Evo kako da tekst na vašem sajtu bude lepši i čitljiviji!
Jedna od prvih smernica, koja može biti od velike koristi jeste – umesto da pokušate da učinite tekst čitljivim, pokušajte da učinite da čitanje teksta bude posebno uživanje
Ogromna količina sadržaja na internetu tekstualnog je karaktera. Oglasi, poruke, informacije svih vrsta izraženi su rečima.
Stoga nije čudo da je jedno od najčešće postavljanih pitanja pri kreiranju veb-stranica – kako treba izabrati odgovarajuću tipografiju? Nažalost, ne postoji standardni recept za savršen odabir tipografije, jer ovaj element, kao i svi drugi, zavisi od namene sajta, ostalih elemenata i celokupnog dizajna.
Jedna od prvih smernica, koja može biti od velike koristi jeste – umesto da pokušate da učinite tekst čitljivim, pokušajte da učinite da čitanje teksta bude posebno uživanje.
Iako ne postoji univerzalni model za kreiranje i biranje fontova i tipografije, moguće je izdvojiti nekoliko korisnih stvari koje će vam pomoći da to radite na najbolji način. Pred vama su neki od zanimljivih saveta.
Tipografija je poput kuvanja
Tipografija je jedan od najvažnijih „sastojaka“ u pravljenju svake veb-stranice. Odnos između slova i reči, rečenica i naslova jesu poput brašna koje povezuje kolač, ali razdvaja njegove različite slojeve. Pokušajte na taj način da razmišljate o svojim veb-stranicama i korisnicima. Kao što, recimo, poslastičar želi da njegovi gosti uživaju u parčetu kolača pri svakom zalogaju, tako i vi treba da omogućite svojim korisnicima da uživaju u vašim veb-stranicama i svakom njihovom segmentu.
Fontovi i tipografija mogu snažno da utiču na osećanja i razumevanje sadržaja. Kao što je lako da ceo kolač uništite jednim pogrešnim sastojkom, to se isto može desiti i sa vašom veb-stranicom ukoliko odaberete pogrešan font. Nemojte se stoga ishitreno opredeljivati za samo jedan font, dok ne sagledate stranicu u celini.
Sve je u pronalaženju prave mere i odgovarajućih sastojaka. Zato je važno da znate koji su to sve „sastojci“ i kako ih najbolje možete iskoristiti.
Hijerarhija
Kombinacija veličine fonta, boje, položaja i odabir fonta mogu se koristiti kako bi se postigla odgovarajuća hijerarhija. Hijerarhija je bitna kako biste odredili tačke koje su posebno važne i ka kojima treba da usmerite pogled čitaoca. Dobro postavljena hijerarhija svih elemenata teksta treba da omogući lakše čitanje, ali i da pruži potpuno korisničko iskustvo.
Kontrast
Važno je da pogodite pravi kontrast između boja slova i pozadine. Imajte na umu to da elementi koji su potpune suprotnosti, kao što su na primer bela slova na crnoj pozadini, mogu biti teški za čitanje.
Razmak između slova
Dati razmaci između slova pogodni su za standardni tekst, međutim, preporučljivo je da povećate ovaj razmak za još 5–12 posto ako koristite samo velika slova.
Dužina redova
Da bi čitaočevo oko lako pratilo tekst od početka do kraja reda, potrebno je pronaći odgovarajuću dužinu reda. Obično se 65 karaktera smatra idealnim za vizuelni ugođaj.
Dužina reda i te kako utiče na čitateljsko iskustvo, jer svaki predugačak red koji izlazi iz ovog okvira znači dodatni napor za čitaočevo oko. Osim toga, nakon dugačkih redova čitaocu je teško da se vrati i pronađe početak sledećeg reda, što može biti vrlo zamorno i odvući mu pažnju od sadržaja.
Visina reda
Visina reda predstavlja prostor između zasebnih linija teksta i odnosi se, kako na osnovni sadržaj, tako i na naslove i zaglavlja. Kada je ovaj razmak isuviše mali, čitaoci obično moraju da „čkilje“ kako bi uspeli da pročitaju tekst. Ako su pak razmaci preveliki, tekst neće delovati celovito, već kao niz odvojenih naslova ili rečenica.
Belina
Belina, engleski – whitespace, ili negativan prostor, predstavlja celokupan prazan prostor oko teksta i ostalih elemenata dizajna, uključujući margine. Iako se zove belina, taj prostor najčešće nije beo, te se zato koristi i pojam negativan prostor. Upotrebljava se za naglašavanje sadržaja i kako biste privukli pažnju na najvažnije poruke na veb-stranici. Takođe pojačava čitljivost, smanjuje nered i prezasićenost sadržajem. Jednostavno rečeno, negativni prostor je ključni element u postizanju ravnoteže vašeg celokupnog dizajna.
Loš odabir tipografije može da utiče na uspeh cele veb-stranice
Loš odabir tipografije i pozicije teksta može dovesti do naprezanja očiju, a samim tim će to brzo postati i frustrirajuće iskustvo za čitaoca. Ako čitalac ne može lako da „preleti pogledom“ članak ili tekst, vrlo je verovatno da se neće ni upustiti u čitanje, već će odmah napustiti stranicu u potrazi za nečim preglednijim. A samim tim položaj vaše stranice na pretraživačima će samo da opada, bez obzira na optimizaciju sajta.
Loše odabrana tipografija ne znači uvek i da je ona estetski problematična. To mogu da budu i vizuelno lepa slova, zasebno gledano, koja se naprosto nisu uklopila sa ostalim elementima. U tom slučaju ona će odvlačiti pažnju čitalaca od sadržaja, ili od važnih informacija, što opet može dovesti do toga da čitalac stranicu napusti nezadovoljan. Kako biste izbegli sve ove probleme, važno je da o dizajnu uvek razmišljate ne samo kao dizajner, nego i kao korisnik, da savladate što više tehnika, kako biste imali više izbora. Kao i u kuvanju – od vaših veština i odabira sastojaka zavisiće koliko će ljudi uživati u onome što pravite.
Ako želite da pravite uspešne veb-stranice, više o obrazovanju potrebnom za ovaj uzbudljivi i zanimljivi posao možete saznati ovde.
(Telegraf.rs)
Video: Comtrade System Integracije prvi u regionu koristi naprednu OpenXDR platformu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.