Evropa priprema čistku koja će eliminisati milione vozila sa puteva

N. M.
N. M.    
Čitanje: oko 2 min.
  • 1

Evropa uvodi nove tehničke propise koji će ukloniti starije automobile sa drumova, a posebno na udaru su dizelaši bez DPF filtera, što će mnoge vlasnike staviti pred tešku finansijsku odluku.

Evropa je najavila drastične mere kojima direktno cilja na automobile starije od 10 godina, posebno dizelaše. Briselski zvaničnici ovu inicijativu opravdavaju potrebom za smanjenjem saobraćajnih nesreća i zagađenja, međutim, stvarnost za vlasnike starijih vozila mogla bi biti finansijski pogubna.

Nova pravila uvode strože tehničke preglede, sa posebnim fokusom na automobile bez filtera čestica (DPF), kojih na evropskim putevima ima na milione. Ovaj potez je deo šire strategije za postepeno eliminisanje starijih vozila iz saobraćaja, bez obzira na njihovo stvarno stanje i održavanje.

U pojedinim zemljama EU već je obavezno da svi automobili stariji od decenije prolaze godišnji tehnički pregled, uz evidenciju pređene kilometraže. Interesantno je da čak ni Nemačka, poznata po rigoroznim tehničkim proverama koje prevazilaze briselske standarde, ne insistira na godišnjim pregledima, već ih organizuje svake dve godine.

Nemački stručnjaci odbacuju predložene mere

Nemački eksperti su oštro kritikovali evropski predlog, ocenjujući ga kao nesrazmeran i preskup, naročito za dobro održavana starija vozila. Oni smatraju da Brisel pogrešno pristupa problemu saobraćajnih nesreća, opterećujući vlasnike umesto da rešava suštinske probleme.

Najkontroverzniji deo najavljenih propisa odnosi se na vozila bez DPF filtera ili ona iz kojih su ovi filteri naknadno uklonjeni. Moderni filteri čestica obično se samostalno regenerišu tokom dužih vožnji, ali gradska vožnja predstavlja pravi izazov za Euro 5 i Euro 6 dizelaše, što dovodi do habanja i kvarova nakon 150.000-200.000 pređenih kilometara.

Zamena DPF filtera može koštati i do 2.500 evra, zbog čega mnogi vlasnici pribegavaju alternativnim rešenjima poput čišćenja, "bušenja" ili potpunog uklanjanja iz izduvnog sistema. Problem za regulatorne organe je što trenutni tehnički pregledi ne mere efikasnost ovih komponenti niti čestice u izduvnim gasovima.

Evropskoj uniji je praktično nemoguće utvrditi tačan broj vozila bez funkcionalnih DPF filtera bez demontaže izduvnih sistema, što nije ni dozvoljeno ni izvodljivo na standardnim pregledima.

Ukoliko se predložene mere usvoje, milioni vlasnika dizelaša suočiće se sa teškom odlukom - da plate skupe popravke ili da se oproste od svojih automobila. Ironično, mnogi od tih vozila će verovatno završiti u Istočnoj Evropi i na Balkanu, samo premeštajući problem zagađenja.

Ova situacija jasno pokazuje da je evropska ekološka agenda posebno teška za građane slabije kupovne moći, koji sebi ne mogu priuštiti nove, ekološki prihvatljivije automobile.

(Telegraf.rs)

Video: Novinar Telegrafa "svat" na grčkoj svadbi: Oficiri nevestu svog kolege dočekali zveketom mačeva

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Tx

    28. april 2025 | 13:56

    OVI NAŠI STRUČNJACI ČIM OVO ČUJU USVOJICE PRE EVROPLJANA, ZA DOBROBIT PLANETE

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA