Ovo su najčešće greške u web-dizajnu!
Na internetu postoji bezbroj web sajtova, a hiljade novih se podiže svakog dana. Velika većina tih sajtova, nažalost, dizajnirana je prilično neprofesionalno.
Pravljenje web stranice može biti težak zadatak, ali je pravi izazov kako je učiniti prijemčivom. Većina dizajnera greši zato što uvek polazi od sebe. Oni zaboravljaju da je web sajt tu da reši probleme korisnika. Dizajneri kao kreativci često pretpostave svoju kreativnost praktičnosti i upotrebljivosti sajta.
U ovom tekstu ćemo obraditi neke od najustaljenijih grešaka koje web developeri i dizajneri prave, kao i načine da ih u svom radu zaobiđete.
1. Gde se nalazi sekcija „pronađi”?
Boks za pretragu je jedan od obaveznih delova svake web stranice. Bilo da je u pitanju korporativni sajt ili blog, ova mala traka mora pronaći svoje mesto. Razlog je to što je internet skladište informacija koje nisu uvek dostupne na površini.
Guglova prilagođena pretraga jeste jedan od jednostavnih načina da rešite ovaj problem. Ona omogućava laku i efikasnu pretragu vašeg sajta. Da biste dobili ovu funkciju, sve što treba da uradite jeste da iskopirate HTML kôd iz kontrolne table i iskopirate ga na sajt.
2. Nečitkost i loša čitljivost
Ovo je jedan od ključnih elemenata web dizajna. Dobar interfejs će lako privući i zaokupiti korisničku pažnju, ali to nije dovoljno. Korisnik mora da bude u stanju da lako primi informacije koje su na sajtu. Pojedini sajtovi koriste bizarne fontove koji umnogome otežavaju čitanje.
Kako da osigurate da se ovo ne desi?
Za početak, možete uporediti kvalitet kolorita na raznim sajtovima dok sami ne zaključite koja kombinacija pospešuje čitljivost.
Što se izbora fonta tiče, najsigurnije je da koristite beserifni font.
3. Neorganizovani raspored sadržaja
Sadržaj je ono što ljude privlači web stranici. To kako je strukturiran sajt nateraće čitaoce da ostanu ili će ih podstaći da odu sa sajta. Korisnici uglavnom ne čitaju, osim ako nije neophodno. Većina preferira skeniranje dokumenta i odabir tačaka od važnosti za dublju analizu.
Neki dizajneri otežavaju korisnicima posao zanemarivanjem zaglavlja, podnaslova, buleta, ključnih reči, podele teksta na pasuse i sličnog.
Koristite primereni naziv za svaku stranicu da biste je lakše pronašli. Verovali ili ne, pojedini aljkavi dizajneri zaboravljaju da imenuju stranice.
Sve u svemu, najgore što se može desiti po pitanju sadržaja jeste da on bude netačan, irelevantan, neažuriran i neaktuelan. Sadržaj bi morao da bude koristan i u vezi sa temom samog web sajta.
Ako je stranica „u izradi”, zašto biste je objavljivali dok je ne završite?
Zbog svega pomenutog nastojte da uvek ostavite praznog prostora uzmeđu teksta i slika upotrebom margina. Zatim, budite konzistentni u ažuriranju. Ono nije potrebno samo da bi se uveo nov sadržaj, već i radi ispravki i unapređivanja starog sadržaja.
Dobra strategija je da s vremena na vreme na stare stranice ubacite linkove koji vode ka sadržaju novijeg datuma. Ipak, neke stranice koje su vremenom izgubile značaj najbolje je izbrisati.
4. Loša navigacija
Navigacija je jedna od stvari koja bi u idealnom scenariju ostala neprimetna. Korisnici bi morali da budu u stanju da se na web sajtu u svakom trenutku lako snađu. Kako se tehnologije i mogućnosti unapređuju, a navike korisnika analiziraju, tako se ide ka tome da navigacija što više bude intuitivna i konzistentna.
Ako koristite tekst za navigaciju, trudite se da budete koncizni. Kada koristite linkove, neka oni budu uočljivi u tekstuelnom fragmentu. Mrtvi linkovi nemaju šta da traže na vašoj web stranici. Oni samo povećavaju zbunjenost korisnika i troše njihovo vreme.
Predlozi za olakšavanje navigacije:
Učinite snalaženje lakšim tako što ćete koristiti tekstualni opis za sve linkove. Takođe je dobro rešenje što češće koristiti prateće slike. Orgranizujte strukturu u skladu sa samom temom sajta. Dok lični web sajtovi mogu sebi dozvoliti razmaštavanje, poslovni zahtevaju jasnoću i preglednost.
Zapamtite, ako korisnici ne mogu da pronađu ono što žele u manje od tri klika, oni će gotovo sigurno napustiti stranicu.
5. Nekonzistentan interfejs
Preterana kreativnost može napraviti više štete nego koristi. Neki dizajneri idu tako daleko da kreiraju novi dizajn za svaku stranicu sajta. Ova ambiciozna praksa zapravo u većini slučajeva zbunjuje korisnika. Bez obzira na to koliko je atraktivno rešenje pojedine stranice, ono što se vrednuje jeste ukupni utisak. Ako on nije konzistentno sproveden, korisnici osećaju nedostatak kontrole i vrlo često donose odluku da rešenje koje im je potrebno potraže drugde.
Rešenje: Koristite standardnu konzistentnu temu za svaku stranicu povezanu linkovima sa glavnim sekcijama sajta. Težite ka estetski jednostavnom dizajnu koji je nedvosmisleno jasan i nikada neće zbuniti korisnika.
6. Neadekvatna rezolucija
Sigurno vam se desilo da naiđete na sajt na kome radi pregledanja morate da se krećete, tj. da skrolujete horizontalno. Ovo je apsolutno nedopustivo u modernom dizajnu. Dobar dizajner će uvek napraviti sajt koji će odgovarati velikoj većini ekrana. Standard za optimizovan ekran sada iznosi 1024 x 768 piksela.
Gotovo je nemoguće napraviti dizajn koji će savršeno odgovarati svakom ekranu, naročito u eri surfovanja preko prenosivih uređaja. Iako je prilagodljivi dizajn standard, pametno je putem alata poput Google Analytics pratiti sa koje vrste ekrana korisnici prate vaš sajt i sa novim saznanjima planirati promene.
7. Komplikovani formulari za registraciju
Koliko informacija vam je zaista neophodno od korisnika? Vreme kada su korisnici popunjavali formulare sa bezbroj detalja davno je prošlo. Neki web sajtovi zahtevaju od posetilaca da popune prazna polja, što posetioce neretko frustrira toliko da napuštaju stranicu. Zato nikada ne smete smetnuti s uma činjenicu da je korisnik došao na sajt kako bi došao do neke informacije, a ne da bi je ostavio.
Pre kreiranja formulara uporedite više različitih izvora i pokušajte da razumete koja minimalna vrsta informacija je neophodna da bi registracija bila uspešna.
8. Beskrupulozna upotreba slika i animacija
Previše slika nikada nije pametno rešenje. Iako one mogu biti ključni faktor za privlačenje pažnje korisnika, dešava se i da slike ometaju praćenje sadržaja sajta. Slike treba koristiti kao ilustraciju i smernice koje pomažu korisniku tamo gde je potrebno.
Animacije su moćan medij. Međutim, ako su napadne, njihov efekat je suprotan. Kada je previše pokreta na web stranici, igrate se strpljenjem korisnika.
9. Zagušene stranice
Veliki broj dizajnera zaboravlja na značaj belog prostora. Oni se trude da maksimalno iskoriste prostor, zaboravljajući da stranica treba da „diše”. Govoreći o čitljivosti već smo naglasili koliko je preglednost važna za korisničko iskustvo.
10. Pozadinska muzika
Korisnici sajta nisu u potrazi za zabavom, već za efikasnošću. Velika većina njih ne mari za muziku koja je sastavni deo vaše stranice. Štaviše, njihovi nervi i strpljenje će se potrošiti u nastojanju da isključe napadnu muziku.
Ako baš morate u vašu stranicu da uključite i muziku, onda se barem potrudite da omogućite korisniku da može lako da je zaustavi tako što ćete kontrolne dugmiće postaviti na vidljivo mesto.
11. Nedovoljno testiranja
Čak i dan-danas možete naleteti na web sajtove koji se ne mogu pokrenuti u svim pregledačima. Testiranje sajta nikada ne bi smelo da prestane, jer uvek postoji nešto što se može unaprediti. Zbog toga bi razvojni inženjeri trebalo sebi stalno da postavljaju pitanja poput: Da li je sajt moguće videti u različitim okruženjima? Da li je dizajn konzistentan u svim pregledačima?
Dakle, uvek treba pojednostavljivati stvari. Svi uspešni sajtovi su manje ili više jednostavni. Ako želite da u praksi ovladate aktuelnim postulatima uspešnog web dizajna, preporučujemo ovaj profesionalni obrazovni program.
(Telegraf.rs)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.