Ovo su tri najveće PR greške iz prošlog meseca i šta možete da naučite iz njih
PR katastrofe nisu „rezervisane“ samo za velike kompanije. One mogu da se dese bilo kojoj kompaniji, firmi i preduzeću
Prošlog meseca mnoge kompanije i njihovi PR sektori pružili su „ubrzani kurs“ o tome šta ne treba da se radi kada kompanija ima problema s odnosima s javnošću.
Tražite posao? Spremite se za ove trikove HR menadžera
Poredeći gafove u gruboj reklami za „Pepsi“, u pristupu putniku kojeg su odvukli iz aviona kompanije „Junajted erlajns“ i u propustima nekoliko firmi koje se bave aplikacijama u oblasti finansija, a očigledno su prestale da slušaju svoje klijente, teško je proceniti koja je od ovih kompanija napravila gore PR greške.
Nažalost, PR katastrofe nisu „rezervisane“ samo za velike kompanije. One mogu da se dese bilo kojoj kompaniji, firmi i preduzeću. Predstavljamo vam samo neke od načina na koje loš PR može da sabotira poslovanje, kako biste te greške izbegli i naučili važne lekcije.
1. Vaš marketing ne dodiruje ciljanu publiku
„Pepsi“ nije jedina kompanija koja je izašla u javnost s lošim reklamama. Zapravo, postoji čitav niz kompanija koje to rade. Razni podaci takođe sugerišu da američke kompanije troše milijarde na reklamiranje koje jednostavno ne funkcioniše i ne dodiruje njihove ciljane potrošače.
„Reklama sa Kendal Džener, modelom i TV zvezdom, koju je ‘Pepsi’ nedavno objavio, ne predstavlja izuzetak, već je proizvod celokupne marketinške industrije koja više ne radi kako treba i ne bira sredstva kojima će pokušati da dođe do potrošača“, ističe Amanda Abela, autorka izdanja „Make Money Your Honey“, koja se bavi i podučavanjam milenijalaca kako da dođu do novca u biznisu.
Problem ove reklame je to što na kraju relativizuje svetske probleme, pa ispada da je jedna limenka pepsija dovoljna da se postigne mir u svetu, a milenijalce predstavlja kao lakoumnu masu. Najbolji način da izbegnete istu grešku jeste da stvarno slušate svoje potrošače. Pokrenite ankete, obratite pažnju na ono što potrošači govore na društvenim medijima, naučite kako da efikasno koristite multikulturalni marketing u savremenom okruženju, koje se neprestano menja i nikada nemojte da pomislite ili pretpostavite da znate šta se na vašem tržištu traži i šta bi potrošači voleli, a da ih pre toga ne pitate za mišljenje.
2. Okrivljujete kupce kada nešto krene naopako
Proteklog meseca teško da je iko govorio ili pisao o lošem PR-u, a da se među primerima nije našla kompanija „Junajted erlajns“, medijska noćna mora koja neće prestati u skorije vreme. U ovom trenutku većina putnika i korisnika usluga ove kompanije je makar načula šta se desilo. A evo i detalja.
Let je bio prebukiran, „Junajted erlajns“ je morao da svoju posadu odvede na lokaciju, niko nije dobrovoljno želeo da ustane, pa je na kraju jedan putnik pretučen i nasilno odvučen iz aviona. Da stvari budu gore, direktor kompanije je zapravo okrivio žrtvu za nešto za šta je bilo više nego jasno da je krivica kompanije.
„Okrivljavanje žrtve ili kupaca za vaše loše postupke je poslednje što treba da bude PR strategija i budite sigurni da će nesumnjivo imati suprotan efekat. A da ne pominjemo da će se stvar proširiti kao šumski požar na društvenim medijima“, kaže Abela.
Do ovog trenutka u celoj priči sa „Junajted erlajnsom“ njihovi konkurenti su napravili čitav niz šala na Tviteru, te nakon svega akcije ove kompanije na berzi stoje zabrinjavajuće loše.
Naravoučenije je: ne okrivljujte žrtvu za svoje propuste i greške. Time ćete samo dublje zakopati šanse za iskupljenje vaše kompanije za propust.
3. Ignorišete kupce i stručnjake iz vaše industrije
„Deo mog posla kao eksperta za lične finansije i biznis jeste da uvek budem u toku sa tim šta se dešava u finansijskoj tehnologiji“, ističe Abela.
Još jedna aktuelna PR katastrofa desila se u toj industriji. Nastala je kada je popularna aplikacija za štednju poslala loše napisan imejl o promeni uslova korišćenja, tačnije obaveštenje o tome kako će početi da naplaćuje usluge korisnicima nakon toliko godina besplatnog servisa. Što je još tragičnije, u tom saopštenju bilo je i dobrih vesti za kupce, ali je ono tako loše napisano da je sve što je potrošač mogao da vidi "mesečna naknada".
„Da stvar bude gora, kada su kupci, uključujući i mene, izrazili svoju zabrinutost za Tviteru, kompanija je ignorisala apele ili su tvitovali besmislene trivijalnosti. U međuvremenu, konkurentske aplikacije su dobile ogromne procente novih prijava te nedelje“, ističe Abela.
Postoji mnogo toga što je krenulo naopako u ovoj situaciji, ali je poenta svega i lekcija koju treba zapamtiti: morate da poznajete svoje tržište. Isto tako, nemojte da ignorišete svoje potrošače kada su očigledno uznemireni. I na kraju, konsultujte se sa stručnjacima i kupcima kako biste testirali svoje ideje pre nego što pošaljete loše poruke.
Mnoge od navedenih grešaka u PR-u mogu se izbeći jednostavno time što ćete obratiti pažnju na vaše tržište. Šta god da radite i bez obzira na to koliko je velika kompanija za koju radite, ne gubite dodir s ljudima koji su odgovorni za vaš uspeh – sa svojim klijentima. Mnogi današnji vlasnici kompanija su svesni odgovornosti. Da bi firma uspešno poslovala neophodno je da u svom timu imaju sposobnog PR menadžera. U suprotnom, gubi se kontrola nad informacijama koje se, u ovo digitalno vreme, neverovatnom brzinom šire i mogu da imaju loše posledice po ceo brend i kompaniju. Ako vas interesuje karijera u PR-u i smatrate da je upravo to zanimanje za vas, više o tome kako da postanete dobar PR menadžer možete da saznate na ovom linku.
Video: Comtrade System Integracije prvi u regionu koristi naprednu OpenXDR platformu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.