
Auto-gigant na rubu propasti: Pregovori o spajanju propali, situacija teška, kompanija traži slamu spasa
Početkom ovog meseca definitivno su propali pregovori između japanskih proizvođača automobila "Honde" i "Nisana" o spajanju. Uzrok, tvrde mediji u zemlji izlazećeg sunca, je to što je "Honda", umesto udruživanja na ravnopravnoj osnovi, priželjkivala da apsorbuje posrnuli "Nisan".
Japanski mediji ovih dana donose više detalja o propalom pokušaju spajanja dva diva domaće automobilske industrije "Honde" i "Nisana".
Drugi i treći najveći proizvođač i prodavac automobila u Japanu počeli su krajem decembra prošle godine pregovore za spajanje, koji su trebali da dovedu do stvaranja holding kompanije koja bi po broju proizvedenih vozila zauzela treće mesto u svetu iza grupe "Tojota" i grupe "Folksvagen".
Međutim, ti pregovori su zašli na stranputicu u januara kada je postalo jasno da "Honda", koja je u znatno boljoj finansijskoj situaciji, nije zadovoljna tempom prestruktuiranja u "Nisanu". Ovaj drugi u prošloj godini je pretrpeo ukupni gubitak od oko milijardu i po američkih dolara, te je objavio plan o otpuštanju 9.000 od oko 130.000 svojih radnika kako bi umanjio gubitke, ali je sprovođenje tog plana išlo sporo.
U javnost je procurela i vest da "Honda" nema nameru da novo preduzeće zasnuje na ravnopravnim osnovama, već da, u skladu sa svojom boljom tržišnom pozicijom i, naročito, većom finansijskom moći, za sebe rezerviše ulogu većinskog vlasnika i lidera.
Poniženje za Nisan
Sada je, međutim, jasno, da je "Honda" ne samo tražila da "Nisan" brže izvrši racionalizaciju koju je sam planirao, već i da drastično više redukuje proizvodnju i broj radnika - rukovodstvu "Nisana" je predat zahtev da otpusti čak 40.000 zaposlenih. Sve manje od toga, smatrali su u "Hondi", bi omelo stvaranje istinske sinergije nakon spajanja i ugrozilo vrednost deonica same "Honde".
Štaviše, rukovodioci "Honde", pišu japanski mediji, iznelo je viziju u kojoj se u imenu nove zajedničke kompanije "Nisan" uopšte ne bi pominjao. Odnosno, novo preduzeće, pre nego zajednički poduhvat, bilo bi struktura u kojoj bi "Honda" progutala "Nisan" i učinila ga jednom od svojih podružnica.
To je očigledno sasvim suprotno od onog što je "Nisan" imao na umu kada je ulazio u pregovore, što se može videti i iz izjave njegovog predsednika Makoto Ućide, koji je na zajedničkoj konferenciji za štampu 23. decembra rekao da prilikom udruživanja dve kompanije neće biti nadređenih i podređenih.
On je početkom ovog meseca, nakon prekida pregovora, objavio da će se njegova kompanija okrenuti traganju za drugim mogućim partnerima.
To, međutim, još izvesno vreme može biti vrlo težak zadatak, jer "Nisan" trpi kritiku za pasivnost i nedovoljnu odlučnost u sprovođenju plana restruktuiranja i od svog najvećeg finansijera, džinovske banke "Mizuho", što sugeriše da bi za svakog potencijalnog partnera bio jedna vrsta balasta, odnosno, nekorisnog tereta.
Ranjivi "Nisan" sada je tako ponovo izložen opasnosti od neprijateljskog preuzimanja, koje, sudeći po izveštajima medija u istočnoj Aziji, planira prebogata tajvanska korporacija "Fokskon", proizvođač pametnih telefona i druge elektronike koji želi da se na velika vrata, kroz kupovinu "Nisana", uključi u automobilsku industriju.
(Telegraf.rs/RTS)
Video: Kamion sa dodatnim teretom: Tegli automobil pod sobom i jurca auto-putem
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.