DIZAJNERI, OPREZ: Loš izbor fonta može da vam UNIŠTI posao!
Bilo da želite da se bavite dizajnom štampanog materijala, plakata, bilborda i ambalaže ili uređujete naslovne strane časopisa, knjiga i brošura, odabir fonta predstavlja jednu od ključnih stvari.
Da li su zadati fontovi uvek dobro rešenje?
Tako je na primer font helvetica omiljeni izbor dizajnera „štrebera“ i predstavlja zadati font teksta za mejlove na Apple-u. U slučaju G-maila to je arial, font koji neki dizajneri zovu „ružnijim sinom" helvetice. Kada pretraživač ne podržava font arial, onda će i G-mail koristiti helveticu.
Mnogi dizajneri vole font helvetica zbog neutralnosti. Ali njegova ujednačenost i nedostatak doslednog razmaka između znakova su samo neki od razloga zašto je ovaj font teško čitati, pogotovo kada se koristi za duge tekstove.
„Slova su preblizu", kaže Nadin Čenin, dizajner u kompaniji „Monotajp“. „Zbog toga sve deluje previše zbijeno." Slično tome,i font arial ima ono što dizajneri nazivaju nejasan oblik slova, koji otežava čitljvost i prepoznavanje reči u nizu.
„Setite se oblika slova kao što su b, d, p, q. Deca, na primer, često imaju dosta problema upravo sa njima. To su takozvana slova u ogledalu, odnosno d u ogledalu je b i obrnuto", ističe dizajner Bruno Mag. „To je posebno vidljivo u fontu arial, gde su ti oblici doslovno ogledalo jedno drugog." Ako pogledate malo pažljivije, primetićete da je prostor između slova „h“ i „e“ u fontu helvetica malo veći nego što je razmak između „t“ i „i“. To može da izgleda kao nevažna nijansa, ali zapravo ta nijansa umnogome otežava čitanje reči u velikim tekstovima.
Kako bolja rezolucija ekrana utiče i na odabir fonta?
„Do relativno skorijeg vremena većina ljudi u korporativnom okruženju nije imala ekrane toliko visoke rezolucije", navodi Geri Leonidas, dizajner fontova. Jednostavniji fontovi, bez detalja i dizajnerskih elemenata koji dolaze uz serifne fontove, izgledali su „čistije“ na ekranima niže rezolucije.
No, „u poslednjih četiri ili pet godina, imamo znatno veću rezoluciju, a uz nju je lakše napraviti dobar razmak i odvajanje znakova, kako ne bi došlo do mešanja i preklapanja", kaže Leonidas. Ali upravo zbog toga što su mnogi ljudi navikli na jednostavne fontove i dizajneri nastavljaju da ih koriste. A po Magovom mišljenju – to je loše.
„Argument da su serifni fontovi previše nemirni više jednostavno ne važi", smatra Mag. „Potreban vam je font u kom oblici nisu dvosmisleni." Serifni fontovi, zahvaljujući dodacima na svakom simbolu, imaju taj kvalitet. Tako, na primer, serif u stilu georgia daje svakom slovu poseban karakter.
Šta je dobar font?
Ključ za dobar font jeste čitljivost, kombinacija brzine, razumevanja, ugodnosti i neke vrste emocionalnog prihvatanja fonta. Način na koji su slova oblikovana, prostor između njih, kao i prostor unutar samih slova umnogome određuju koliko su ona čitljiva.
„Kada čitamo neki tekst, mi to ne radimo čitajući slovo po slovo. Prepoznajemo skup slova i interakciju koja postoji između crne i bele", ističe Žoze Skaljone, koji je dizajnirao font prilagođen za Gugl plej knjige – literata.
Bookerly, novi font koji je Mag dizajnirao za Kindle, predstavlja serifni font za koji mnogi veruju da je bolji za čitanje dugih blokova teksta, iako se i dalje vode rasprave o tome koliko je i da li je ovaj font zaista bolji od postojećih beserifnih fontova. „Oblik svakog znaka i karaktera je vrlo jedinstven", navodi Mag. „A to stvara i skladan i raznolik oblik reči." Prema internim testovima koje je sproveo Amazon, font bookerly je dva odsto bolji od prethodnih fontova po brzini čitanja i razumevanja teksta, kao i prema emotivnom odnosu čitalaca prema njemu.
Font literata je dizajniran po istim načelima. Dizajneri su izdužili asendere i disendere (deo slova koji se proteže ispod nivoa baze kao na primer u slovima „g“ i „p“) određenih slova kao na primer vrh slova d ili donji deo slova p, kako bi poboljšali prepoznavanje oblika reči.
„Ja zaista verujem da kao dizajner možete da postižete mnogo bolji uspeh ako čitaocima omogućite da lakše čitaju i pregledaju sadržaj. Manje ćete ih umarati, a tako će i imati više koncentracije da se bave smislom, a ne pokušavajući da vide šta zapravo piše“, navodi Mag.
Više o tehnikama i alatima za uspešno bavljenje grafičkim dizajnom možete saznati ovde.
(Telegraf.rs)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
strucnjak
Zato oni koji znaju koriste Comic Sans i ne brinu.
Podelite komentar