Predstavljen prvi solarni putnički avion na svetu (VIDEO)
Eksperimentalni avion sa ljudskom posadom, koji ne pokreće fosilno gorivo već energija Sunca, predstavljen je danas u Pajernu u Švajcarskoj. Eksperimentalni avion na solarni pogon "Solar impulse 2", čiji se električni motori sa propelerima napajaju preko foto-naponskih ćelija, konstruisali su švajcarski konstruktori i piloti Bertran Pikar i Andre Boršberg.
Oni su javnosti predstaviti letelicu, naslednicu "Solar impulse", koji je prethodne četiri godine, od kada je 2010. konstruisan, postavio nekoliko svetskih rekorda - prvi noćni let solarnog vazduhoplova, koji je trajao 26 sati, 10 minuta i 19 sekundi, zatim prvi let između kontinenata - od Madrida do Maroka, ali i od zapadne do istočne obale Sjedinjenih Američkih Država.
Najveći uspeh "Solar impulse" je ostvario upravo nad severno-američkim kontinentom, 23. maja 2013, kada je bez kapi fosilnog goriva, samo uz pomoć energije Sunca, preleteo 1.506 kilometara - od Feniksa do Dalasa. Tokom tog leta, koji je trajao nešto kraće od 19 sati i kojim je oboren svetski rekord u pređenoj daljini jednog solarnog vazduhoplova, u kokpitu se nalazio Andre Boršberg.
Prema rečima konstruktorskog tima, cilj "Solar impuls" projekta je da se pokaže kako istraživački duh, inovativni materijali i čiste tehnologije mogu da promene svet. Zadatak koji su Pikar i Boršberg postavili sebi tokom narednih meseci jeste da što bolje pripreme letelicu i sebe, kako bi sredinom sledeće godine obleteli celu zemaljsku kuglu sa svega četiri ili pet sletanja.
Za razliku od prototipa, u čijoj izgradnji su korišćeni postojeći materijali i tehnologije, "Solar impulse 2" je zahtevao razvoj novih materijala i konstruktorskih metoda, poput nanotehnologije koju je proizvela kompanija "Bayer MaterialScience".
Ta kompanija postala je zvanični partner na projektu švajcarskog "Solarnog impulsa" 2010. godine, od kada više od 24 istraživača rade u laboratorijama kompanije u Leverkuzenu, Dormagenu i Krefeld-Uerdingenu na idejama za lake konstrukcije i energetsku efikasnost, poput delova pilotske kabine, krila i motorne gondole.
Tehničke karakteristike "Solar impulse 2" još nisu poznate, ali su proizvođaci ipak otkrili da će ta letelica imati raspon krila 72 metra, težinu 2.3 tone, veličinu kokpita 3.8 kubnih metara, više od 17.000 solarnih ćelija debljine 135 mikrona, kao i četiri baterije gustine od po 260 vat-sati električne energije po kilogramu.
Predstavljanje solarnog aviona "Solar impulse 2" možete pogledati u videu:
(Telegraf.rs / Tanjug)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Dag
Oni sigurno nece pevati "Zajdi,zajdi"...
Podelite komentar
miroww
Radio sam indirektno na tom projektu. Studiram Informatiku u Svajcarskoj i programirali smo aplikaciju da simuliramo let solarnog aviona. Projekat je vrh, steta samo sto drzava Svajcarske je prestala da ga podrzava i sto je prekinula budzet...
Podelite komentar