Šta je superaplikacija i šta je potrebno da bi bila uspešna?

 
Čitanje: oko 4 min.
  • 0

Od WeChat-a do Grab-a, superaplikacije su postale izuzetno popularne širom Azije – i u skladu sa time, platforme na zapadu u poslednje vreme proširuju svoje kapacitete kako bi dostigle status "superaplikacije".

Mark Zakerberg, osnivač i vlasnik Fejsbuka, uključio se u tu diskusiju - a renomirani magazin TechCrunch čak je objavio i tekst u kojem se polemiše o tome koja će aplikacija dominirati javnim prostorom: Tviter, Pejpal ili Volmart. Ali šta je uopšte superaplikacija, šta određuje njen uspeh i može li da postoji više od jedne?

Šta je superaplikacija?

Na tržištu se nalaze hiljade aplikacija, a neke su popularnije od drugih u zavisnosti od regiona. Ipak, gde god da ste na planeti, korisnici dele istu želju za jednostavnošću i za time da imaju samo jednu aplikaciju za sve što im je potrebno: od društvenih mreža do usluga plaćanja, poslovnih opcija i slično. E, tu superaplikacija dolazi do izražaja!

Obuhvatite svakodnevne, osnovne stvari

Kako bi superaplikacija bila uspešna, ona mora da prepozna šta je to što prosečni korisnik radi na dnevnom nivou. Što više različitih zadataka aplikacija može da obavi na istoj platformi, to je status superaplikacije jači.

Samo razmislite o tome koje sve postupke čovek preduzima tokom dana i – dobićete odgovor. Korisnici komuniciraju putem poruka i poziva, čitaju i/ili gledaju vesti, kupuju proizvode ili usluge, dobijaju račune za te kupovine i prate sopstvene porudžbine, prebacuju novac s jednog računa na drugi, i još mnogo toga.

Ta lista je beskrajna, ali takve su i prilike koje se zbog nje pružaju. I u tome se krije odgovor zašto su neke superaplikacije kvalitetnije od drugih – koliko tih svakodnevnih zadataka može da pokrije i kod koliko velikog broja ljudi, to određuje potencijal i snagu superaplikacije.

Brojni putevi do statusa superaplikacije

Višestruke su moguće staze kako bi se dostigao željeni status superaplikacije. Osnova je u tome da jedna kompanija interno razvija svu potrebnu tehnologiju. Što više različitih usluga data platforma omogućuje, to je i veći tim potreban – ne samo kako bi se ona dalje razvijala, već i kako bi ostala stabilna i funkcionisala nesmetano.

To znači da su izazovi i u: brzini realizacije, pravovremenom izlasku na tržište i ekspertizi na više različitih polja. Primera radi, ukoliko druga platforma zauzme značajan udeo na tržištu za konkretnu uslugu – dok ste vi još u fazi stvaranja i dorađivanja – kasnije može da bude teže da privučete korisnike da pređu na novu, vašu platformu.

Viber muškarac mobilni Foto: Viber/Promo

Ipak, češći način na koji dobijamo superaplikacije jesu spajanja različitih kompanija ili partnerstva koja spajaju veliki broj usluga pod jednu "kišobran" aplikaciju.

Tada postoji rizik da iskustvo korisnika ne bude jednako kvalitetno u svakoj tački putovanja ili da neke integracije unutar aplikacije budu ograničene, pod uslovom da se spajanje/partnerstvo ne uradi na adekvatan načiin. Svaka aplikacija ima različiti stil, tako da imati ih previše pod istim krovom jeste recept za neskladnu, nekoherentnu aplikaciju.

Usredsredite se na privatnost i sigurnost

Što je više usluga dostupno na platformi, to se podaci više dele i cirkulišu, i mogu da postanu sve osetljiviji. Ne samo da su pod rizikom lični podaci korisnika, već i njihov novac.

Upravo zbog toga povećava se briga o potencijalnom neželjenom upadu treće strane u te podatke – zato su privatnost podataka i sajber-bezbednost glavni prioritet.

Možete da zamislite koliko su takve kompanije mamac za hakere, "spamere" i stručnjake za internet prevare, pa možete i da zamislite koliko je vremena, energije i resursa potrebno kako bi se oni koji aplikaciju razvijaju sa njima borili i osujetili njihove namere.

Uspešna superaplikacija imaće strukturiran i odgovoran pristup privatnosti, sa više mehanizama zaštite, kao što su dvofaktorna autentifikacija i enkripcija s-kraja-na-kraj. Kada pokrećete nove opcije, stavite akcenat na jasnoću i transparentnost u delu u kojem se govori o uslovima (eng: terms and conditions).

Takođe, omogućite korisnicima da sami odaberu kada i gde se dele njihovi podaci. Superaplikacije imaju priliku da zapravo stvore platformu koja je više usredsređena na zaštitu privatnosti – tako što će objasniti korisnicima da njihovi podaci neće biti deljeni na više mesta, te da će se tako smanjiti broj potencijalnih tačaka na kojima može doći do curenja podataka.

Može da postoji više od jedne superaplikacije

Industrija superaplikacija nije igra nulte sume, tj. veći uspeh jedne kompanije ne znači nužno manji uspeh druge. Svaka kompanija koja nastoji da bude uspešna pokušavaće konstantno da uvodi nove usluge, da dolazi do novih korisnika i da dolazi do većeg udela na tržištima u svojim ciljanim regionima. Tržište je izuzetno dinamično i konstantno se menja.

Ako je konkretna usluga superiorna na drugoj platformi, to može da izazove problem u postojećoj superaplikaciji, pošto će korisnici preći na tu novu platformu. Jedna jaka, korisna i stabilna usluga može da pomogne da se uhvati zalet i da kompanija postepeno poveća i bazu korisnika i broj usluga koje nudi.

Dokle god postoji slobodno tržište i dokle god su ljudi voljni da koriste više aplikacija na svojim telefonima, međusobna borba superaplikacija biće otvorena.

Ipak, ostaje tačno da je celina uvek više od pukog zbira svojih delova. U prevodu, to znači da se tajna uspeha krije u odnosu platforme prema svojim korisnicima i u sposobnosti da što bolje poveže tačke između različitih usluga.

Ukoliko superaplikacija ima bolji pregled digitalnog života korisnika, to će joj omogućiti i da nudi usluge koje su ličnije, relevantnije i tačnije za datog korisnika.

To, s druge strane, takođe znači i da superaplikacija slabi kao celina ukoliko je samo jedna od usluga ispod prihvatljivog nivoa za korisnika.

Autorka: Dafna Ofek, Vodeća menadžerka odeljenja za razvoj proizvoda kompanije Rakuten Viber

(Telegraf.rs)

Video: Zavirili smo u srce Zero Tenacity tima: Gejming na sasvim novom nivou

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA