
Direktori Citroena i Dacie udarili na Euro NCAP: "Pet zvezdica mogu dobiti samo skupi automobili"
Čelni ljudi poznatih automobilskih brendova dovode u pitanje sistem koji mnogi kupci smatraju najvažnijim pri kupovini novog vozila. U ekskluzivnom intervjuu za britanski "CAR Magazine", izvršni direktor Citroena Tjeri Koskas otvoreno je kritikovao nezavisni Evropski program za procenu novih automobila (Euro NCAP), a pridružio mu se i Denis Le Vot iz Dacie.
Koskas i Le Vot su izjavili da iako podržavaju unapređenje bezbednosti vozila, sve strožiji standardi koje nameće Euro NCAP nisu usklađeni sa realnim očekivanjima potrošača. Oba direktora dovode u pitanje potrebu za dodatnim telom koje određuje šta je dobro za bezbednost, posebno kada to značajno povećava cenu vozila.
Iako Euro NCAP ocena nije zakonski preduslov za prodaju automobila u Evropskoj uniji, ona značajno utiče na percepciju potencijalnih kupaca o bezbednosti novog vozila. Ova situacija stavlja proizvođače jeftinijih modela u nezavidan položaj.
Vodeći ljudi Citroena i Dacie tvrde da pristupačni automobili ne mogu istovremeno biti opremljeni najsavremenijom bezbednosnom tehnologijom neophodnom za pet zvezdica bez drastičnog povećanja cene.
Euro NCAP pet zvezdica postaju privilegija premium segmenta
Prema Euro NCAP standardima, vozila mogu dobiti maksimalno pet zvezdica, koje bi trebalo da predstavljaju najviši nivo bezbednosti. Od sledeće godine, da bi automobil postigao najviši rejting, mora pokazati "ukupno odlične performanse u zaštiti od sudara i biti dobro opremljen najsavremenijom tehnologijom za izbegavanje sudara".
Ovi zahtevi obuhvataju i pasivne sisteme bezbednosti poput vazdušnih jastuka, sigurnosnih pojaseva i zona gužvanja, ali i sve složenije aktivne sisteme pomoći vozaču. Sistem ocenjivanja će biti dodatno pooštren 2026. godine, što bi moglo dodatno otežati situaciju proizvođačima pristupačnijih modela.
Koskas i Le Vot jasno poručuju da, kako bi zadržali pristupačne cene svojih modela, nisu u mogućnosti da ugrade skupu najsavremeniju bezbednosnu tehnologiju koja je neophodna za dobijanje pet zvezdica. Kao primer navode Dacia Duster, jedan od najdostupnijih SUV modela na evropskom tržištu, koji je dobio tri zvezdice na Euro NCAP testu.
Zastarevanje bezbednosnih standarda postaje problem
Kako prenosi "CAR Magazin", Koskas naglašava da podržava stroge propise, ali istovremeno tvrdi da razvoj jeftinijih modela nikada ne ide na štetu bezbednosti. Ova izjava verovatno se odnosi na modele Citroen C3 i C3 Aircross, koji su zasnovani na relativno pristupačnoj globalnoj platformi koju koristi i Fiat Grande Panda.
Brzina kojom se tehnologija razvija znači da automobili, slično pametnim telefonima, brzo zastarevaju, upozorava Koskas. To praktično znači da će, ukoliko proizvođači ne izvrše skupe modifikacije, njihovim vozilima biti smanjene ocene bezbednosti iako se sama bezbednost vozila nije promenila.
"Pogledajte prethodnu generaciju Citroena C3. Imao je ocenu četiri zvezdice, ali sada bi to bio automobil sa nula zvezdica. To ne znači da automobil nije bezbedan, to samo znači da se stepen bezbednosti povećao", objašnjava Koskas.
Euro NCAP je 2024. godine oštro kritikovao Citroenovu matičnu kompaniju Stellantis nakon što je Jeep Avenger dobio samo tri zvezdice. Predstavnici Euro NCAP-a su tada ocenili da rezultati testova pokazuju "jasan nedostatak ambicija" i poručili da bezbednost nikada ne bi trebalo da bude oblast u kojoj proizvođač automobila štedi.
Dodatna kritika odnosi se na način na koji su ovi sistemi aktivne bezbednosti predstavljeni korisnicima. Mnogi vozači kritikuju određene bezbednosne sisteme, posebno one koji prate ponašanje vozača i automatski prepoznaju znakove ograničenja brzine. Iako zakon zahteva ugradnju ovih sistema, neki proizvođači, uključujući Citroen i Daciu, ugrađuju prekidače koji omogućavaju vozačima da ih isključe, barem do sledećeg paljenja motora.
Le Vot je izjavio da Dacia "nema ništa protiv NCAP-a", ali da njegova kompanija nije zainteresovana za trku u sakupljanju zvezdica. "Mi stalno ponavljamo: Ne jurimo zvezde, ne jurimo zvezde, ne jurimo zvezde! Naravno, mnogo nam je stalo do pasivne bezbednosti. Pratimo propise jedan po jedan. Nivo bezbednosti koji naši automobili pružaju je odličan. Možda nije na visokom mestu po Euro NCAP standardima, ali je odličan", zaključuje Le Vot.
(Telegraf.rs)
Video: Blagojević: "Radnički je zasluženo pobedio Zvezdu, borimo se sa svim i svačim"
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
teorija zavere
Od sledeće godine, da bi automobil postigao najviši rejting, mora pokazati "ukupno odlične performanse u zaštiti od sudara i biti dobro opremljen najsavremenijom tehnologijom za izbegavanje sudara". - Rešenje je krajnje jednostavno. Neka počnu da koriste 2 skale od po 5 zvezdica - jednu za bezbednost, a drugu za tehnologiju za izbegavanje sudara.
Podelite komentar