Leksikon pojmova u web dizajnu
Bilo da želite da se probijete u industriju web dizajna i postanete uspešan dizajner, ili jednostavno želite da obogatite svoj set veština zbog potencijalnih projekata ili novog posla, vrlo brzo ćete otkriti da postoji jedinstveni leksikon stručnih termina za ovu profesiju.
Za one koji su novi u ovom svetu ova jezička barijera u početku može izgledati pomalo zastrašujuće. Ali bez brige. Nakon čitanja ovog teksta, naučićete da „govorite“ jezikom web dizajnera i znaćete sve skraćenice, fraze, akronime.
URL
URL adresa je jedan od akronima, a označava „Uniform Resource Locator", iako ovu frazu retko ko koristi. U pitanju je adresa vašeg web sajta.
Na primer, http://webdesign.tips.com je jedan primer URL adrese. Ovaj izraz se obično koristi zajedno sa „domenom". Domen je ime koje zakupljujete, odnosno plaćate za njegovo korišćenje na određeno vreme. U navedenom primeru, ime domena bi bilo „tips.com".
Deo „webdesign" tog URL-a je poznat kao poddomen. Obično je poddomen sajta „www". Iako mnogi URL-ovi web stranica uključuju „www", taj poddomen zapravo nije obavezan i drugi poddomeni mogu da se koriste umesto „www" – primera radi, možete da imate:
„secure.vebsiteaddress.com“, gde je poddomen „secure". Sve ove adrese bi se smatrale URL-ovima. Tu su i nastavci ili ekstenzije, koji mogu da budu:
.com (najviše se koristi za komercijalne stranice);
.net (najviše korišćen posle .com nastavka i obično znači da stranicu koristi neka grupa);
.org (za kompanije i organizacije);
.edu (školske i obrazovne ustanove i to samo za one koje su registrovane);
.info (nema ograničenja)...
Internet-pretraživač ili web browser
Ovo je softver koji ljudi koriste za pregled web stranice. Web pretraživači ili pregledači mogu da se nađu na različitim uređajima, uključujući desktop računare, laptopove, tablete, mobilne telefone, u konzolama za video-igre i na mnogim drugim uređajima.
Neki od zajedničkih i popularnih web pretraživača su Google Chrome, Microsoft Internet Explorer, Microsoft Edge, Safari, Mozilla Firefox i Opera.
HTML
HTML je skraćenica od HiperText Markup Language. U pitanju je jezik koji se koristi za kreiranje strukture web stranica. HTML uključuje paragrafe, naslove, liste, linkove i mnoge druge elemente koji se mogu koristiti za izgradnju web stranice.
Mnogi web profesionalci koriste termin „markup", koji se zapravo odnosi na HTML. Tokom godine se pojavilo nekoliko različitih varijanti HTML-a, uključujući i najnoviju verziju HTML5.
CSS
Cascading Stile Sheets diktira vizuelni izgled web stranice, uključujući boje, fontove, izgled stranice i još mnogo toga. CSS se spaja i obično ide „u kompletu“ sa HTML-om, jer zajedno stvaraju strukturu (koja je HTML) i stil web stranice.
JAVASCRIPT
Javascript je programski jezik koji se može koristiti za dodavanje dodatnih funkcionalnosti na web stranici. Javascript se koristi uz HTML i CSS.
Neke uobičajene situacije u kojima se upotrebljava Javascript su provera da li web pretraživač podržava određene funkcionalnosti (i da li će da odgovori na odgovarajući način) ili dodavanje funkcija poput animacije.
„Responsive“ ili prilagodljivi dizajn
Prilagodljiva web stranica je ona čiji se izgled dinamički izmeni kada se gleda na različitim veličinama ekrana. Umesto pristupa u kome jedna veličina odgovara svima, u vizuelnom izgledu sajta prilagodljivi web sajt može da predstavi jedan izgled za određene uređaje ili veličine ekrana i drugi raspored i izgled za različite veličine.
Primera radi, početna stranica nekog web sajta može da bude dizajnirana sa više kolona sadržaja za široki ekran (laptop ili desktop), ali taj raspored više kolona neće funkcionisati na malim ekranima kakve imaju mobilni uređaji. Za te uređaje prilagodljivi sajt će automatski preinačiti izgled kako bi predstavio sadržaj u jednoj koloni.
SEO
SEO je akronim za Search Engine Optimization, a termin koji se koristi je i „optimizacija za pretraživače“. Optimizacija web stranice se radi da bi ona postala vidljivija na pretraživačima. Oni će je dobro rangirati na listi rezultata kada neko bude pretraživao fraze i pojmove koji odgovaraju sadržaju tog web sajta.
U optimizaciju sajta spada proces dizajniranja i kodiranja, programiranja, skriptovanja, ali i pisanja sadržaja. SEO, a pogotovo ono što funkcioniše i ono što ne funkcioniše kada je u pitanju rangiranje web sajta, jeste oblast koja se vrlo često mistifikuje i stoga je često glavna meta za zloupotrebu. Zato bi trebalo da je što bolje proučite.
CMS
CMS (skraćenica za „Content Management System“) ili sistem za upravljanje sadržajem predstavlja softver na kojem se može izgraditi web stranica, omogućavajući nekome ko ne zna programiranje da nesmetano i lako ažurira i upravlja sadržajima web sajta.
Mnoge CMS platforme su dostupne putem web pregledača, omogućavajući prijavljenom korisniku da izvrši izmene na toj web stranici. Popularne CMS platforme uključuju Wordpress, Drupal, ExpressionEngine, Joomla, DNN i Perch.
Ako vas interesuje web dizajn i želite da počnete s učenjem, više informacija možete da pronađete putem obuke za web dizajnere.
(Telegraf.rs)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.