Kako nam četbotovi pomažu u rešavanju problema? Ovi ljudi definitivno znaju odgovor na to pitanje!
Šest timova, gomila podataka, jedan algoritam i 48 sati za izradu četbota! Tako je ukratko izgledao "Niš Connected: Open Data Challenge" hakaton, održan proteklog vikenda u navećem gradu Južne Srbije.
Takmičenje u organizaciji Naučno-tehnološkog parka Niš (NTP), u saradnji sa kompanijom Rakuten Viber, uz podršku JKP Parking servis Niš, za temu je imalo izradu četbotova na Viber platformi iz koršćenje setova javno dostupnih otvorenih podataka Grada Niša sa portala data.gov.rs.
Timovi su vredno radili od petka do nedelje, kada su na završnoj ceremoniji uživo i putem lajv strima predstavili svoja rešenja, koja je ocenjivao žiri u sastavu: Milan Ranđelović - direktor NTP Niš, Nikolaj Gevečanov - biznis development menadžer Vibera za Srednju i Istočnu Evropu, Ivan Milentijević - redovni profesor na Elektronskom fakultetu u Nišu, Vuk Brajović - predstavnik Rakuten Vibera za Jugoistočnu Evropu i Dejan Dimitrijević - direktor Parking servisa Niš.
- Ovo je veoma pozitivan događaj i ovakve stvari bi trebalo češće da se organizuju. Mladi ljudi su se prihvatili izazova da za 48 sati urade rešenje koje na kraju treba da odbrane. Naravno, to nisu "production ready", odnosno krajnja rešenja okrenuta korisniku, ali jesu ideje čiju funkcionalnost oni pokazuju na delu - rekao je za Telegraf.rs profesor Milentijević.
Iako je takmičenje bilo otvorenog tipa, većina učesnika, odnosno članova programerskih timova, bili su studenti završnih godina tehničkih fakulteta ili oni koji su nedavno diplomirali.
- Dati su im otvoreni podaci, i dat im je zadatak da naprave četbot koga će moći da koriste građana i gosti Niša. Imali smo ozbiljnu raspravu dok smo ocenjivali rešenja. Bilo je tu i akademskih i komercijalnih aspekata, i na kraju smo došli do toga da izabremo rešenja koja zaista mogu da nečemu da doprinesu.
Pehar za Beograđane
Prva nagrada u iznosu od 1.500 evra pripala je programerskom timu "Full House" iz Beograda za četbot rešenje koje korisnicima olakšava pronalaženje slobodnog parking mesta, označava ga na mapi i omogućava plaćanje usluge parkiranja. Oni ističu da njihova aplikacija rešava problem pronalaženja najbližeg mogućeg parking mesta u vreme saobraćajnih gužvi, jer je sposobna da u realnom vremenu, u kratkom roku, pronađe dva najbliža mesta za parkiranje.
Niški sudentski tim LaDaBot osvojio je drugu nagradu od 500 evra, za rešenje četbota koje turistima pomaže da se lakše snađu u Nišu i da imaju bolji i lakši uvid u turističku, kulturno-istorijsku i gastrinimsku ponudu grada. Momci iz tima LaDaBot za Telegraf.rs kažu da do ovog hakatona nisu znali da postoji mogućnost da se "na prilično jednostavan način, napravi neki bot koji može da doprinese kvalitetu života u gradu i da ljudima obezbedi potrebne informacije."
- Ovo je dobra prilika da vidimo šta možemo da napravimo u ovako kratkom roku, jer poenta ovakvih hakatona i nije da se dobije gotov proizvod, već da se razvije ideja koja tek kasnije može da postane gotov proizvod. Bilo je naporno pošto smo imali rok od samo 48 sati, a mi imamo mnogo ideja!
Treću nagradu, vaučer od 300 evra za kupovinu tehničke opreme, dobio je mladi tim programera srednjoškolaca - AMIN Development iz Niša, za četbot namenjen pomoći korisnicima usluga javnog gradskog prevoza u Nišu.
Četbotovi - nov medij od koga se dosta očekuje!
"Niš Connected: Open Data Challenge" je bio prvi hakaton organizovan od strane NTP Niš, uz podršku kompanije Rakuten Viber. Komentarišući događaj, Nikolaj Gevečanov kaže da je cilj Vibera bio da ovim hakatonom, znanjem i iskustvom koje stoji iza te popularne aplikacije i ljudi koji na njoj rade, pomognu pobednicima da naprave dobra rešenja zasnovana na Viber platformi, koja će služiti građanima i posetiocima Niša da se lakše snađu u gradu, da lakše pronađu parking mesto, da ga rezervišu i putem aplikacije plate parking.
Na naše pitanje da li ljudi danas mogu u potpunosti da veruju četbotovima i da se oslone na njih kao potpune pružaoce usluga ljudima, Gevečanov ističe da je to veoma važno pitanje:
- Četbotovi su relativno novi medij od koga se dosta očekuje! Viber je do sada dosta uložio isvoj API (Application Programming Interface, prim. aut.) u poslednje četiri godine. Sledeći korak je implementacija sistema plaćanja u okviru tog interfejsa, što bi trebalo da dovede do unapređenja virtuelnog asistenta u okviru Vibera. To je postepen proces, koji ima više koraka i koji, kao krajnji cilj, treba da dovede do rešenja kojima će korisnici verovati. Jedno od takvih rešenja je npr. mogućnost prijavljivanja za vakcinaciju pomoću posebnog kovid četbota. Sve to je definitivno nešto što za nas predstavlja prioritet, u šta ćemo mnogo uložiti da bismo dobili kvalitetna rešanja kojima se može verovati!
(Telegraf.rs)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.