Škole u Srbiji ipak prate svetske trendove!
"Izvinite, da li mogu da pozajmim sunđer?". Svi se sećamo ove rečenice. Danas ona polako odlazi u istoriju.
U odnosu na vreme našeg školovanja, mnogo toga se promenilo. Informacije nikada nisu bile dostupnije, a sadržaji pozivaju na interakciju, pa je frontalni model predavanja (ex catedra − nastavnik predaje, učenici zapisuju) sve manje primeren današnjim učenicima. Oni žele više: žele objašnjenja, žele da učestvuju i sami istražuju.
Konačno, budućnost obrazovanja stigla je i u Srbiju. U sve više škola pametne, interaktivne table (smart boards) postaju obavezan nastavni alat.
I lepo i korisno
Iako postoji mnoštvo tehničkih prednosti, pametna tabla, pre svega ostalog, nastavu čini dinamičnijom. Umesto nekadašnjih kreda u boji, nastavnik danas jednostavno poveća font teksta koji je od značaja ili ga prosto „osvetli”. Više ne mora da dočarava i opisuje; može na tabli da reprodukuje YouTube snimak, a potom se vrati na beleške, uz pomoć jednog klika. Učionica tako postaje prostor za diskusiju, a čas − po meri 21. veka.
Ne dajte da vas ovo zavara: predavanje neće postati puko animiranje učenika dok ne zvoni, naprotiv, pametna tabla „traži” aktivnije učešće i predavača i učenika. Više neće postojati dva ista predavanja jer svi prisutni određuju pravac u kom će čas ići. Korišćenje različitih medija i interaktivne informacije svakog od đaka inspirišu na drugačiji način, posebno zato što se odgovori na pitanja dobijaju odmah.
Naravno, sadržaj i kvalitet samog predavanja i dalje zavisi od nastavnika. Međutim, on je sada medijator, sa jasnim ciljem: angažovati učenike da gradivo razumeju i upotrebe. Uz pametnu tablu ovo se dešava na licu mesta. Tako aktivnost na času prerasta u vođenje časa, prezentovanje, postavljanje pravih pitanja, pa i nastava postaje višefrontalna: informacije se razmenjuju uzajamno, pa učenici postaju i predavači. Sve ovo, u daljem školovanju i na testiranjima, daje značajne rezultate.
Kako danas izgleda školsko gradivo?
Gradivo postaje jasnije jer se odmah pokazuje i njegova stvarna primena, odnosno povezanost sa drugim oblastima. Na primer: decibel je fizička jedinica za zvuk − zvuk proučava akustika − nekada su se, radi akustike, u zidove ugrađivali zemljani ćupovi − pogledajmo kako to zvuči u Hramu Svetog Save − danas postoje pojačala − pogledajmo koncert AC/DC. Ovako predstavljene informacije uvek se duže pamte, ali su individualnost učenika i njihovo iskustvo faktori koji daju podtekst. Tako se izbegava jedna od trenutno najvećih zamerki našem školskom sistemu − prosta reprodukcija koja ne garantuje razumevanje, odnosno, u školama koje prate savremene trendove, učenje više nije samo za ocenu. Kada je gradivo prilagođeno učeniku, on želi da učestvuje u radu na času. Tada i školovanje postaje jednostavnije i lakše.
Predavanje po meri (i želji) učenika
Pametna tabla gradivo zaista čini fleksibilnim: sada pristup informacijama olakšava i pristup pojedincu. Dostupnost različitih sadržaja na licu mesta, stvara širu sliku jer multimedijalni sadržaji funkcionišu asocijativno. Nastavnik može da odmah pruži mnoštvo primera koji pojmove razjašnjavaju, a pretragu oblikuje u skladu sa objašnjenjima potrebnim konkretnom učeniku. To dalje znači da je sve manje potrebe za dodatnom nastavom.
I nastavnici su srećniji
Praksa pokazuje da upotreba pametnih tabli unapređuje i nastavnike i nastavni proces. Britanska IT kompanija MFG Education sprovela je anketu među nastavnicima i ocena je skoro jednoglasna − pametne table podižu kvalitet predavanja. Mnogi ispitanici istakli su snažniju motivisanost učenika: manje vremena troše na beleženje, pa su skoncentrisaniji na samo predavanje i aktivno primaju informacije. Takođe, kao veliku prednost istakli su i to što pametne table od nastavnika traže da konstantno uče, nalaze nove i bolje primere i iskustveno povezuju sadržaje. Ova vrsta pozitivnih izazova stvara bolje i angažovanije predavače.
Naravno, tehnologija dopušta da se ode i korak dalje. U Srbiji, elektrotehničari informacionih tehnologija i računara već nekoliko godina, uz pametne table, koriste i elektronske dnevnike i sveske, što olakšava i tok samog časa, ali i nadoknađivanje propuštenog. Stalni kontakt učenik-profesor stvara poverenje i olakšava mentorski rad − učenici se ne plaše da pitaju, a ni da sadržaj gradiva dovedu u pitanje.
Od naredne školske godine, ovakva mogućnost otvara se i za gimnazijalce. Svetski metodički alati, tehnologija i osavremenjeni programi sada su na raspolaganju svima onima koji žele opšta i funkcionalna znanja i čvrstu osnovu za dalje obrazovanje. A to jeste stvarna vrednost tehnoloških dostignuća − učiniti da rade za nas.
(Telegraf.rs)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Minja Subota
Srecan sam jer sam odrastao u normalnom vremenu kada su se ljudi druzili i kada nije bilo ni telefona ni interneta. Danasnje vreme je katastrofa za decu,pogotovo u Srbiji jer smo mnogo zaostali a mislimo da smo u modernom vremenu. Zivim i radim u Nemackoj i mogu opusteno da kazem da je ovde sve moderno za razliku od Srbije.
Podelite komentar
Luka
Odlican koncept. Cinjenice su da deca uz savremene tehnologije, koje su postale deo nas, uce na laksi, kvalitetniji i nadasve zanimljiviji nacin.
Podelite komentar
Nislijka
Sve same gluposti, pa su onda i deca zaglupljenija i divlja.
Podelite komentar