
Ovo je kineski Ilon Mask: Pokazao je samo dva broja, u njima je sadržana strašna poruka za Evropu i Ameriku
Suosnivač kompanije Xpeng, He Šaopeng, kaže da je broj novih električnih vozila opremljenih visokoautomatizovanim sistemima pomoći u vožnji – tzv. „vožnja bez ruku“ – u Kini naglo porastao tokom poslednje decenije i sada nadmašuje zapadne konkurente.
Ako želite da znate zašto se trenutno tehnološki najnapredniji automobili prave u Kini, a ne u Sjedinjenim Državama ili Evropi, dovoljno je da pogledate dva broja koji ilustruju vrtoglavi tempo inovacija, piše Fortune.
Broj 50 predstavlja udeo tzv. vozila na novu energiju (NEV) u ukupnom kineskom tržištu. Drugim rečima, svako drugo novo prodato vozilo prošle godine bilo je električno ili hibridno sa mogućnošću punjenja.
Drugi broj, 55,7, predstavlja procenat NEV vozila prodatih prošle godine koji su imali „vožnju bez ruku“, odnosno automatizovane sisteme pomoći u vožnji, slične Teslinom „Full Self-Driving“ ili Fordovom „BlueCruise“-u.
Za poređenje, kada je He Šaopeng 2014. godine suosnovao kineskog proizvođača električnih vozila XPeng, koji je danas listiran na berzi u Njujorku, ti brojevi su bili ispod 1%.
„Može se reći da je Kina doživela ogroman razvoj tokom poslednje decenije“, rekao je He u utorak na globalnoj promociji svog brenda održanoj ove godine u Hong Kongu, gde je njegov premijum porodični kombi X9 bio zvezda večeri.
Deset godina može delovati kao dug period u industriji potrošačke elektronike, ali u automobilskoj industriji – koja je izuzetno posvećena bezbednosti – to je približno jedan puni životni ciklus proizvoda, od dizajna novog modela do poslednje godine njegove proizvodnje.
Za poređenje, ukupna prodaja električnih i hibridnih vozila u SAD čini svega oko 11% tržišta lakih vozila, dok je u Evropi taj broj veći – 23%.
Kada je reč o funkcijama pomoći u vožnji, teško je pronaći direktno uporedive podatke.
Ali ako koristimo Teslu kao primer, najnaprednija funkcija „vožnje bez ruku“ nalazi se možda u svega četvrtini njenih vozila, a izvršni direktor Ilon Mask je čak dva puta snižavao cenu da bi podstakao potražnju.
Zbog toga su američki i evropski regulatori sada prinuđeni da uvedu visoke carine kako bi sprečili da njihova tržišta preplave pristupačna kineska električna vozila.
Ipak, direktor He je optimističan kada je reč o međunarodnom uspehu XPeng-a: „Tokom naredne decenije, cilj nam je da više od polovine prodaje dolazi iz inostranstva, kako bismo zaista postali vodeći kineski izvoznik u srednjem i višem segmentu.“
Nedavno je Volkswagen – koji je decenijama bio neprikosnoveni lider na kineskom tržištu zahvaljujući prednosti ranog ulaska – ušao u direktno partnerstvo sa XPeng-om.
Ko je He Šaopeng?
Zahvaljujući novcu koji je zaradio prodajom popularnog mobilnog pregledača UCWeb kompaniji Alibaba, He je pokrenuo kompaniju za proizvodnju električnih vozila XPeng.
Slično kao i Ilon Mask, koji je zaradu od prodaje PayPal-a eBay-u iskoristio za ulaganje u tada malo poznati startap Tesla 2004. godine.
Za Tesline obožavaoce, He se često doživljava kao imitator Maska, koji prati poznat obrazac – gotovo u potpunosti. Poput Maska, He je razvio sopstvene čipove za autonomnu vožnju, napravio humanoidnog robota (nazvanog „Iron“) i proširio se u vazduhoplovstvo. Razlika je u tome što se, umesto na rakete, He kladi na leteće automobile.
Ipak, XPeng posluje u potpuno drugačijoj ligi u poređenju sa Teslom kada su u pitanju obim i tržišna vrednost.
Tesla je godinama uživala skoro monopol u Zapadnom svetu, zahvaljujući tehnološkoj prednosti, sopstvenom softveru i dominantnoj mreži punjača. Suprotno tome, XPeng se bori na prenatrpanom kineskom tržištu kojim dominira BYD i preplavljeno je ambicioznim konkurentima.
Kao rezultat, XPeng i dalje zauzima tek sedmo ili osmo mesto među kineskim brendovima novih energetskih vozila.
Da li će kompanija He Šaopenga preživeti aktuelni cenovni rat u kineskoj EV industriji – pitanje je koje i dalje ostaje otvoreno.
(Telegraf Biznis/Fortune)
Video: Ovo je Fiat Panda koji se proizvodi u Kragujevcu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Dack
Ovo ne važi za nas mi ćemo uvek biti skladište nemačkog otpada i sve što Švaba ostavi kod kontejnera to je u srbiji kao novo mora čovek da zna gde mu je mesto a ne da mašta o nečemu
Podelite komentar
Slay
Nazalost izgubicemo oldtajmlere, vozila se nece vise prenositi sa kolena na koleno, sigurno necemo biti u mogucnosti da vozino "dedin auto", je ce vek automobila biti kao i mobilnih telefona , dok traje baterija traje i auto. Na kraju radnog veka ide u reciklazu a ne u kolekcije.
Podelite komentar
marko
Tajva su elektricna vozila namuljena,a kratkog veka tako da se njihova popravlka ne isplati i svi idu u reciklazu,dolazi naopako vreme🤔
Podelite komentar