo strpljenjem, disciplinom i napornim radom stručnih službi i institucija, tako se sa infodemijom možemo izboriti edukacijom, digitalnim opismenjavanjem i kritičkim stavom prema sadržajima koje pratimo na mreži

Nova reč „kovid“ postala je, na žalost, deo naše svakodnevice u prethodnih nekoliko nedelja. Takođe, prva asocijacija na reč „korona“ više nisu sunčev omotač ili kruna, već novi virus koji treba da pobedimo. Globalna epidemija sa kojom se bori čitava planeta izrodila je još jedan pojam koji polako ulazi u zvanične rečnike.

„Infodemija“ je kovanica nastala od reči informacija i epidemija, a znači upravo to - epidemiju, odnosno nekontrolisano širenje informacija.

Da se razumemo, ovaj fenomen nije nov, naprotiv. Više puta sam na ovim stranama pisao o tome da u digitalnom dobu postoji problem poplave informacija, kao i da masovni medij postaje svako od nas - bilo da snimamo video sadržaje, pišemo lični blog ili samo objavljujemo iskustva, impresije i informacije na društvenom mrežama.

U nepreglednom moru sadržaja koji svakog minuta nastanu u sajber prostoru, nije uvek jednostavno odvojiti tačno od netačnog, lični stav od zvaničnog podatka, niti preporuku eksperta od nečijeg razmišljanja propuštenog kroz „gluvi telefon“ deljenja na društvenim mrežama.

U situaciji u kojoj se trenutno nalazimo, preterana količina informacija negativno utiče na rešenje problema, odmaže ljudima u sprovođenju mera za doprinos borbi protiv infekcije i zaglušuje glas lekara.

Ujedinjene nacije i Svetska zdravstvena organizacija posebnu pažnju poklanjaju infodemiji i pokušavaju da spreče njen negativan uticaj. Pridružile su se i velike IT kompanije. Na primer, Gugl pri pretraživanju ključnih reči vezanih za kovid koristi posebne filtere i sprečava da bilo kakve neproverene informacije izbiju u prvi plan. Ipak, to sve nije dovoljno ako mi kao pojedinci ne obratimo pažnju na ono što objavljujemo na internetu.

Veselin Jevrosimović, Srbija Maraton Komtrejd Comtrade Serbia Marathon Foto: Marko Jovanović

Kao što se protiv epidemije korona virusa borimo strpljenjem, disciplinom i napornim radom stručnih službi i institucija, tako se sa infodemijom možemo izboriti edukacijom, digitalnim opismenjavanjem i kritičkim stavom prema sadržajima koje pratimo na mreži. Jednostavnom trijažom podataka kojima smo zasuti, propuštanjem kroz filter zdravog razuma, analizom više izvora i konsultacijom stručnjaka od poverenja, brzo ćemo razaznati čemu možemo da verujemo.

Ova pravila ponašanja u prostoru interneta treba da ostanu na snazi i kada prođe kovid pandemija, iz prostog razloga što za infodemiju ne postoji bolja vakcina.

(Telegraf.rs)

Video: Comtrade System Integracije prvi u regionu koristi naprednu OpenXDR platformu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA