
Evropa konačno reaguje: Ovo je plan spasa za automobilsku industriju koji donosi velike promene
Evropska unija je juče predstavila dugo očekivani akcioni plan za automobilsku industriju koji uključuje koordinisane podsticaje za kupovinu vozila, jasne smernice za inovacije i digitalizaciju, kao i konkretne mere za obezbeđivanje sirovina. Ova industrija koja doprinosi BDP-u sa bilion evra i zapošljava 13 miliona ljudi, konačno je prepoznata kao ključna za "prosperitet i identitet Evrope".
Brisel je prvi put zvanično priznao centralnu važnost automobilske industrije za evropsku ekonomiju. Ovaj sektor prolazi kroz drastične promene zbog energetske tranzicije, rastuće globalne konkurencije i hitne potrebe za obezbeđivanjem sirovina. Upravo zbog toga, EU je predstavila akcioni plan sa konkretnim merama u pet ključnih oblasti.
Dokument se bavi i revizijom kazni za proizvođače automobila u 2025. godini, a evropski komesar za transport Apostolos Cicikostas je potvrdio da će Evropa ostati pri klimatskim ciljevima za 2035. godinu koji predviđaju ukidanje motora sa unutrašnjim sagorevanjem.
Koordinisani podsticaji i pomoć za kupce električnih vozila
Evropska unija namerava da koordinira sisteme podsticaja država članica kako bi usmerila odluke o kupovini. U dokumentu se navodi da su "poslednjih godina stečeni važni uvidi u efikasnost podsticaja za kupovinu" i da je "potreban koordiniraniji evropski pristup."
Komisija će bez odlaganja sarađivati sa državama članicama na razmeni najboljih praksi o šemama podsticaja potrošačima. Cilj je razviti paket mera sa mogućnostima programa podrške koji su ekonomski efikasni, fiskalno održivi i prilagođeni stepenu zrelosti pojedinih tržišta.

Posebna pažnja biće usmerena na potrošače sa niskim primanjima kroz posebne programe lizinga za vozila sa nultom emisijom, koji će se promovisati odgovarajućom preporukom od ove godine. Takođe, plan predviđa promovisanje elektrifikacije korporativnih voznih parkova, koji čine 60 odsto novih registracija u EU.
Akcioni plan EU predviđa i značajno proširenje mreže punionica, sa ulaganjem od 570 miliona evra u infrastrukturu za brzo punjenje u 2025. i 2026. godini. Države članice biće obavezne da pojednostave i ubrzaju postupke spajanja punionica na elektroenergetsku mrežu.
Inovacije i promene poslovnog okruženja
Evropska komisija najavila je osnivanje "Evropskog saveza za povezana i autonomna vozila". Ovaj savez će okupiti evropske igrače u industriji za razvoj sledeće generacije vozila, sa fokusom na zajedničke "arhitektonske elemente", evropske hardverske i softverske komponente i njihovu standardizaciju.
Aktivnosti saveza biće podržane zajedničkim javnim i privatnim ulaganjima od oko 1 milijarde evra u okviru programa Horizon Europe od 2025. do 2027. godine.
Komisija planira i fleksibilnost u ciljevima za CO2. Predložiće amandman koji bi omogućio proizvođačima automobila da ispune svoje ciljeve usklađenosti tokom trogodišnjeg perioda, a kazni za previše CO2 ne bi trebalo biti do 2027. godine.

Od posebnog značaja su nova pravila ekološkog označavanja: od 2026. automobili moraju sadržati transparentne informacije o poreklu materijala i emisijama CO2 koje nastaju tokom proizvodnje.
EU je takođe razmatrala moguće dodatne carine na kineska električna vozila. Komisija će pomno pratiti uvoz i po potrebi bi mogla uvesti nove antidampinške mere. Stroži uslovi mogli bi važiti i za strana ulaganja u evropsku automobilsku industriju.
U isto vreme, EU je obećala pojednostavljenje propisa i kraće vreme homologacije novih modela. Planiraju se i mere za promovisanje teških vozila sa nultom emisijom, uključujući izuzeće od putarina za kamione sa nultom emisijom.
(Telegraf.rs)
Video: Naša mlada reprezentativka se naglo razbolela
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.