5 načina na koje programiranje može da pomogne vašem detetu da uspe u životu
Često se o programiranju govori i piše kao o nečemu što se uči kasnije u životu – kada želimo da promenimo karijeru ili počnemo da studiramo. Ali možda najvažnija grupa ljudi koja treba da uči programiranje jesu deca.
Čak i ako mislite da vaše dete možda neće težiti tome da postane profesionalni programer, ima isuviše mnogo razloga zbog kojih bi deca trebalo da nauče da programiraju. Mogućnost brzog zaposlenja i dobra zarada su poznati razlozi, ali evo još pet velikih prednosti učenja programiranja.
Učenjem programiranja stiču se osnovne logičke veštine
Možda najvažniji aspekt programiranja iz perspektive učenja za decu jeste učenje logike i rasuđivanja.
Suština programiranja jeste rešavanje problema, za šta je potreban disciplinovan pristup radu. Programiranje podrazumeva da znate da „objasnite“ kompjuteru šta treba da uradi, a takav način mišljenja vas podstiče da na kraju naučite da razmišljate kao računar.
„Debaging“, odnosno otklanjanje „bagova“ ili grešaka, jeste važan deo ovog procesa. Kada pokrenete neki program i vidite da rezultat nije ono što ste očekivali, morate da nastavite da istražujete i saznate zašto se to desilo. Prolazak kroz program, korak po korak, omogućiće vam da pratite logiku i zaključite gde ste napravili grešku.
Dalje, programiranje je eksplicitno. Propuštena tačka ili jednostavna greška može da napravi veliki problem, od čega će zavisiti i to da li program radi ispravno.
Ovako se mladi programeri disciplinuju. Kada deca pronađu rešenja za probleme u programiranju, sledi još jedan izazov, a to je pronalaženje načina da ih izbegnu. Ovo u velikoj meri podrazumeva stvaranje programa koji su efikasni, u smislu protoka vremena i korišćenja memorije. Smanjenje složenosti koda i smanjenje troškova jesu važni principi koji se prenose u druge oblasti života.
Programiranje pruža razumevanje načina rada računara
Današnja deca rastu sa tehnologijom oko sebe.
Jedno je znati kako se upotrebljava iPad, a shvatiti kako funkcionišu stvari unutar takvih tehnologija jeste nešto sasvim drugo. Programiranje deci pomaže da shvate šta se dešava „ispod površine“.
Pišući sopstvene programe deca će shvatiti šta to pokreće aplikaciju, web sajt ili druge oblike programa. Uz takva znanja oni će biti u mogućnosti da, primera radi, prepoznaju loš dizajn, faličnu aplikaciju, i da sasvim drugačije shvataju svet oko njih. Razumeće razloge zašto nešto ne funkcioniše kada se aktivira i znaće šta se dešava „ispod površine“ svakodnevnih tehničkih aktivnosti.
Programiranje je sveobuhvatno
Programiranje nije uska aktivnost. Učenje programiranja omogućava rad sa mnogim sistemima.
Možete da pišete kodove kako biste kreirali web sajt, mobilne aplikacije ili sopstvene video-igre. Ali programiranje daleko prevazilazi ove uobičajene primere. Razmislite o svemu što nas okružuje u svakodnevnom životu, a što uključuje softver:
- Pretraživanje sajtova društvenih medija
- Korišćenje banke
- Streaming TV
- Medicina
- „Pametni“ kućni proizvodi
- Online kupovina
Ova lista bi mogla da se još dugo nastavlja. Neko je morao da napiše kodove za pokretanje svih ovih sistema. A kako stvari stoje, u budućnosti će sve više stvari oko nas biti programirano. To znači da će vaše dete moći da bira između gotovo svih industrija i da mu uopšte neće biti sužene mogućnosti izbora posla i industrije u kojoj može da radi.
Naučiće da rade i grade druge
Iako se celokupan program može praviti od nule, u nekom trenutku svi koji uče da programiraju „pozajmljuju kôd“ ili traže pomoć drugih kada se zaglibe u određenom programu.
Pozajmljivanje koda obično nije krađa. Ako neki programer stvori funkciju za obavljanje određenog zadatka, ponovno kodiranje iste stvari jeste čisto gubljenje vremena.
Na ovaj način deca uče kako da usklađuju rad drugih sa svojim radom. Preuzimanje nekog radnog okvira i njegovo prilagođavanje u sopstveni projekat može da bude isto toliko teško koliko i pisanje nekog koda iz profesionalnog okruženja.
Saradnja članova programerskog tima je uobičajena, a često ćete ponovo koristiti kôd kolege ili će vaš kôd biti implementiran negde drugde. Kada uče da programiraju, mladi ljudi uče i kako da sarađuju, kako da poštuju tuđi rad i kako njihov rad utiče na druge.
Programiranje omogućava kreaciju
Svim ljudima je potrebna neka vrsta kreativnog izraza. Nakon što ste radili ceo dan (ili išli u školu, u slučaju deteta), mogućnost da radite na nečemu što volite pruža odličan osećaj.
I deca koja ne uživaju u drugim oblicima kreativnog izraza, poput crtanja, pisanja ili muzike, mogu da dođu do neverovatnih kreacija u programiranju. Još kao početnici, dok uče da programiraju, mogu da automatizuju računarske zadatke, kreiraju sopstvene igre i grade web stranice.
Za decu, kao i za odrasle, jeste vrlo važno da osete da imaju moć da nešto stvore.
Programiranje još uvek nije uvedeno u osnovne škole ni kod nas, ni u većini zemalja u svetu. Ali kod nas postoji Srednja škola za informacione tehnologije ITHS, koja je prva obrazovna ustanova ovakvog tipa u Srbiji. Osim stručnih znanja iz ove oblasti, učenici stiču i opšte obrazovanje, a diploma im daje mogućnost brzog zaposlenja po završetku školovanja, kao i upisa na sve tehničke i prirodno–matematičke fakultete i visoke škole u Srbiji i inostranstvu. Više o ITHS možete saznati na ovom linku.
(Telegraf.rs)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
IQ
Za par godina bice toliko programera da ima da rade za minimalac, a pocece ponovo da traze zanatlije jer toga nece biti....
Podelite komentar