"Kažite nam nešto o sebi" reći će vam uskoro robot-regruter
Razvoj digitalne tehnologije menja sve - poslovanje, učenje i zapošljavanje. Digitalni alati sve više usložnjavaju i oblast zapošljavanja.
Nekada su oglasi za posao objavljivani u dnevnim novinama i časopisima. Danas se oglašavaju preko interneta, društvenih mreža i drugih digitalnih kanala.
Nekada su prijave za poslove putovale klasičnom poštom, a već odavno konkursi predviđaju samo e-prijave.
Nekada samo obrazac na listu papira, danas je CV bogata digitalna zbirka podataka o kandidatu, koja se može naći online. Kad se neko prijavi za posao, podatke preliminarno obrađuju jednostavni algoritmi, koji filtriraju kandidate po zadatim kriterijumima.
Kako polovina svetskog stanovništva ima pristup internetu, društvenim mrežama i sličnim kanalima, oglašavanje poslova dopire do ogromnog broja ljudi. Neki portali su namenjeni isključivo zapošljavanju. LinkedIn je društvena mreža okrenuta samo ka poslovnoj sferi. Tu blizu 500 miliona kandidata i skoro 20 miliona poslodavaca imaju svoje profile i jedni o drugima mogu lako da saznaju sve što ih zanima.
S druge strane, postoje sajtovi na kojima ljudi ocenjuju kompanije u kojima su radili, što većinu poslodavaca tera da stvaraju i održavaju bolje uslove rada. Ni jedna ozbiljna organizacija ne želi da ima loš rejting, koji bi odbijao kvalitetne kandidate za posao.
Ko je poželjan kandidat za posao?
U poslednjih godinu dana, ni školska sprema više nije tako bitna kao što je nekad bila. Neke od najjačih kompanija na svetu, na čelu sa IBM-om, više ne zahtevaju diplomu visoke škole. Vidno nestaje stara podela na "plave kragne" (fizičke radnike) i "bele kragne" (kancelarijske radnike), a raste potražnja za novom kategorijom radnih mesta, odnosno radnika - a to su u medijima sve češće pominjane "nove kragne".
Počinje da biva dovoljno da kandidati imaju završen kurs ili neku stručnu obuku. Naravno, i da mogu da dokažu praktično znanje i konkretne veštine.
Ni elektronski CV više nije dovoljan
Te aktuelne i odmah upotrebljive veštine su na ceni zbog brzine kojom napreduju informacione tehnologije. Promene vezane za veštačku inteligenciju - koje u Srbiji još uvek ne doživljavamo na svojoj koži i samim tim ih nismo ni svesni - su najdramatičnije. Na primer, sajt Woo koristi veštačku inteligenciju da na najbolji način upari kandidate i poslove.
Kada sami šaljete rezime na konkurse, odazove vam se u proseku 2.5% firmi. Preporuka neke head hunting agencije zainteresuje najviše 20% poslodavaca, dok veštačka inteligencija tako dobro filtrira i ponudu i potražnju da preko 50% kandidata dobije intervju.
U potrazi za idealnim radnikom, svaka kompanija bi volela da može da intervjuiše kandidate 24h na dan i to ako je moguće, više njih odjednom. Srećom po njih, neko takav postoji, odnosno, nešto takvo - chatbot regruteri.
Ne samo da to postoji, nego se već prave i top liste najpopularnijih četbotova za filtriranje kandidata. Firmama se nude i timovi spremni da im naprave HR četbota po želji, kao i besplatni alati pomoću kojih mogu same da razviju idealnog četbota za svoje ljudske resurse.
Ako mislite o svojoj budućnosti, treba da vodite računa o ovim trendovima. Ni srpsko tržište rada neće ostati imuno na njih još dugo. Neće proći mnogo meseci, a već ćemo pisati o tome kako je nekada bilo dovoljno samo imati uredno popunjen CV online...
Svako ko može da upotrebi tehnologiju u svoju korist povećava svoje šanse da dobije dobar posao. Ove trendove ne možete da zaustavite, ali sigurno možete da naučite kako da programirate chatbota ili kako da napravite aplikaciju, vebsajt ili interfejs. Poslodavci koji baš te veštine traže i umeju da ih vrednuju su upravo oni koji će se truditi i da dobrim uslovima zadrže najbolje zaposlene.
Svako ko ne ume da prati ove savremene trendove neće moći da bira poslove. Ne dajte da vas savlada napredak tehnologije. Posetite Code centar, izaberite najpoželjniju IT specijalizaciju i ovladajte nekom od najnovijih veština.
(Telegraf.rs/ PR)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.