Evo šta možemo da naučimo od japanskih menadžera!
Poslovni ljudi širom sveta smatraju da su Japanci važni dobavljači, kupci, dobra konkurencija, ali i dobri učitelji. Disciplinovani, organizovani i besprekorno predani karijeri, ne bave se nevažnim, već svu energiju usmeravaju na posao. Njihovi saveti i metode mogu da budu jako korisni kada je u pitanju svaki segment poslovanja: od donošenja odluka, planiranja, do odnosa sa zaposlenima.
Vođenje i organizacija zaposlenih predstavljaju posebno zanimljiv deo japanskog poslovanja, s obzirom da se sasvim razlikuju od metoda koje su ustaljene kod nas. Ove metode mogu biti korisne svim rukovodiocima, a posebno HR menadžerima čiji je glavni zadatak da održavaju motivisanost i efikasnost zaposlenih, a Japanci to očigledno jako dobro rade.
Donošenje odluka konsenzusom
Japanske organizacije od vlade, velikih i malih kompanija, pa do škola imaju jednu zajedničku stvar ‒ donose sve odluke konsenzusom. Svaki predlog obilazi celu organizaciju i diskutuje se sve dok se ne pronađe rešenje sa kojim se svi slažu. U našoj i zapadnoj kulturi generalno, ovaj metod može delovati kao bespotrebno gubljenje vremena. Međutim, japanska ekonomija i standard očigledno dokazuju da ta metoda može biti i te kako korisna. Pre svega, Japanci su svesni da se na ovaj način podiže moral kompanije. Zaposleni osećaju da su važni i oni i njihovo mišljenje.

Takođe, japanski pristup donošenju odluke se razlikuje od onog koji se ustalio u našoj kulturi. Dok je zapadna kultura koncentrisana na što brže davanje odgovora, Japanci se mnogo više posvećuju analizi pitanja. Tako pre nego što se upuste u donošenje odluke, oni postavljaju pitanje da li je uopšte neophodno da u tom trenutku troše vreme na to.
5S metode za efikasnu i uspešnu organizaciju
Efikasnost i efektivnost su neki od osnovnih standarda u japanskom poslovanju. A do koje mere oni idu da bi ih obezbedili, možda najbolje govore metode koje koriste.
5S predstavlja japanski metod organizacije rada. Ova skraćenica je nastala od japanskih reči: seiri, seiton, seiso, seiketsu i shitsuke. 5S metoda služi kako bi se radni prostor organizovao za što bolju produktivnost na poslu. Najuspešnije japanske kompanije poput Tojote takođe primenjuju ovaj metod, s tim što je Tojota za svoje potrebe osmislila 4S varijaciju, gde su seiton i seiso spojeni u jedno. Evo šta zapravo znače ove reči.

SEIRI – podrazumeva podelu i sortiranje radnog materijala na neophodan, hitan i nepotreban. Ova metoda pomaže u pripremi za brz i efikasan rad. Sve što nije potrebno odmah se uklanja. Japanci čak predlažu i posebno obučenog supervizora koji će svakodnevno da proverava stanje materijala.
SEITON – obuhvata pravilno smeštanje potrebnog radnog materijala. Sve što je neophodno mora biti u blizini. Na ovaj način se sprečava gubljenje bitnih materijala, ali i gubljenje vremena na njihovo traženje.
SEISO – Čišćenje radnog prostora je veoma važan deo u japanskoj organizaciji. Cilj je da se stvori čisto i uredno okruženje koje pomaže da se zaposleni prijatnije osećaju u svom radnom prostoru, ali i da rade mnogo efikasnije.
SEIKETSU – Ovaj korak predstavlja kontrolu i održavanje onog što se postiglo u prethodnoj fazi. Cilj je da svaki radnik izdvoji 5 minuta u smeni da bi održao stečeni red. Takođe, ova faza služi da bi se došlo do podataka poput: šta je neophodno za održavanje reda, koje delove je neophodno sređivati u toku dana, a koje na sedmičnom ili mesečnom nivou.

SHITSUKE – Poslednji korak predstavlja disciplinu, odnosno trening kojim se svi zaposleni uče kako bi mogli da se pridržavaju svih navedenih pravila. Na ovaj način stvaraju se radne navike u kolektivu na osnovu kojih svi zaposleni rade kao jedinstveni tim.
Učenje tokom celog života
U odnosu na zapadnjake, Japanci imaju drugačiji pogled na rad i posao. Samo poimanje rada se ne razlikuje bitno od našeg shvatanja, ali ono što za nas predstavlja kraj ‒ za njih je početak. Kod nas zaposlenje i rad, uglavnom, slede nakon završene edukacije.
Kod Japanaca je rad početak edukacije i traje dokle god rade ‒ a to je uglavnom do penzije. Razni treninzi i obuke su obavezni kao i sve druge radne obaveze. Ti treninzi uključuju sve zaposlene, pa i rukovodstvo i menadžere. Kod nas se dodatne obuke i treninzi organizuju uglavnom u svrhe promene pozicije i unapređenja. U Japanu obuke imaju za cilj bolji i efikasniji rad svih zaposlenih, koji automatski doprinosi boljem i efikasnijem poslovanju u celosti.
Mnoge od ovih metoda za nas mogu delovati preterano, no s obzirom da je Japan jedna od vodećih sila, očigledno je da njihove metode imaju efekta. Ako želite da postanete HR menadžer, uvek je korisno poznavati što različitije metode rukovođenja i stvaranja najboljih zaposlenih. Ukoliko želite da saznate više o sličnim metodama i postanete uspešan HR menadžer, više o tome možete saznati ovde.
(Telegraf.rs)
Video: Na ovom Lenovo laptopu se ekran razvlači ovim pokretom ruke
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
VAN
Krivo drvo je vrlo teško ispraviti. U Srbiji ima toliko nemorala u poslovanju kao krivih drva. Nemoralom su današnji tajkuni do sada stekli za kratko vreme veliki kapital koji bi u Japanu morale sticati više generacija na pošten način. Smatram da tu pomoći više nema.
Podelite komentar
LudZbunjen
Postujem velika plata I eto lako motivacije
Podelite komentar
MICKO
Kad izgovarate rec "JAPAN",,lepo bi bilo ustati i pokloniti se,, jer taj narod zasluzuje to..Balkanci pricajuci o JAPANCIMA,,,moraju da shvate da pricaju o jedinstvenom i najkulturnijem i najboljem narodu na ovoj planeti. Od njih se mnogo toga moze nauciti,,ali mi BALKANCI,,,mi nismo dostojni da budemo njihovi ucenici.
Podelite komentar